شبکه خبری اسکای نیوز دقایقی پیش گزارش داد که وزارت حمل و نقل انگلیس سطح هشدار امنیتی را برای کشتی‌هایی که با پرچم انگلیس از تنگه هرمز عبور می‌کنند، افزایش داده است.

«جرمی هانت» وزیر امور خارجه انگلیس در گفت وگو با این شبکه نسبت به تحولات منطقه ابراز نگرانی و تصریح کرد که این کشور با دقت اوضاع را زیر نظر دارد.

روزنامه انگلیسی تایمز دیروز چهارشنبه خبر داد که یک ناوچه انگلیسی یک نفتکش را که برای خروج از خلیج فارس به دلیل نگرانی از توقیف شدن مردد بود، هنگام عبور از تنگه هرمز به سمت دریای عمان همراهی کرد.

به نوشته تایمز، خدمه این نفتکش به دلیل اقدام غیرقانونی انگلیس در توقیف یک نفتکش حامل نفت ایران در سواحل جبل الطارق از توقیف شدن کشتی شأن در تنگه هرمز نگران بودند.

تایمز در ادامه این گزارش افزود: پاسیفیک وویجر که با پرچم جزیره من (از جزایر تحت قیمومیت انگلیس) تردد می‌کند، سه شنبه از تنگه هرمز عبور کرد و وارد دریای عمان شد.

این نفتکش پیشتر هم با توقف چند ساعته در نزدیکی آب‌های ایران در خلیج فارس خبرساز شده بود.

شبکه المیادین نیز به نقل از منابع امنیتی انگلیس گزارش داد: روزانه ۱۵ تا ۳۰ کشتی با پرچم انگلیس در خلیج فارس تردد دارد که از این تعداد سه کشتی در روز از تنگه هرمز عبور می کند.

سخنگوی دفتر نخست وزیری انگلیس امروز گفت: این کشور نگران اقدام ایران برای توقیف نفتکش انگلیسی است و به گفت و گو با مقامات ایران برای کاستن از تنش‌ها در این منطقه ادامه می‌دهد.

«پنی موردنت» وزیر دفاع انگلیس هم با صدور بیانیه‌ای از تلاش‌های ادعایی خدمه ناوچه انگلیسی موسوم به «مونتروز» تمجید کرد و مدعی شد که اقدام آنها در راستای قوانین بین الملل صورت گرفته است.

ادعای این مقام‌های انگلیسی درخصوص اقدام ایران برای توقیف نفتکش انگلیسی در آب‌های خلیج فارس درحالی مطرح می‌شود که روابط عمومی منطقه پنجم نیروی دریایی سپاه با انتشار اطلاعیه‌ای، ادعای های مطرح شده مبنی بر تلاش شناورهای نیروی دریایی سپاه برای توقیف نفتکش انگلیسی در خلیج فارس را تکذیب کرد.

در اطلاعیه سپاه پاسداران آمده است: گشت شناورهای نیروی دریایی سپاه در خلیج فارس طبق روش‌های جاری و مأموریت‌های ابلاغی برقرار و با هوشمندی، دقت و صلابت در حال انجام است و طی ۲۴ ساعت اخیر نیز هیچ مواجهه‌ای با شناورهای بیگانه از جمله شناورهای انگلیسی صورت نگرفته است.

در این اطلاعیه تاکید شده است: در صورتی که دستوری مبنی بر توقیف شناورهای بیگانه دریافت شود، منطقه پنجم نیروی دریایی سپاه در محدوده جغرافیایی مأموریت خود قادر است بدون درنگ و با قاطعیت و سرعت نسبت به انجام آن اقدام کند.

این تحولات درست یک هفته پس از آن صورت می‌گیرد که نیروی دریایی انگلیس در اقدامی خلاف حقوق بین‌الملل، یک نفتکش حامل نفت ایران را به ادعای نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه، در تنگه جبل الطارق توقیف کرد.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکنون چندین بار مراتب اعتراض خود را از طریق سفیر انگلیس در تهران اعلام تأکید کرده که این نفتکش در حال گذر از آب‌های بین‌المللی بوده است.

با این حال ماجراجویی جدید لندن در منطقه خلیج فارس نگرانی‌هایی را درباره پیچیده‌تر شدن صادرات نفت و وضعیت کشتیرانی ایجاد کرده است.

چنانچه «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد: اقدامات انگلیس در تنگه هرمز انزجار آور است و ممکن است وضعیت کشتیرانی در منطقه را پیچیده کند.

او روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگاران، با بیان اینکه روسیه نگران وضعیت تنگه هرمز است، افزود: ریسک رویارویی مستقیم پیرامون ایران افزایش یافته است.

ریابکوف با بیان اینکه وضعیت بسیار نگران کننده است، اظهار کرد: ما اطمینان داریم که خطر رویارویی اخیراً به قدری زیاد شده که پیش بینی سیر اوضاع بسیار دشوار است.

معاون وزیر خارجه روسیه گفت: علت بروز این وضعیت معلوم است و همه می‌دانند که سیاست هدفمند واشنگتن برای متشنج کردن اوضاع پیرامون ایران است.

ناظران بر این باورند که لندن در راستای سیاست‌های واشنگتن برای تحریم نفت ایران، عملاً مشکلاتی را برای صادرات نفت ایجاد کرده است.

یک کارشناس روابط بین الملل که خواست نامش فاش نشود، در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: لندن در مواضع رسمی خود اعلام کرده که توقیف نفتکش گریس ۱، اولاً به درخواست واشنگتن نبوده و دوماً این اقدام متوجه سوریه تحت تحریم اتحادیه اروپا می‌باشد و ارتباطی به ایران ندارد.

وی افزود: اما مهم برون داد این اقدام است که اولاً در همراهی کامل با آمریکا بوده و دوماً صادرات نفت ایران را هدف قرار داده است.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد که اقدام غیرقانونی انگلیس در جبل الطارق، در حالت خوش بینانه، به‌صورت ناخواسته، صادرات نفت ایران را با مشکلاتی مواجه کرده است.

وی شرایط فعلی را با روزهای پایانی آبان ماه سال ۹۰ مقایسه کرد که دولت انگلیس بانک مرکزی ایران را تحریم کرد و افزود: این اقدام مخاطره آمیز متأسفانه شرایط مناسبات دو کشور ایران و انگلیس را تشدید کرده است.

این کارشناس مسائل بین الملل توصیه کرد که لندن در راستای منافع دو کشور و صلح و ثبات منطقه‌ای نفتکش گریس ۱ را که در مغایرت کامل با قوانین بین المللی توقیف کرده است، در اسرع وقت رفع توقیف کند.

310 310

hotnewsسایر5 سال پیش • dahio.com • 40



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها