کاخ ریاست‌جمهوری روسیه امروز (شنبه) اعلام کرد، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه و «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه تلفنی گفت‌وگو کرده‌اند.

بنا بر گزارش منابع خبری ترکیه، کاخ کرملین با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد که این گفت‌وگوی تلفنی میان رؤسای جمهور دو کشور به درخواست طرف ترکیه‌ای انجام گرفته است.

بر اساس این گزارش، اردوغان در تماس تلفنی با پوتین در خصوص مرگ فاجعه‌بار تفنگداران دریایی روسیه در دریای بارنتس ابراز تأسف و همدردی کرد و به رئیس‌جمهور و مردم روسیه این اتفاق را تسلیت گفت.

علاوه بر این، رؤسای جمهور دو کشور درباره مسائل بین‌المللی نیز بحث و گفت‌وگو کردند و ضمن ابراز نگرانی ویژه درباره اوضاع لیبی، خواستار آتش‌بس و آغاز فوری فرایند مذاکرات در این کشور شدند.

پوتین و اردوغان همچنین بر اهمیت تسریع تلاش‌های دیپلماتیک و سیاسی برای حل بحران سوریه به ویژه در چارچوب آستانه تأکید کردند.

تماس‌ها و گفت‌وگوها میان رؤسای جمهور روسیه و ترکیه به صورت مرتب انجام می‌گیرد و اخیرا فواصل آن نیز کوتاه‌تر شده است. «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین پنج روز پیش نیز از گفت‌وگوی تلفنی پوتین با رئیس جمهور ترکیه خبر داده بود.

بنا به اعلام کاخ کرملین، گفت‌وگوی تلفنی قبلی رؤسای جمهور دو کشور نیز با محوریت سوریه، به نشست سه جانبه میان تهران، آنکارا و مسکو اختصاص داشت. قرار است به زودی در اواسط ماه جولای (اواخر مردادماه) نشستی سه‌جانبه میان سران سه کشور برگزار شود. دستور کار این نشست موضوع ادلب است.

روسیه، ترکیه و ایران کشورهای ضامن طرح آتش‌بس در سوریه هستند و پیش از این چندین دور مذاکره در سطح سران میان رهبران این سه کشور برگزار شده است. دور آخر این نشست فوریه 2019 در سوچی روسیه برگزار شد و پیش از آن نیز نشستی به میزبانی تهران برگزار شده بود. احتمالا میزبان دور جدید این نشست ترکیه خواهد بود.

استان ادلب و بخشی از شمال استان حماه آخرین منطقه تحت تسلط تروریست‌ها در سوریه است و این درگیری‌ها در حالی صورت می‌گیرد که طبق توافق کشورهای ترکیه، روسیه و ایران استان ادلب و شمال حماه ذیل توافق «منطقه کاهش تنش» تعریف می‌شوند. اما گروه‌های مسلح این توافق را بارها با حمله به ارتش سوریه نقض کرده‌اند.

310 310

hotnews • دسته‌بندی نشده • 5 سال پیش • dahio.com • 146



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها