محمد جواد حق شناس رییس کمیسیون فرهنگی شورا در دیداری با انجمن عکاسان ایران تصریح کرد: وقتی با انقلاب دیجیتالی روبرو هستیم ممنوعیت عکاسی در فضاهای عمومی دیگر معنا ندارد.

 

به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران پیرو سلسلسه نشست های کمیته فرهنگ و هنر شورا با کانون ها و انجمن های هنری صبح امروز دیداری با اعضای انجمن عکاسان ایران صورت گرفت.

محمد جواد حق شناس رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا ضمن ابراز خرسندی از شکل گیری و استقبال جامعه هنری از این دیدارها گفت: خوشحالم که با خالقین حافظه تصویری شهر دیدار دارم و متاسف از اینکه فضای مفاهمه و گفتمان مشترک برای بهره مندی از تصویر گری در شهر وجود ندارد که همه این نقصان ها بواسطه عملکرد همه طی دوران گذشته است.

وی درباره اینکه چرا امروز جامعه عکاسان ایران و کلا عکاسی در ایران با ممنوعیت هایی مواجه است نیز گفت: تصمیمات و رویکردهایی در گذشته برای عکاسی نکردن از رویدادها و اماکنی وجود داشته است که دیگر کارایی ندارد اما متاسفانه برای تغییر آن رویکردها تلاشی صورت نگرفته است.

محمد جواد حق شناس در ادامه با اشاره به اینکه چه کسی گفته است عکاسی ممنون است یادآور شد: اصل بر آزادی عکاسی است مگر در اماکنی که طبق قانون ممنون و نوشته شده باشد و حریم خصوصی که این نیز باید تعریف شود.

به گفته او وقتی با انقلاب دیجیتالی روبرو هستیم ممنوعیت عکاسی در فضاهای عمومی دیگر معنا ندارد.

حق شناس تاکید کرد: هنجار های امروز به واسطه تصویر و فهم از عکاسی، بهتر از هر روش دیگری بسط و گسترش می یابد و بر دل شهروندان خواهد نشست.

وی مجددا تاکید کرد:  البته که حریم خصوصی باز تعریف شده خط قرمز حرفه عکاسی است که کهنه نمی شود.

در ادامه جلسه مجالی برای بازگویی نکات قابل تامل جامعه عکاسی ایران بود:

امکان عکاسی برای عکاسان حرفه ای نیست

غفاری یکی از پیشکسوتان که در پیشینه اش عکاسی از زندگی عشایر را دارد با ابراز نارضایتی از  فضای نا امنی که برای عکاسان وجود دارد گفت:  فضای  شهر برای عکاسی آماده نیست حال آنکه امروز به سبب رشد فناوری و تکنولوژیکی همه امکان عکاسی را دارند اما برای عکاسان حرفه ای این فضا مهیا نیست.

 

او ادامه داد: باید به سمت استفاده بیشتر از عکس در تعریف شهر و مبلمان شهری برویم و خالق نشان اجتماعی با تصویر و عکس باشیم تا  دچار خلا تصویری نشویم. می توانیم  از عکس برای بیان مفاهیم اجتماعی و هم برای تبلیغ شهروندی و مشارکت شهروندی استفاده کنیم.

 

زنده روح دیگر پیشکسوت حرفه عکاسی نیز گفت:  عکاسی کاری است فردی که به هیچ نهادی و سازمانی و مجموعه ای وابسته نیست.

وی از محو شدن حافظه تصویری شهر طی یک و نیم دهه گذشته گفت و ادامه داد:  در گذشته بخش هایی از شهر که دچار تغییر و تحول می شد قبل از آن  ثبت تصویری صورت می گرفت تا حافظه تصویری از آن باقی بماند اما سالهاست این پروژه ها در تهران اجرا نمی شود. تهران و تاریخ آن تخریب می شود و  تغییر می کند اما حافظه تصویری آن جمع آوری نمی شود.

محسن راستانی پیشکسوت دیگری از این حرفه که به عکاسی از جنگ و انقلاب و تحولات بین المللی جنگی شهره است با تاکید بر اینکه سخنانش از سهم مشارکت شهروندی اوست گفت: انجمن های تخصصی باید در شکل گیری و تحولات شهر نقش داشته باشند. تاریخ معاصر تهران را نمی توان بدون بهره مندی از عکاسان و سایر هنرمندان ثبت کرد. اگر عکاس و عکاسی نباشد شهر فاقد حافظه خواهد شد.

وی افزود: برای این کار عکاس و عکاسی باید امنیت داشته باشد که امروز این فضا در کشور وجود ندارد اگر تنها خوبی ها دیده و به تصویر کشیده شود مسیر کار گشایی کور می شود.

راستانی از عکاس مستند اجتماعی به عنوان یک اصلاحگر یاد کرد و گفت: فتو ژورنالیست، اجتماعی ترین فرد جامعه شهری است.

راستانی در ادامه تاکید کرد:  عکاسی اجتماعی می تواند در شکل دهی مشارکت اخلاقی ، روانی و اجتماعی شهر نقش داشته باشد.

این پیشکسوت حرفه عکاسی پیشنهاد ایجاد موزه عکس را داد و گفت: انجمن به دنبال ایجاد خانه امنی برای تاریخ تصویری این شهر است.

او همچنین از آمادگی انجمن برای ارائه طرح ایجاد این موزه خبر داد.

محمد مهدی رحیمی نیز از سبقه تاریخی شکل گیری عکاسی در ایران گفت و تاکید کرد طی ۱۷۷ سالی که از ورود این حرفه به ایران می گذرد اما متاسفانه مکان مناسبی برای ثبت آثار و نظم دهی منسجم به تاریخ تصویری ایران و حتی تهران وجود ندارد و اصولا فاقد گنجینه عکس هستیم.

وی افزود: کسی به فکر مستندسازی از تغییر و تحولات تهران نیست این در حالی است که خانه هنرمندان و انجمن های ذیل آن می توانند بازوی فرهنگی مدیریت شهری برای ثبت تهران در تاریخ معاصر و برای آینده باشند.

محمد جواد حق شناس پس از استماع سخنان اعضای انجمن ضمن تاکید بر استقبال از همکاری این انجمن با کمیته فرهنگ و هنر  شورا  خواستار بررسی موانع موجود بر سر راه عکاسی از فضاهای عمومی به ویژه فضاهایی که در اختیار شهرداری است شد و افزود: چنانچه لازم باشد پیگیر صدور دستورالعملی از سوی شهرداری تهران برای رفع این ابهامات هستیم.

وی همچنین کمیته فرهنگ و هنر شورا را مامور بررسی و ایجاد کار گروهی مشترک با انجمن عکاسان ایران کرد تا برای رفع مشکلات و اجرای پیشنهادات، راه حل های مشترک قابل اجرایی تدوین شود.

گفتنی است افشین شاهرودی، زنده روح ، رحیمیان ، دستوری ، فرزاد هاشمی ، غفاری از دیگر پیشکسوتان حرفه عکاسی بودند که در این جلسه حضور داشتند.

نوشته با انقلاب دیجیتالی ممنوعیت عکاسی در فضاهای عمومی معنا ندارد اولین بار در مجله نوریاتو | رسانه جامع هنرهای تجسمی پدیدار شد.

hotnewsعکس, فرهنگ و هنر5 سال پیش • dahio.com • 52



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها