مریم فکری: «۱۳۳۸۵۵»، قدم‌هایی است که از ابتدای امسال بازار سرمایه گام به گام برداشته تا شاخص کل بورس را به عدد ۳۱۳ هزار و ۴۹ واحد برساند. شاخص کل بورس در اولین روز کاری سال ۱۳۹۸ روی عدد ۱۷۹ هزار و ۱۹۴ واحد ایستاده بود و حالا ۷۴.۶ درصد رشد کرده است. این در شرایطی است که بازارهای موازی تقریبا رشد منفی را تجربه کرده و سرمایه‌گذاران این بازار، نه‌تنها سود حداقلی که حتی زیان هم دیده‌اند.

در این شرایط، برخی از کارشناسان و فعالان بازار حتی پیش‌بینی می‌کنند که احتمالا شاخص‌کل بورس تا ۴۰۰ هزار واحد رشد هم خواهد کرد، اما در مقابل، برخی تحلیلگران اقتصادی تاکید دارند سرمایه‌گذاران باید دقت کنند که بازار همیشه با آنها مهربانی نمی‌کند و انتخاب و خرید سهام با چاشنی شانس، در نهایت به ضرر آنها خواهد شد.

مجید سلیمی‌بروجنی، تحلیلگر اقتصادی در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین اظهار داشت: یکی از مشکلات اقتصاد ایران شاید این باشد که بسیار دمدمی مزاج و سیال است. به طور نمونه، بارها دیده‌ایم که دوره‌های رونق و رکود آن طوفانی است و به قول قدیمی‌ها «حد وسط» ندارد. این مشکل شاید ناشی از این روحیه مردم باشد که در دوره‌هایی که قیمت کالاها افزایش می‌یابد، ولع آنها به خرید به طور چشم‌گیری زیاد می‌شود و برعکس، در روزهایی که قیمت‌ها رو به پایین می‌آید، دیگر علاقه‌ای به خرید کردن ندارند.

وی با بیان این‌که یکی از نتایج این روحیات و عادت این است که زمانی که اوضاع کشور بحرانی است و شرایط ویژه‌ای بر اقتصاد حاکم است، وضعیت بازار و میزان خرید و فروش رونق پیدا می‌کند، گفت: طی چند ماه گذشته اقتصاد ایران درگیر دو تهدید نقدینگی و تحریم بوده است. در حال حاضر دو هزار هزار میلیارد تومان نقدینگی در اقتصاد کشور وجود دارد و همین به تنهایی نشان می‌دهد که یک مشکل خفته که گهگاه بیدار می‌شود و یک موج تورمی به وجود می‌آورد، در اقتصادمان رخ می‌نماید.

پیش‌بینی بازار سرمایه در نیمه دوم سال

این تحلیلگر اقتصادی تصریح کرد: طی ۶ ماه اخیر بازدهی منفی در بازارهای ارز و طلا باعث شده که این بازارها گزینه مورد اعتماد سرمایه‌گذاران نباشد و کمتر کسی حاضر می‌شود که پول نقد خود را تبدیل به ارز و طلا کند. در این بین، جهش بی‌سابقه مسکن و خودرو و نبود مشتری باعث شده تا بازار مسکن هم کشش چندانی برای سرمایه‌گذاری نداشته باشد.

سلیمی‌بروجنی با بیان این‌که به نظر می‌رسد روند متغیرهای سرمایه‌گذاری فعلا تبعیت از بازار ارز باشد، افزود: کاهش نرخ دلار آن هم به شکل مستمر و افزایش احتمال گفت‌وگوهای سیاسی، پیام ثبات بیشتر اقتصادی را به مردم می‌دهد. طبیعی است که در این شرایط بورس پیشرو بوده و پیش‌بینی می‌شود در ۶ ماه دوم سال همچنان پیشرو باشد. البته توجه داشته باشید که تمامی بخش‌های اقتصادی قیمت‌شان را با قیمت دلار تعدیل کرده بودند و تنها بخشی که از این قافله جا مانده بود، بازار سرمایه بود.

وی عنوان کرد: در ۶ ماهه اول سال این بازار هم تعدیل خود را انجام داد و به نظر می‌رسد که بورس زمینه‌های اقتصادی لازم را برای رشد بیشتر با سرعت ۶ ماه اول سال ندارد. ولی به دلیل رایزنی سیاسی و کم اثر شدن افزایش تحریم‌ها و ایجاد شرایط برای رشد بسیار محدود، ولی مثبت اقتصادی، پیش‌بینی می‌شود این بازار همچنان بازار همچنان بازدهی مثبتی داشته باشد. کاهش نرخ ارز پیام ثبات را به بورس می‌دهد و این بازار هم ثبات را دوست دارد و در شرایط باثبات، رشد بیشتری می‌کند.

این تحلیلگر اقتصادی متذکر شد: باید توجه کرد که ریسک سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه در ۶ ماه دوم سال بیشتر خواهد بود و معامله‌گری با تحلیل‌های تکنیکال و فاندامنتال و رصد تمایلات بازار، موفقیت بیشتری خواهد داشت.

ورود نقدینگی‌های جدید به بازار

سلیمی‌بروجنی در ادامه گفت: بورس تهران در حالی در نیمه اول سال‌جاری بازدهی ۷۴.۶ درصدی را به ثبت رسانده که فعالان بازارهای موازی در همین دوره با رکود و گاها بازدهی منفی دست به گریبان بوده‌اند. ورود نقدینگی‌های جدید به بازار پیوسته حجم و ارزش معاملات را بالا برده و هر روز شاهد ثبت رکورد جدیدی در بازار سرمایه هستیم.

وی افزود: ورود نقدینگی جدید به بورس، رشد حدود ۶۴ هزار واحدی شاخص سهام را طی سه ماه تابستان رقم زده است و ارزش معاملات خرید سهام را که در ابتدای سال گذشته روزانه کمتر از ۲۰۰ میلیارد تومان بود، تا بالای ۳ هزار میلیارد تومان در روز رشد کرده است.

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: به نظر نمی‌رسد این نقدینگی از بازارهای موازی همچون خودرو و مسکن خارج شده و به بازار سرمایه منتقل شده باشند؛ چراکه بورس تهران ظرفیت پذیرش این حجم از نقدینگی را ندارد. این نقدینگی‌های جدید ظاهرا متعلق به سهامداران حقیقی است که از بازارهای موازی همچون ارز و طلا ناامید شده و جذب این بازار شده‌اند. البته این نگرانی وجود دارد که این جابه‌جایی غیرحرفه‌ای نقدینگی بیش از هر عامل دیگری موجب افزایش قیمت‌ها شده و در برخی سهم‌ها به خصوص سهم‌های کوچک، حباب قیمتی ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: باید به این مساله توجه داشته باشیم که ادامه این روند ممکن است عواقب نامناسبی برای سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای و تازه‌وارد داشته باشد، بنابراین باید سرمایه‌گذاران خرد تازه‌وارد و افراد آماتور به هشدارهایی که نهاد بازار می‌دهد، توجه کنند و از سرمایه‌گذاری مستقیم در این بازار در شرایطی که دچار هیجان‌زدگی است، بپرهیزند.

آرامش در بازارها

این کارشناس اقتصادی گفت: به نظر می‌رسد در شرایط فعلی اقتصاد ایران و بازارهای مالی در آرامش نسبی قرار دارند. دلار در نزدیکی ارزش ذاتی‌اش در حال معامله است. از طرف دیگر، تورم کاهشی شده است و به نظر نمی‌آید در کوتاه‌مدت افزایشی در آن داشته باشیم.

سلیمی‌بروجنی افزود: بسیاری از مردم عادی به دلیل این‌که تحلیل جامعی از وضعیت بازارها ندارند، موقعی که یک بازار شروع به افزایش می‌کند، به صورت دسته‌جمعی وارد این بازارها می‌شوند و همین حضور دسته‌جمعی مردم باعث افزایش بیشتر قیمت‌ها و فاصله گرفتن آنها از ارزش ذاتی آن بازارها می‌شود.

وی عنوان کرد: رویای کسب سود حداکثری در کوتاه‌ترین زمان ممکن به خصوص در میان سهامداران تازه وارد بورسی، تقاضا را به سمت گروه‌های کوچک و متوسط سوق داده است؛ چراکه در شرایط حاضر سهام کم‌حجم و غیرشفاف مستعد نوسانات سریع و حداکثری هستند. کارشناسان معتقدند که هنوز فاصله تا نقطه‌ای که بازار تحت‌تاثیر نرخ تورم و ارز رشد کند، وجود دارد و می‌توان همچنان به رشد شاخص‌ها در این بازار دل بست.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: شاخص کل که رویای ۴۰۰ هزار واحدی را در سر می‌پرواند، با ریسک تنش‌های سیاسی و سیاست‌گذاری اقتصادی عجولانه روبه‌روست. شاید بهتر باشد که سهام جدید وارد بازار شوند تا نهادهای تازه، نقدینگی لازم خود را از بین صنوف بلاتکلیف خرید جمع‌آوری کنند یا از تشکیل حباب قیمتی در دیگر نهادهای بزرگ بازار، جلوگیری به عمل آورند.

وی خاطرنشان کرد: این نکته را نباید فراموش کرد که در صورت بازگشت قیمت‌ها و ورود بازار به فاز اصلاحی، سهامی قابلیت ماندگاری در سطوح قیمتی فعلی خود را دارند که متناسب با ظرفیت و توان خود رشد یافته‌اند. سرمایه‌گذاران باید دقت کنند که بازار همیشه با آنها مهربانی نمی‌کند و انتخاب و خرید سهام با چاشنی شانس و دنبال دیگران رفتن، در نهایت به ضرر آنها خواهد شد.

۱۷۲۲۶۲۲۵

hotnews • دسته‌بندی نشده • 4 سال پیش • dahio.com • 13

برچسب‌ها



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها