بشیر حاجی بیگی افزود: همانطور که در ایام ماه محرم حضور جوانان در آیین های عزاداری پر رنگ است، برای اهدای خون نیز در سراسر کشور پیش قدم باشند به دلیل اینکه سن اهدای خون در کشور بین ۱۸ تا ۶۰ سال است.

وی تاکید کرد: هر ساله میزان مراجعه مردم برای اهدای خون در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی در سراسر کشور ۵تا ۶ برابر نسبت به روزهای عادی افزایش می‌یابد. از اهداکنندگان می خواهیم که در این ایام با داشتن صبر و حوصله کافی، به همکاران ما در جهت گرفتن خون‌های اهدایی کمک کنند و نذر خون خود را در طی روزهای ماه محرم و صفر انجام دهند و مراجعات‌شان را تنها به روزهای عاشورا و تاسوعا منحصر نکنند.

سخنگوی سازمان انتقال خون با اشاره به برنامه نذر خون در محرم سال های گذشته، گفت: طرح نذر خون از ابتدای ماه محرم آغاز شده تا اربعین نیز ادامه دارد و مردم نوعدوست و عزادر حسینی با مراجع تدریجی به مراکز اهدای خون یاری گیر بیماران نیازمند به خون و فرآورد های آن باشند.

 حاجی بیگی گفت: خوشبختانه در ایران اهدای خون هیجانی، جای خود را به اهدای خون مسئولانه و آگاهانه داده است و در عین حال به کفایت خون در کشور هم رسیده‌ایم.

وی اضافه کرد : سال گذشته حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر به منظور اهدای خون به مراکز انتقال خون کشور مراجعه کرده‌اند که از این شمار مراجعه کننده دو میلیون و ۱۰۰ هزار نفر موفق به اهدای خون شدند.

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت : با اهدای یک واحد خون می‌توان جان سه نفر را نجات داد؛ از یک واحد خون، گلبول خون فشرده گرفته می‌شود که در جراحی‌ها کاربرد دارد، پس از آن پلاکت گرفته می‌شود که به مصرف بیماران سرطانی می‌رسد، پلاسمای خون نیز در بیماران کبدی و سوختگی استفاده می‌شود.

حاجی بیگی افزود: حداقل سن قابل قبول برای اهدای خون ۱۸ سال تمام و حداکثر سن ۶۰ سال تمام است، حداکثر سن برای اولین اهدای خون ۶۰ سال است و برای دفعات بعدی سن اهداکننده مستمر (با سابقه حداقل ۲ بار اهدای خون در سال) حداکثر ۶۵ سال است.

وی تاکید کرد: هر واحد خون اهدایی حدود ۴۵۰ میلی لیتر و معادل فقط ۱۰ درصد حجم کل خون بدن است، پلاسما و گلبول‌های سفید و پلاکت‌ها، ظرف مدت چند روز به طور طبیعی توسط سیستم خون ساز بدن جایگزین می‌شوند و بدن با افزایش جذب آهن از دستگاه گوارش، آهن از دست رفته را به مرور و طی حدود یک ماه جایگزین خواهد کرد، بنابراین گلبول‌های قرمز خون حداکثر در سه تا چهار هفته در بدن بازسازی می‌شود.

سخنگوی سازمان انتقال خون درباره ضرورت اهدای خون تصریح کرد: خون سالم، نجات دهنده زندگی است و همه روزه، در سراسر جهان بسیاری از افراد به خون و فرآورده های خونی نیاز دارند، به طوری که از هر سه نفر مردم دنیا، یک نفر در طول زندگی احتیاج به تزریق خون و فرآورده های خونی پیدا می کند.

وی گفت: بارزترین مثال برای موقعیت‌هایی که در آن نیاز مبرم به خون پیدا می‌شود، عبارت از زمان بروز حوادث و سوانح گوناگون نظیر تصادفات رانندگی، سوختگی‌ها و اعمال جراحی است.

حاجی بیگی اضافه کرد: علاوه بر این زنان باردار در حین زایمان، نوزادان و به خصوص نوزادان نارسی که به زردی دچار می شوند، نیازمند خون هستند و از طرفی بیماران مبتلا به سرطان که تحت شیمی درمانی یا اشعه درمانی قرار دارند هم از مصرف کنندگان خون و فرآورده های خون هستند.

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: بسیاری از دیگر بیماران مانند بیماران تالاسمی و هموفیلی نیز ناگزیرند برای بهره مندی از یک زندگی به نسبت طبیعی برای تمام عمر به شکل منظم خون یا فرآورده‌های خون دریافت کنند.

hotnewsسایر5 سال پیش • dahio.com • 43



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها