بلفاریت چیست؟ بلفاریت وضعیتی است که با تحریک پلک ها و اطراف پلک همراه است. هیچ درمانی برای بلفاریت وجود ندارد اما قابل کنترل است. اگر پلفاریت را درمان نشده رها کنید، می تواند دچار تاری دید و حساسیت نوری شود. پیشگیری از این وضعیت شامل بهداشت مناسب چشم و رژیم غذایی غنی از امگا ۳ است. در این مقاله از بخش چشم و چشم پزشکی روژان به بررسی بلفاریت پرداخته و علل، راه های تشخیص و درمان آن را مورد بررسی قرار می دهیم.

بلفاریت چیست؟

بلفاریت وضعیتی است که با تحریک پلک ها و حاشیه های پلک همراه است. معمولا ناشی از مسدود شدن غده ای است که هر بار با پلک زدن اشک تولید می کند. مسدود شدن این غده ها معمولا باعث التهاب حاشیه پلک ها می شود: این ناحیه در لبه پلک و مژه ها قرار دارد. این بیماری به طور یکسان در افراد پیر و جوان ایجاد می شود و معمولا در افرادی با پوست چرب، شوره سر یا خشکی چشم ظاهر می شود.

بلفاریت

هنگامی که پلک ها و مژه ها با چربی یا باکتری شسته شود، باعث وضعیت های زیر می شود:

  • ناراحتی چشم
  • خارش
  • قرمزی
  • سوزش چشم

این بیماری مزمن یکی از رایج ترین اختلالات چشم در بین پزشکان چشمک است. در واقع، مطالعه سال ۲۰۰۹ از نظرات چشم پزشکان و عینک سازان نشان می دهد که ۳۷-۴۷% از بیماران آنها دارای علائم بلفاریت هستند.

انواع بلفاریت ها

دو نوع بلفاریت وجود دارد:

بلفاریت قدامی

این التهاب عمدتا در اطراف پوست، مژه ها و غده مژه اتفاق می افتد.

بلفاریت خلفی

این وضعیت نتیجه بیماری غده ای میبومیان است. غده میبومیان در اطراف پلک ها قرار دارد و مسئول تولید مایبوم است که یک ماده غیرطبیعی برای مرطوب سازی و سالم ماندن چشم است.

چه چیزی باعث این بیماری می شود؟

به طور کلی بلفاریت به یک یا چند وضعیت پوستی وابسته است:

آکنه روزاسه

در بین بیماران مبتلا به بلفاریت ، در ۲۰ تا ۴۲% از آن ها، این نوع آکنه بزرگسالان تشخیص داده شده است.

درماتیت سبوره ای

این بیماری یک وضعیت شایع پوستی است که به منجر به ایجاد لکه های فلس شکل، قرمزی پوست، شوره سر و پوسته پوسته شدن یا چربی پوست می شود. این وضعیت علت ۳۳ تا ۴۶% از تمام بلفاریت ها گزارش شده است.

دمودکس

نوعی کرم کوچک است که در غده مو های پستاندران ساکن است. ۲ مورد از ۶۵ گونه شناخته شده آن قادر به زندگی در اطراف مژه های انسان هستند. هجوم این کرم ها با شوره در اطراف مژه ها مشخص می شود.

ضایعات به جا مانده از این کرم ها باعث انسداد هر دو غده و غده پلک می شود و بر این باور است که علت ۳۰% از تمام بلفاریت های مزمن است.

بلفاریت

علائم بلفاریت چیست؟

بعد از بسته شدن چشم ها در شب، پلک ها که در طول خواب با سطح چشم تماس طولانی داشته اند با مواد ترشح شده که سبب سوزش پلک می شود، اشباع می شود.

بنابراین این علائم در صبح روز بعد ایجاد می شود:

  • پوسته پوسته شدن پوست اطراف مژه ها که می تواند باعث خونریزی شود
  • از دست دادن مژه و بدشکل شدن آن
  • اشک های مزمن
  • چرب و فلس مانند شدن پایه مژه ها
  • قرمزی ناخوشایند پلک ها
  • مسائل بینایی مانند تار شدن دید و حساسیت نوری
  • احساس ریگ دار شدن زیر پلک در هنگام پلک زدن
  • چشم خشک و دارای التهاب

نحوه تشخیص

اگر چه درمانی برای بلفاریت وجود ندارد، اما می توان آن را کنترل کرد.

این بدین معنی است که مراقبت مناسب از پلک ها از اهمیت اساسی برخوردار است. اگر این وضعیت را درمان نکنید، ممکن است منجر به آسیب یا صدمه به هر دو پلک و چشمانتان شود.

معاینه جامع چشم که بر روی پلک ها و سطح جلویی چشم انجام می شود، امری ضروری است. یک عینک ساز با توجه به ظاهر حاشیه پلک ها می تواند نوع بلفاریت را تشخیص دهد و بهترین درمان را برای آن تعیین کند.

چگونه می توان از ابتلا به بلفاریت جلوگیری کرد؟

پیشنهادات دکتر تیلور بلاد شامل یک رژیم بهداشتی است که خارش پلک ها را از بین ببرد. او برای رسیدن به بهترین نتایج، قرار دادن دستمالی گرم به مدت ۱۰-۱۵ دقیقه را در شبانه روز پیشنهاد داد.

همچنین دکتر بلاد اشاره کرد که رژیم غذایی غنی شده از امگا ۳ که شامل ماهی و آجیل است می تواند تولید مایبوم را بهبود بخشد و از خشک شدن و تحریک شدن چشم جلوگیری کند.

منابع غذایی امگا ۳:

  • ماهی خال مخالی
  • روغن ماهی قزل آلا
  • روغن کبد ماهی
  • گردو
  • بذر کتان
  • شاه ماهی
  • زرده تخم مرغ
  • شاهدانه
  • ماهی کولی

در آزمایشات بالینی، به نظر می رسد که امگا ۳ باعث بهبود تولید اشک می شود. اما به خاطر داشته باشید که مصرف کافی غذاهای حاوی امگا ۳ فقط برای محافظت از چشمتان چقدر سخت است و به همین دلیل است که انتخاب بسیاری از مکمل ها یک گزینه وسوسه انگیز است.

با این حال، این مکمل ها به منظور تعیین اینکه آیا یک گزینه سالم برای شما هستند، آن را بدون مشورت با پزشک خود در رژیم غذایی خود قرار ندهید.

بلفاریت

چگونه این نوع التهاب پلک را درمان کنم؟

درمان خانگی

اینا اوزرو متخصص چشم اصرار دارد که برای بهداشت اولیه پلک ها، و درمان التهاب و ناراحتی ناشی از بلفاریت، برخی از دارو های بدون نسخه در موارد ملایم بلفاریت مفید هستند.

اوزرو یادآور شد:« درمان های بدون نسخه شامل دستمال های مخصوص طراحی شده برای بلفاریت است.» یکی از توصیه های قدیمی برای درمان بلفاریت که دکتر اوزرو آن را رد کرده است، استفاده از شامپو رقیق کودک است. به گفته او:« دستور هایی برای کف وجود دارد که می تواند برای بهداشت پلک هااستفاده شود که نتایج بهتری را ارائه می دهد. دستمال های گرم و به دنبال آن ضد عفونی کننده های پلک بسیار موثر هستند.»

اما دکتر اوزرو به افرادی که پس از تجربه درمان ذکر شده توانسته اند بلفاریت را شکست دهند ،توصیه می کند که :«بسیاری از افراد پس از شروع احساس بهبودی، رژیم خود را متوقف می کنند. اما آنچه که اغلب به عنوان نتیجه اتفاق می افتد این است که آن ها شرایط قبلی را به بازگشت تشویق می کنند و بیمار باید مجددا درمان خود را شروع کند.»

درمان روزانه پلک ها باید  شامل موارد زیر باشد:

  • پارچه ای تمیز را درون آب گرم خیس کنید
  • پارچه را بچلانید و آن را به مدت ۵ دقیقه روی پلک های بسته خود قرار دهید
  • برای اطمینان از گرم ماندن دستمال آن را دوباره خیس کنید

دستمال گرم باعث نرم شدن پوست، چرب شدن می شود و به تمیز شدن غده ها کمک می کند.

همچنین چشم پزشکان توصیه می کنند که از استفاده آرایش چشم، مخصوصا خط چشم اجتناب کنید زیرا می تواند باعث انسداد غده تولید اشک شود. اما، کارشناسان توصیه می کنند که اگر از آرایش استفاده می کنید، برای کمک به جلوگیری از بروز بلفاریت در صبح، قبل از خواب همه آن را پاک کنید.

بلفاریت

درمان بالینی

هنگامی که اقدامات بهداشتی قادر به توقف بلفاریت مداوم نشد، ملاقات با چشم پزشک الزامی است. چشم پزشک می تواند شما را برای یک وضعیت اساسی بررسی کرده و برای درمان علائم دارو هایی از جمله قطره چشم، کرم تستوسترون و آنتی بیوتیک تجویز کند.

ممکن است عینک ساز یا چشم پزشک شما عمل غده میبومیان را نیز توصیه کند. این کار شامل فشردن پلک ها با پین های محافظ برای جلوگیری از انسداد غده اشک است. بسیاری از بیماران مبتلا به بلفاریت به شدت در مورد راحتی آن صحبت می کنند.

یکی دیگر از گزینه ها شامل یک جلسه ۱۲ دقیقه ای است که با ملایمت غده پلک را حرارت داده و تمیز می کند که به نام لیپیفلو معروف است. انسداد غده ناشی از اختلال عملکرد غده میبومیان (MGD) با استفاده از حرارت و ماساژ بخش داخلی و خارجی پلک با استفاده از درمان ضربان حرارتی از بین می رود.

آنها در مطالعه اخیر دریافتند که اثر درمان لیپوفلو، با درمان با استفاده از دستمال گرم هر دو روز یکبار به مدت ۳ ماه برابر است.

اگر این بیماری را بدون درمان رها کنید، چه عوارضی جانبی خواهد داشت؟

عوارض جانبی ممکن است ناشی از وضعیت پلک و چشم باشد کهمی تواند باعث ناراحتی و تضعیف بالقوه دید چشم شما شود. چنین شرایطی شامل سندرم خشک شدن چشم و همچنین التهاب ملتحمه است، التهابی برای غشای چشم است که بر روی سفیدی چشم قرار دارد و توسط باکتری های بلفاریت ایجاد می شود.

کیست های میبومیان می تواند در زمان نادیده گرفتن غده های اشک آور و ملتهب شدن آن، در داخل پلک ها ایجاد شوند. آنها معمولا به صورت خودکار ناپدید می شوند اما در موارد مداوم از بین بردن کیست نیاز به عمل جراحی جزئی دارد.

در بلفاریت های شدید، این التهاب می تواند به سطح قرنیه آسیب برساند. هنگامی که قرنیه در معرض خطر زخم یا عفونت قرار می گیرد، می تواند به وضعیتی تهدید کننده تبدیل شود.

بسیار ضروری است که اگر هر گونه از نشانه های زیر را تجربه کردید، به دنبال کمک فوری پزشکی باشید: حساسیت نوری، درد ناگهانی چشم و بدتر شدن دید چشم.

drsalamat • دسته‌بندی نشده • 5 سال پیش • dahio.com • 87



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها