اگر شما هم تا به‌ حال فقط غذاهای پخته‌ شده با گوشت فیله ماهی را امتحان کرده‌اید، سَرِ ماهی را به‌ عنوان یکی از خوشمزه‌ترین و تُرد‌ترین قسمت‌های ماهی از دست داده‌اید. قسمت‌های رویی آن با گوشت نازک و تُرد و قسمت جمجمه به‌ وسیله چربی نرم و غضروف‌های تُرد و شکننده پوشیده شده‌اند. حتی سر ماهی یکی از بهترین غذا‌ها برای پذیرایی از مهمان است.

همچنین غذایی که با سَرِ ماهی تهیه‌ شده باشد، ازنظر تغذیه‌ای بسیار غنی است و استخوان‌ها، گوشت و چربی موجود در آن حاوی مقادیر زیادی ویتامین، اسید چرب سالم و مواد معدنی است. علاوه بر این، مصرف سَرِ ماهی موجب کاهش ضایعات طبخ ماهی و درنتیجه کمک به محیط‌ زیست می‌شود. بامطالعه این مطلب می‌توانید از روش‌های گوناگون طبخ آن در سراسر جهان الهام بگیرید. پس با ما در لست سکند همراه باشید.

  1. چین

بهترین نوع پختِ سنتیِ سَرِ ماهی در سراسر جهان

سَرِ ماهی در بسیاری از مناطق چین به‌عنوان غذایی لذت‌بخش مصرف می‌شود. همچنین روش‌های پخت آن با توجه به ترجیحات غذایی محلی متفاوت است. به‌ عنوان‌ مثال در سواحل جنوب شرق، سَرِ گوشتیِ ماهی کپور نقره‌ای را که یک ماهی آب شیرین است و در رودخانه‌های این منطقه به فراوانی یافت می‌شود، در یک قابلمه سفالی همراه با توفو (tofu، پنیر سویا، غذایی است که از فرایند بستن شیر سویا به دست می‌آید)، نوعی رشته مخصوص و چاشنی سبک (برای حفظ عطر و طعم) طبخ می‌کنند (به این غذا سر ماهی و خورش توفو میگویند).

حتی در مناطق خشک چین، سَرِ ماهی غذایی محبوب محسوب می‌شود. در مناطق مرکزی چین سَرِ ماهی را به همراه فلفل خرد شده و سویای تخمیر شده بخارپز می‌کنند. همچنین در شمال چین سر ماهی در سُسی از سویا که با ادویه فراوان تهیه‌ شده است پخته می‌شود.

  1. بنگلادش و بنگال غربی

بهترین نوع پختِ سنتیِ سَرِ ماهی در سراسر جهان

بنگلادش و بنگال غربی در قلب دلتای گنگ (دلتای بنگال) قرار دارند. در این مناطق ماهی به‌عنوان بخش مهمی از تغذیه محلی استفاده می‌شود. غذایی بسیار لذیذ به نام موری قونتو (muri ghonto، سَرِ ماهی با ادویه کاری) در این دو کشور طبخ می‌شود. در این غذا سَرِ ماهی با سبزیجات و برنج همراه با مقدار لازم ادویه کاری مخلوط شده و سپس طبخ می‌گردد. البته قونتو چندین دستور طبخ منطقه‌ای دارد و هر آشپز با توجه به دستور تهیه خود آن را طبخ می‌کند.

سَرِ ماهی در ادویه‌های معطر با بوی سیر، زنجبیل و زردچوبه سرخ‌ شده، و سپس با برنج و سبزیجات مخلوط می‌شوند.

  1. کرالا (ایالتی در جنوب کشور هند است) و آسیای جنوب شرقی

بهترین نوع پختِ سنتیِ سَرِ ماهی در سراسر جهان

در جنوب شرق آسیا و به‌ ویژه ایالت حاصلخیز کرالا (Kerala) در جنوب هند، کاریِ سَرِ ماهی به‌ عنوان غذایی اصلی و محبوب استفاده می‌شود. عموما در این منطقه از کلمه کاری برای مواد محلی که از نظر ترکیب، دستورالعملی خاص دارند، استفاده می‌شود. کمی آب تمر­هندی برای مزه آن اضافه‌ شده و مقداری شیرِ نارگیل برای متعادل کردن گرمای ادویه‌ها به آن اضافه می‌شود.

بازرگانان و مهاجران این غذا را به کشورهای دیگر منتقل کردند و مردم آن کشورها نیز با مقداری تغییر، دستور خاص خود را برای طبخ به وجود آوردند؛ مثلا در تایلند مقداری سس به آن اضافه کردند و به‌ صورت سوپِ سَرِ‌ ماهی آن را سِرو می‌کنند.

  1. اروپا

بهترین نوع پختِ سنتیِ سَرِ ماهی در سراسر جهان

برخی از کشورهای اروپایی نیز از سَرِ ماهی به‌عنوان غذا استفاده می‌کنند؛ مثلا در پرتغال سَرِ‌ ماهی به‌ صورت کبابی و یا سوپ طبخ می‌شود. علاقه پرتغالی‌ها به سَرِ ماهی نیز بسیار بر مستعمرات سابق این کشور تاثیرگذار بوده است. به‌ عنوان‌ مثال در سواحل گوا (Goa) هند (منطقه گوا حدود 450 سال تحت استعمار پرتغال قرار داشته است) سوپ پرتغالی سَرِ‌ ماهی با زردچوبه و گشنیز به صورتی گسترده در رستوران‌ها و منازل طبخ می‌شود.

قسمت‌های گوشتی سَرِ ماهی در برخی از کشورهای اروپایی مثل هلند به‌عنوان میان وعده‌ای محبوب استفاده می‌شود. در این نوع طبخ قسمت‌های گوشتی در خمیرمایه‌ای مخصوص، چاشنی‌دار می‌شوند و بعد از آن در مقادیر زیادی روغن سرخ می‌شوند. سپس با سس مایونز یا تارتار (tartar، یک سس سفید غلیظ که از سس مایونز درست می‌شود) سرو می‌شوند.

در نروژ نیز سَرِ ‌ماهی در نمک و فلفل قرار گرفته و سپس به آن کره زده و طبخش می‌کنند.

در مناطق شمالی کشور خودمان نیز، از سر ماهی به عنوان وعده‌ای غذایی استفاده می‌کنند. شاید ظاهرش چندان دلچسب نباشد، اما بی‌دلیل نیست که مردمان بسیاری در نقاط مختلف جهان، آن را به عنوان یک غذای لذیذ طبخ می‌کنند. 

منبع: matadornetwork.com

hotnewsسایر5 سال پیش • dahio.com • 81



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها