نشست خبری ششمین جشنواره عکس «نورنگار» صبح امروز (دوشنبه ۱۵ مهر) در آموزشگاه نورنگار برگزار شد.

در ابتدای این نشست، مسعود افشانی دبیر ششمین دوره جشنواره نورنگار گفت: در ۵ دوره گذشته با اهمیت دادن به عکاسی در ایران، آن را برگزار کردیم. این جشنواره یک تعهد فرهنگی است که توسط مجموعه نورنگار برگزار می‌شود و یک جشنواره انتفاعی نیست.

وی افزود: از سال ۹۳ موضوعات مختلفی را حول موضوع «ایران من» برگزار کردیم؛ از جوانان و آیین‌های بومی محلی.

سعی داشتیم از عنوان‌های کلی پرهیز کردیم، چون هدف برگزاری صرفا یک جشنواره نیست، بلکه ارتقای عکاسی را مدنظر داریم.

افشانی اظهار داشت: برای ایجاد انگیزه بین عکاسان، وجه رقابتی هم برای آن با اهدای جوایز در نظر گرفتیم، به همین دلیل هر سال مخاطب بیشتری داشته‌ایم. امسال هم دو بخش داریم، بخش اصلی و جنبی که بخش اصلی به «بازارهای قدیمی و بازارچه‌های محلی ایران» اختصاص دارد. بخش جنبی هم «زندگی روستایی» است.

وی افزود: بازارها علاوه بر وجه اقتصادی، پایگاه فرهنگی هم هستند. برای بخش جنبی، زندگی روستایی را در نظر گرفتیم.

برای بخش اصلی ۸ قطعه عکس و برای بخش جنبی هم مجموعه عکس بین ۴ تا ۶ قطعه عکس و هم تک عکس موجود است.

دبیر جشنواره نورنگار گفت: از فردا تا ۳۰ آذر بازه دریافت آثار است. از عکاسان تقاضا داریم عکس‌های جدید و غیرآرشیوی بفرستند. خوشبختانه عکس‌های تکراری از سوی داوران قابل تشخیص است.

وی اظهار داشت: تداوم جشنواره برای ما اولویت دارد و متأسفانه بسیاری از جشنواره‌های خصوصی به دلیل مشکلاخ اقتصادی تعطیل می شوند.

افشانی افزود: امیدواریم ششمین دوره جشنواره هم با درایت آقای محمد فروغی مدیرعامل مجموعه نورنگار با موفقیت برگزار شود در این راه هیچوقت خودمان را بی‌نیاز از مشورت نمی‌دانیم.

دبیر جشنواره نورنگار تصریح کرد: آینده عکاسی ایران را روشن می‌بینیم و خیل جوانانی که در جشنواره‌های عکاسی شرکت می‌کنند، گواه آن است.

افشانی از برگزاری تورهای عکاسی آشنایی با بازارها و زندگی روستایی خبر داد.

وی در پایان سخنان خود گفت: چاپ کتاب عکس بسیار محدود است اما فایل آن به صورت رایگان روی سایت قرار می‌گیرد.

جوایز امسال مانند دوره قبل است

محمد فروغی هم گفت: نورنگار به دنبال توسعه‌ای ماندگار و پایدار است و امیداریم. جشنواره‌اش هم مانند دیگر فعالیت‌ها، ماندگار شود.

وی ادامه داد: فعالیت‌های فرهنگی ما در دو بخش است، جشنواره و آموزشگاه. بخش آموزشگاه به دو صورت آفلاین و آنلاین ۲ سال است فعالیت خود را آغاز کرده.

وی گفت: با توجه به شرایط اقتصادی جشنواره، ورودیه را حذف کردیم تا مانعی برای شرکت در جشنواره نباشد.

بنا داریم جشنواره را به سمت بین‌المللی شدن پیش ببریم و جشنواره‌ای بین‌المللی دارای ورودیه هستند، اما امسال تصمیم گرفتیم استثنائا ورودیه را حذف کنیم. البته که ورودیه در سال‌های قبل هم اندک بود و عامل اقتصادی برای ما نبود. جایزه هم نسبت به دوره پیشین تغییری نکرده است.

حذف ورودیه کمک بزرگی به عکاسان است

افشین بختیار داور جشنواره نورنگار که پیشنهاددهنده برپایی این جشنواره بوده است، در ادامه گفت: در نخستین دوره یعنی سال ۹۳ داور بودم و فکر کنم بیشترین میزان عکس را دریافت کردیم.

وی ادامه داد: تعداد عکسهایی که می‌آید بیشتر است اما ممیزی گذاشته‌ایم که عکس‌هایی که چندان سنخیتی با جشنواره ندارد، حذف شود و عکس‌های مرتبط بفرستد و می‌تواند عکاس ادیت بهتری داشته باشد.

بختیار افزود: حذف هزینه ورودیه ۵۰-۶۰ هزار تومانی کمک بزرگی به شرکت‌کنندگان در مناطق کم برخوردار است.

فرهنگ روستاها تحت‌الشعاع ویلاسازی قرار گرفته است

علیرضا کریمی صارمی هم در ادامه اظهار داشت: همین که در شرایط اقتصادی امروز، نورنگار ششمین دوره را کلید زده، اتفاق مهمی است.

وی درباره موضوع جشنواره ادامه داد: به کاسب در بازارهای قدیم «حبیب‌الله» می‌گفتند و در این بازارها، فرهنگ و سیاست و اقتصاد با هم تنیده بودند و هر چه بازار بزرگتر بوده، مردم دارای فرهنگ غنی‌تری بوده‌اند.

وی ادامه داد: امروز هم بازار در زندگی و فرهنگ نقش دارد اما بر اساس تحولات جهانی، تغییرات بسیاری داشته است. متأسفانه کم‌کم داریم بازار را با سوپرمارکت یکی می‌دانیم که این بسیار با گذشته متفاوت است. خوشحالم از اینکه در نورنگار به این مقوله پرداخته شده است.

کریمی صارمی درباره موضوع بخش جنبی هم گفت: اکنون فرهنگ روستاها تحت‌الشعاع ویلاسازی قرار گرفته و فرهنگی بین شهر و روستا است و هیچ کدام نیست.

هنر ایرانی، کاربردی و برای تعالی انسان است

امیرعلی جوادیان دیگر داور جشنواره نورنگار هم اظهار داشت: دغدغه فرهنگی داشتن با سمت فرهنگی داشتن بسیار متفاوت است و آنچه نورنگار را امروز به دوره ششم رسانده، دغدغه فرهنگی بوده است.

وی افزود: بازارهای ایرانی مجموعه‌ای از فرهنگ خاص ایرانی است، چنانچه می‌بینیم مساجد قدیم اکثرا در بازارها ساخته می‌شدند و محل برکات بودند.

داور ششمین دوره جشنواره عکس نورنگار تصریح کرد: ویرایش عکس‌ها در حد تنظیم رنگ عکس و کنتراست است و بیش از آن پذیرفته نمی‌شود.

به گفته جوادیان، هنر ایرانی در تمامی عرصه‌ها کاربردی و برای تعالی انسان است. مثلا سی و سه پل در عین حال که زیباست، محل عبور و کاربردی است اما در مقابل، برج ایفل گرچه زیباست اما کاربرد خاصی ندارد.

این عکاس پیشکسوت درباره معماری ایران گفت: این معماری آرامبخش است و حتی رنگ لاجوردی کاشی‌ها آرامش می‌دهد و ضربان قلب را پایین می‌آورد.

وی افزود: سال ۳۶۵ روز است اما ما در کشورمان حدود ۵۰۰ رسم داریم و عکاسان هستند که به عنوان تاریخنگار می‌توانند با حضور در روستاها، این آیین‌ها را ثبت کنند.

مجله تایم با یک قرن قدمت ۵۰ هزار عکس از ایران دارد اما نورنگار با ۵ سال برگزاری، اکنون ۶۰ هزار عکس دارد و این موفقیت بزرگی است.

در پایان این نشست، پوستر ششمین دوره جشنواره عکس«نورنگار» رونمایی شد.

در ادامه فراخوان ششمین جشنواره عکس نورنگار که توسط دبیرخانه این جشنواره منتشر شده است آورده شده است:

دبیرخانه‌ی جشنواره‌ی عکس نورنگار بدین وسیله برگزاری ششمین دوره‌ی جشنواره را با عنوان ایران من اعلام می‌کند.

جشنواره دارای دو بخش، اصلی و جنبی است:

  • بخش اصلی:

موضوع بخش اصلی، بازارهای قدیمی و بازارچه های محلی ایران است.( معماری بازارها، حجره ها، غرفه ها، جنب و جوش بازار، داد و ستد، هفته بازارهای محلی، بازارچه های فصلی و . . .   ) در این بخش حداکثر ۸ عکس پذیرفته می شود. هر عکس بایستی دارای عنوان و درج زمان و مکان باشد.

  • بخش جنبی:

موضوع این بخش زندگی روستایی ( رسوم و آیین ها، بازی های محلی، معماری، سبک زندگی، صنایع دستی، خانواده روستایی، زراعت و دامپروری، آموزش و پرورش، . . . ) بوده و  بصورت تک عکس(حداکثر ۸ قطعه عکس) یا بصورت مجموعه عکس  ( بین ۴ تا ۶ قطعه عکس ) پذیرفته می شود. هر شرکت کننده می تواند بدلخواه ترکیبی از یک مجموعه عکس و ۸ قطعه تک عکس نیز ارسال نماید. بدیهی است مجموعه عکس ها باید به همراه استیتمنت ارسال شوند. برای اطلاع بیشتر از نحوه نگارش استیتمنت به مقالات آموزشی سایت جشنواره مراجعه نمایید.

  • جوایز:

سه نفر در بخش اصلی : هر نفر مبلغ ۱۰ میلیون تومان (یا معادل ریالی آن)

سه نفر در بخش جنبی : هر نفر مبلغ  ۶ میلیون تومان (یا معادل ریالی آن)

  • هیات داوران:

افشین بختیار، امیرعلی جوادیان، علیرضا کریمی صارمی

دبیر جشنواره : مسعود افشانی

مدیر اجرایی : اصغر عباسی

  • گاه‌شمار جشنواره:

آغاز ارسال آثار:  سه شنبه ۱۶ مهرماه ۱۳۹۸

پایان مهلت ارسال آثار:  ساعت ۲۴ روز شنبه ۳۰ آذر ماه ۱۳۹۸

(مهلت ارسال آثار تمدید نخواهد شد)

داوری آثار:  دی ماه ۱۳۹۸

آیین اهدای جوایز و گشایش نمایشگاه آثار برگزیده:   دی ماه ۱۳۹۸

مقررات:

  • شرکت در این جشنواره برای همگان آزاد و رایگان است و محدودیت سنی ندارد.
  • محدوده جغرافیایی عکس ها کشور ایران و ملیت عکاس بدون محدودیت می باشد.
  • ارسال عکس های گرفته شده با گوشی موبایل بلامانع است. حداقل رزولوشن عکس‌های موبایلی باید از ۸ مگاپیکسل کمتر نباشد.
  • هر عکاس می‌تواند در بخش اصلی حداکثر۸ تک عکس و در بخش جنبی نیز ۸ تک عکس یا مجموعه عکس( ۴ تا ۶ قطعه عکس ) به دبیرخانه جشنواره ارسال کند.
  • دریافت آثار تنها از طریق سایت جشنواره به نشانیnoornegar.com/festival امکان‌پذیر است و برای ارسال آثار باید در سایت جشنواره ثبت نام و طبق دستور کار درج شده در سایت عمل کنید.
  • دبیرخانه‌ی جشنواره از پذیرش آثار بر روی دیسک یا به هر صورتی غیر از بارگذاری در سایت جشنواره، معذور است .
  • عکس‌ها می بایست با فرمت jpeg در اندازه‌ی، ضلع کوچک حداقل ۲۴۵۰ پیکسل و حداکثر حجم فایل ۱۰ مگابایت، بر روی سایت جشنواره بارگذاری شوند. حداقل رزولوشن عکس‌های موبایلی باید ۸ مگاپیکسل باشد.
  • ویرایش عکس در حد اصلاح نور و رنگ و کراپ تا آنجایی مجاز است که به اصالت عکس خدشه‌ای وارد نکند. دبیرخانه‌ی جشنواره از پذیرش عکس‌های فتومونتاژ، کولاژ، پانوراما، و HDR معذور است.
  • عکس‌های ارسالی، نباید دارای امضای عکاس، پاسپارتو، حاشیه، تاریخ، واترمارک، لوگو یا هرنشانه‌ی تصویری باشند.
  • در صورتی که کیفیت آثار ارسالی برای چاپ در کتاب و نمایشگاه مناسب نباشد، اصل فایل با کیفیت بالاتر درخواست خواهد شد. در صورت عدم ارائه‌ی فایل اصلی، عکس از جشنواره حذف خواهد شد.
  • ‌عکس‌ها باید دارای عنوان بوده و اطلاعات مربوط به مکان و زمان عکس‌برداری در هنگام بارگذاری در سایت جشنواره در قسمت توضیحات درج شوند.
  • از نظر برگزار کننده، ارسال کننده‌ی عکس مالک اثر شناخته می‌شود. هرگونه مسئولیت ناشی از آن و پاسخگویی به پیامدهای حقوقی ناشی از آن با ارسال کننده‌ی اثر خواهد بود.
  • برگزار‌کننده حق استفاده از عکس‌های پذیرفته شده را برای چاپ در کتاب، بروشور، انتشارات و موارد تبلیغاتی مربوط به جشنواره، با ذکر نام عکاس برای خود محفوظ می‌دارد.
  • ارسال آثار به معنای پذیرش تمامی مقررات این جشنواره و تصمیم‌گیری در مورد مسائل پیش‌بینی نشده با برگزارکننده است.
  • به تمام هنرمندانی که آثارشان به نمایشگاه راه پیدا می‌کند، گواهی شرکت در جشنواره در دبیرخانه‌ی جشنواره اهدا خواهد شد.

 

تلفن دبیرخانه: ۷۳۵۶-۰۲۱ (داخلی ۱۰۴)