این درحالیست که ابوالفضل ابوترابی، نماینده اصولگرای نجف‌آباد همین چندی قبل، مدعی «نفوذ یک زن در وزارت نفت» شد و تاکید کرده بود که این فرد نفوذی با ۱۶ نفر از مدیران ارشد نفتی در «ارتباط» بوده تا به‌گفته او، بر آنها «تاثیر» بگذارد؛ موضوعی که با ادبیاتی بازنشر شد که شائبه «غیراخلاقی» بودن این روابط را در افکار عمومی تشدید کرد. این شائبه‌ها البته از سوی سخنگوی دولت تکذیب شد هرچند ابوترابی همچنان تاکید دارد که «روابطی عاطفی» در کار بوده است. 

بخش هایی از گفتگوی او را بخوانید؛

شما در چندماه اخیر، مطالبی را مطرح کردید و به‌ویژه از تخلفاتی در وزارت نفت صحبت کرده و اخباری را علیه شخص وزیر منتشر کردید. حال آنکه اکثر این خبرها بلافاصله از سوی مراجع ذی‌ربط تکذیب شد…

کدام موارد تکذیب شده؟

همین بحث نفوذ در وزارت نفت.

کدام‌یک از موضوعات مربوط به نفوذ در وزارت نفت تکذیب شده؟

نقش یک خانم و رابطه‌اش با ۱۶ مدیر ارشد وزارت نفت.

اینکه تکذیب نشد؛ اتفاقا اصل بحث را دادستانی هم تایید کرد. کسی تکذیب نکرده. درواقع دادستانی اصل موضوع را پذیرفته و صرفا در مورد تعداد مدیرانی که با آن خانم رابطه داشتند، ان‌قلت دارند.

پرسش اصلی همین است که شما این اطلاعات را براساس چه مستنداتی مطرح کردید؟

ببینید من بر پایه گزارش اولیه ضابطین که بر اساس آن، چند نفر به دادگاه احضار شدند، صحبت کردم. دادگاه نیز در مورد قرارهایی که صادر شده، ان‌قلت داشت. وگرنه اصل موضوع درست بوده و تکذیب نشده است.

درمورد محتوای بحث شما هم تکذیبیه‌هایی منتشر شد. شما از روابطی بین آن خانم و مدیران وزارت نفت صحبت کردید اما سخنگوی دولت و دیگر مقامات به ‌دفعات این موضوع را تکذیب و نسبت به بیان مسائل به این نحو انتقاد کردند.

در بحث نفوذ، خود نفوذ مهم است. اصل موضوع این است که نفوذی صورت گرفته که نباید. ضمن آنکه مگر بنده چه گفته بودم؟! باید ببینیم برداشت از «رابطه» چیست؟! من درباره رابطه این افراد با آن خانم صحبت کرده بودم و گفتم که روابطی برقرار کرده‌اند. موضوع این است. دادستانی هم تایید کرده است.

اتفاقا در بحث نفوذ اینکه چه نوع رابطه‌ای برقرار شده، حائز اهمیت است.

آن بحث دیگری است؛ اتفاقا در جریان بازداشت ۱۷ جاسوس که توسط وزارت اطلاعات انجام شده نیز یکی از مباحث همین مسائل حوزه بازرگانی بوده که شامل همه مسائل از صادرات، واردات تا تولیدات و مسائل دیگر همچون خریدار، فروشنده و… که ازجمله به حوزه نفت هم مربوط بوده است. این ۱۷ جاسوسی که اخیرا بازداشت شدند، بخشی مربوط به مسائل حوزه دفاعی بوده و بخشی مربوط به بحث بازرگانی که در این بخش، مسائلی در حوزه نفت نیز مطرح شده است.

شما نوع رابطه در بحث نفوذ را بحثی فرعی می‌دانید. در حالی که اتفاقا همین نوع رابطه است که در بحث نفوذ مهم است.

نه! رابطه‌ای که منتج به آن شود که منابع کشور سوخت شود، دیگر رابطه‌ای عادی نیست.

بنابراین تاکید دارید که رابطه آن خانم با مدیران وزارت نفت «غیرعادی» بوده ؟

من متوجه منظور شما از «رابطه» نمی‌شوم.

یعنی رابطه غیراخلاقی. استنباطی که از حرف شما می‌شد این بود که در این نفوذ رابطه غیراخلاقی وجود داشته؟

در این موارد، رابطه عاطفی هم میان افراد وجود داشته است. بحث رابطه غیراخلاقی با رابطه عاطفی متفاوت است. اینکه مثلا هدیه‌ای بخرند، یا جایی بنشینند و گپ و گفتی داشته باشند.

خروجی این روابطه عاطفی چه بوده است؟

خروجی این روابط به ضرر نظام بوده است.

و این مساله برای مقامات قضایی محرز شده است؟

بله! دادستان که اعلام کرده برای ۴ نفر کیفرخواست نیز صادر شده است.

منظورم این است که آیا این روابط منجر به آن شده که مثلا در قراردادهای نفتی دست ببرند یا تخلفی را رقم بزنند؟

این را دیگر باید از دادستانی بپرسید.

ولی شما بودید که ناگهان در آخرین سال این دوره مجلس این موضوع را افشا کردید. شما که خبر را اول به اطلاع دادستانی نرساندید، بلکه اول در فضای رسانه‌ای آن را بیان کردید؟

من از کسی اسمی نبردم؛ درمورد سال پایانی هم باید از آنها بپرسید که چرا دوره مجلس چنین مسائلی را به بنده نگفتند که من زودتر بگویم.

از چه کسانی بپرسیم؟! اتفاقا سوال مهم دیگر این است که منبع اطلاعاتی شما کجاست که حتی دادستانی بعد از شما مطلع می‌شود؟

منبعم را بگویم؟

لااقل کلیاتی بفرمایید تا شائبه‌ها برطرف شود؟

شما حاضرید منبع اخبارتان را اعلام کنید؟

ما که اصلا بدون ذکر منبع قادر به اطلاع‌رسانی نیستیم. اما در موارد خاص هم کلیاتی را توضیح می‌دهیم و آن منبع را به طور کلی و عمومی معرفی می‌کنیم. مثل اینکه به جای آنکه بگوییم آقای ابوترابی چنین گفته، می‌نویسیم یک منبع آگاه در مجلس یا نماینده‌ای که نخواست نامش فاش شود.

در خبرها بارها می‌خوانیم که منبع خبر نمی‌خواسته نامش فاش شود. به هر حال بنده آدرس و جزییاتی از منبع اطلاعاتم را در اختیار شما قرار نمی‌دهم.

کلیات آن را هم نمی‌گویید؟! برای اینکه سوءتفاهمی ایجاد نشود. بیشتر توضیح می‌دهم. مثلا آقای زاکانی اقدام به افشاگری‌هایی از طریق تریبون صد او سیما می‌کند؛ اقدامی که به نظر می‌رسد ناشی از عزمی جدی برای مقابله با فساد است. آیا این روند جدیدی که شما پیش گرفتید، ارتباطی با آنچه آقای زاکانی پیش گرفته‌، دارد؟

خیر! بنده از همان ۸ سال قبل که وارد مجلس شدم نیز همین مشی را دنبال می‌کردم. شما ببینید که مثلا درمورد استخر رییس‌جمهور حدود ۸ سال قبل همین رویه را داشتم یا خیر!

اما شدت و تعداد این افشاگری‌ها هرچه به روزهای پایانی مجلس دهم نزدیک می‌شویم افزایشی چشمگیر یافته.

اگر چنین است، به‌ خاطر آن است که متاسفانه اکنون فساد گسترده‌تر شده است، وگرنه بنده در گذشته نیز همین بحث را داشتم.

اما قبلا شما به عنوان یک نماینده افشاگر در فضای سیاسی- رسانه‌ای مطرح نبودید اما امروز جزو چند نماینده افشاگر مجلس قرار گرفته‌اید؟

نه به هیچ‌ وجه! مشی ما عوض نشده، بلکه فساد گسترده‌تر شده است. تفاوتی هم میان مجلس، دولت و قوه قضاییه نمی‌بینم.

بله؛ برخوردها با فساد در هر سه قوه انجام می‌شود، اما شخص شما آیا جز در مورد فساد قوه مجریه دست به افشاگری زده‌اید؟

بله! همین ماجرای آپارتمان‌هایی که نمایندگان گرفتند.

از اتفاق این هم جزو مواردی بود که در ادامه تکذیب شد.

خیر!

این‌طور گفته شد که ۲ نماینده مجلس درخواستی برای آپارتمان داشته‌اند. همان طور که تمامی کارکنان دولت ممکن است چنین درخواست‌هایی را به طور قانونی دنبال کنند. اما شما موضوع را به استیضاح ربط دادید و گفتید که چون نمایندگان از وزیر آپارتمان گرفته بودند، مانع از استیضاح شدند. ضمن آنکه شما از یک فهرست صحبت کردید اما بعد معلوم شد موضوع صرفا مربوط به یکی، دو نفر بوده است.

این‌طور نیست. فرض کنید شما قاضی هستید و بروید از متهم پرونده‌ای که زیر دست‌تان است، خانه‌ای را ولو به ‌صورت قسطی خریداری کنید. آیا از اصل بی‌طرفی خارج نشده‌اید؟ آیا پرونده به دادسرای قضات ارسال نمی‌شود؟ بله! کار شما قانونی بوده اما … . همین وضعیت در مورد نمایندگان مجلس نیز صادق است. وقتی نماینده‌ای که کارش استنطاق وزیر است، باید از او توضیح بخواهد، سوال و استیضاح کند، وارد این مسائل شود، طبیعتا قدرت نظارت خود را از دست خواهد داد، چرا که نماینده مجلس، یک قاضی سیاسی است.

شما می‌فرمایید حداقل ۲ نماینده مجلس قدرت نظارت خود را از دست داده‌اند و شما هم با وجود اطلاع از جزییات این موضوع، سکوت کرده‌اید؟

خیر!

اسامی این نمایندگان را بفرمایید؟

اسامی به مراجع و افراد ذی‌صلاح اعلام شده و این مراجع در صورت مقتضی در زمان مناسب اطلاع‌رسانی خواهند کرد.

آیا می‌توانید اشاره کنید ‌که نمایندگان عضو کدام فراکسیون هستند؟

البته خود این نمایندگان مدعی شده‌اند که املاک را پس داده‌اند. بزرگ‌ترین مورد زمینی به ابعاد ۲۷۸ متر در الهیه بوده است. البته بیشتر از یک مورد است اما من صرفا خواستم بیشترین مورد به ‌لحاظ ارزش مادی را مطرح کنم.

۲۷۲۷

hotnews • دسته‌بندی نشده • 5 سال پیش • dahio.com • 66



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها