ایران دارای بیشترین ذخیره نمونه خون بند ناف در خاورمیانه

مدیر عامل بانک سلولهای بنیادی بند ناف رویان ایران گفت: ایران با ذخیره سازی ۱۱۰ هزار نمونه خون بند ناف هم اکنون بیشترین ذخیره در خاورمیانه را به خود اختصاص داده است.

به گزارش ، دکتر مرتضی ضرابی عصر پنجشنبه در جمع خبرنگاران مشهد افزود: ۱۳ هزار نمونه از این تعداد مربوط به استان خراسان رضوی است که توسط چند بیمارستان در مشهد اخذ و برای نگهداری به تهران ارسال شده است.

وی اظهار داشت: ۵۴ درصد از خون های بند ناف ذخیره شده در بانک خون رویان حاصل تولد نوزادان پسر و ۴۶ درصد مربوط به نوزادان دختر است و از سوی دیگر ۸۶ درصد از آنها به دنبال سزارین و ۱۴ درصد در زایمان طبیعی اخذ شده اند.

وی با بیان اینکه سلولهای بنیادی خون بند ناف قابلیت ذخیره سازی بین ۲۰ تا ۲۵ سال را دارد، گفت: هزینه اولیه نگهداری خون بند ناف در بانک خصوصی شامل ۳۲ میلیون ریال می باشد و خانواده ها باید سالانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار ریال نیز هزینه شارژ بپردازند.
ضرابی افزود: ایران هم اکنون در زمره ۱۰ کشور برتری است که سلولهای بنیادی را در اختیار دارد.

وی ادامه داد: ذخیره سازی خون بند ناف از سال ۱۳۸۴ در کشور آغاز شده و هم اکنون ۴۰۰ بیمارستان در کشور در این زمینه فعال هستند که بیمارستان بنت الهدای مشهد دفتر نمایندگی خون بند ناف رویان در خراسان رضوی می باشد.

عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی مهم ترین منابع سلولهای بنیادی را شامل خون بند ناف، مغز استخوان، خون محیطی، پالپ دندان و بافت چربی عنوان کرد و گفت: خون بند ناف یکی از مهم ترین منابع شناخته شده سلولهای بنیادی به شمار می رود.
ضرابی افزود: سلولهای بنیادی دو ویژگی مهم شامل قدرت تکثیر و نوزایی و تمایز پیدا کردن به سلولهای دیگر را دارا هستند.

وی تاکید کرد: سلولهای بنیادی در درمان بیماریهای مختلف نظیر اوتیسم، فلج مغزی، انواع سرطانها، اختلالات خونی، درمان ناباروری، سکته های مغزی و قلبی و بیماری دیابت کاربرد دارد.
وی گفت: تحقیقات نشان داده است که سلولهای بنیادی قابلیت درمان ۷۰ بیماری را دارند.

ضرابی افزود: تاکنون ۳۰ پیوند از طریق سلولهای بنیادی بند ناف و ۱۲۰ پیوند برای بیماران فلج مغزی در قالب کار آزمایی بالینی در کشور انجام شده است.

خون بند ناف Cord blood که به عنوان خون جفتی شناخته شده‌ است، در جنین در حال تکوین داخل رحم جریان دارد.
پس از تولد نوزاد، خون باقی‌ مانده در بند ناف و جفت که غنی از سلول‌ های بنیادی است به عنوان یک زباله بیولوژیک دور ریخته می‌شود در حالی که این خون حاوی سلول‌ های بنیادی و سلول‌ های خونساز است که می‌ تواند برای درمان بیماریها استفاده شود.
سلول ‌های بنیادی که از بند ناف گرفته می ‌شوند بسیار پر توان و نامیرا با دسترسی آسان هستند و همچنین در اثر تکثیرهای پی در پی دچار پیری نمی‌ شوند به ‌طوری ‌که با تزریق یا جایگزینی آنها در بافتهایی که آسیب جدی دیده اند می ‌توان به بهبودی و تشکیل سلول‌ های جدید بافت کمک کرد.

ایرنا

hotnewsسلامت5 سال پیش • dahio.com • 135



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها