به گزارش خبرآنلاین، تحقیقات زیادی تأثیر مصرف زیاد یا کمبود روی بر ریزش و شکننده شدن مو را تأیید می‌کنند. روی یک ماده‌ی ضروری است که بدن برای فعالیت و سوخت‌وساز به آن نیاز دارد. این ماده برای سیستم ایمنی بدن نقش تعیین کننده‌ای دارد. روی به ساخت پروتئین در بدن، رشد و نمو جنین، تشکیل ‌DNA، تسکین زخم‌ها، لخته شدن خون و تقسیم سلول‌ها، کمک می‌کند.

در ادامه به ۵ نشانه‌ی کمبود روی در بدن اشاره می‌کنیم.

۱. ضعف سیستم ایمنی

کمبود روی در بدن می‌تواند سیستم ایمنی بدن را به شدت ضعیف کند. اگر سطح این ماده‌ی پراهمیت در بدنتان کم باشد، دفعات زیادی مبتلا به آنفولانزا و عفونت می‌شوید چون سیستم ایمنی بدنتان تحلیل رفته است.

۲. حساسیت

به طور کلی، کاهش میزان روی در بدن، باعث افزایش سطح هیستامین می‌شود. چون روی در بدن نقش واحد ذخیره‌سازی هستامین را دارد. آزاد شدن حجم زیادی هیستامین در بدن، موجب بروز علائم حساسیت می‌شود و بدن را در مقابل واکنش‌های مختلف حساسیتی آسیب‌پذیر می‌کند.

۳. ضعف عملکرد شناختی بدن

مکمل‌های روی برای عملکرد مغز بسیار مهم هستند. این ماده ارتباط بین هیپوکامپ و سلول‌های عصبی، توانایی یادگیری و تقویت حافظه را فراهم می‌کند. علاوه بر این اگر باردار هستید، کمبود روی نه تنها باعث ضعف بدنتان می‌شود، بلکه تأثیر زیادی بر سیستم عصبی جنین نیز خواهد داشت.

۴. اسهال

مکمل‌های روی می‌توانند از اختلالات سیستم ایمنی و عفونت جلوگیری کنند. ضعف سیستم ایمنی، بدن را به شدت حساس می‌کند و احتمال عفونت را بالا می‌برد و در نهایت منجر به اسهال می‌شود.

۵. ریزش و نازک شدن تار مو

کمبود روی یکی از مهم‌ترین دلایل کم‌کاری تیروئید است. کم‌کاری تیروئید زمانی رخ می‌دهد که بدن قادر نباشد تیروکسین مورد نیاز بدن را تولید کند. در اثر این شرایط مو به شدت نازک می‌شود. علاوه بر این کمبود روی سلول‌ها را نیز ضعیف می‌کند و در اثر ضعیف شدن سلول‌های پوست سر، ریزش مو آغاز می‌شود.

اگر فکر می‌کنید که دلیل ریزش مویتان کمبود روی است، بهتر است قبل از هرچیز از به یک متخصص مراجعه کرده و با آزمایشی که برایتان تجویز می‌شود، میزان روی بدنتان را اندازه بگیرید. سپس تحت نظر او از مکمل‌های روی استفاده کنید.

یکی دیگر از نشانه‌های مهم کمبود روی، ظاهر شدن لکه سفید روی ناخن است.

علاوه بر مکمل‌هایی که توسط پزشکان تجویز می‌شوند، موادغذایی زیادی حاوی این ماده ارزشمند هستند. مانند سویا، گوشت قرمز، میگو، زرده تخم‌مرغ، تخم کدو، جگر گوساله، شکلات تلخ، حبوبات و غلات، ماست و اسفناج.

ریزش و ضعیف شدن تار مو اجتناب ناپذیر است. اگر این مشکلات به دلیل عدم تعادل رژیم غذایی به وجود بیاید، راه‌های زیادی برای جبران آن وجود دارد. حتما در خصوص رژیم غذایی و مکمل‌ها با یک متخصص مشورت کنید.

منبع: ask debbie about hair

۴۲۴۲

hotnews • دسته‌بندی نشده • 5 سال پیش • dahio.com • 104



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها