به گزارش خبرآنلاین،‌ مدرسه برای کودک شش یا هفت ساله‌ای که قرار وارد مقطع پیش دبستانی یا کلاس اول شود،‌قطعا فضای ناشناخته‌ای محسوب می‌شود،‌ فضایی که ممکن است بر اساس ذهنیت کودک فضای ترسناک و خشک و خشنی باشد و یا کاملا برعکس فضای برای بازی و تفریح بدون هیچ تکلیف و سختی‌های مربوط به آن.

تصویر اول: ساعت ۷ و نیم صبح زنگ به صدا در می‌آید. پوتین‌هایت را به پا کن و آماده رفتن به پادگان شو! اگر دختر هستی لباس و مقنعه‌ات مرتب باشد. پسری؟ موهایت را از ته بزن. زیورآلات ممنوع! موبایل ممنوع! حرف زدن سر کلاس ممنوع! دویدن ممنوع!…

تصویر دوم: با بیست سی نفر از هم‌سن و سال‌هایت وارد حیاط بزرگی می‌شوی،‌بازی و تفریح می‌کنی، از فوتبال و طناب‌کشی تا لی‌لی و خروس جنگی، گاهی هم در کلاس‌ها دور هم جمع می‌شوید و تا وقتی که بروی خانه.

مدرسه همه این‌هایی که گفته شد هست و نیست.جالب است بدانید که حتی مدرسه‌ در داستان‌های کودکانه غربی همچون پادگانی به تصویر کشیده شده است که تن هر بچه‌ای را می‌لرزاند. در این خصوص می‌توان به کتاب «ماتیلدا» اثر «رولد دال»، نویسنده انگلیسی، اشاره کرد که در آن مدیر ترسناک و باابهتی وجود داشت که بچه‌ها را از موهایشان بلند می‌کرد، در هوا می‌چرخاند و به اطراف پرت می‌کرد.

سید شهرام علیزاده، روانشناس کودک و نوجوان در مورد ترساندن کودکان از مدرسه در گفت و گویی با باشگاه خبرنگاران می‌گوید: «فرزندانتان را در مورد معلم ومدرسه نترسانید و چنین جملاتی مانند: «مدرسه تو را ادب خواهد کرد. با تنبیه شدن در مدرسه رفتارت را تغییر خواهی داد. معلم تنبیه‌های سختی را برای بچه‌های بی‌ادب به کار خوهد برد»، بکار نبرید؛ به کار بردن چنین جملاتی باعث بیزاری فرزندانتان از مدرسه خواهد شد و فرایند مدرسه رفتن او را با مشکل مواجه خواهد کرد.»

بنا بر گزارش NEA، هیچ وقت برای شروع یادگیری‌ انواع تجربیات زمان آماده سازی فرزندتان موقع رفتن به مدرسه دیر نیست. این آماده سازی به چند بخش است؛ دانش آکادمیک، استقلال، ارتباطات و مهارت‌های اجتماعی که فرزندتان باید در مدرسه به خوبی انجام دهد.

آمادگی آکادمیک؛ با فرزندتان بازی کنید

پیش از ورود به مدرسه، کودکان باید نسبت به خود، خانواده و اطرافیانشان به یک دانش بنیادی برسند. کودکان از طریق بازی و تعامل با بزرگسالان می‌توانند به یک سری مهارت‌ها دست یابند و هنگام ورود به مدرسه، معلم‌ها می‌توانند تدریس‌شان را بر آن مهارت‌ها بنا کند.

آمادگی اجتماعی

آمادگی اجتماعی به اندازه آمادگی آکادمیک از اهمیت برخوردار است. توانایی همراه شدن با بچه‌های دیگر، پیروی از قوانین، نوبت گرفتن و گفتن «خداحافظ» به والدین، از مهارت‌هایی که مربیان مدارس انتظار دارند از بچه‌های تازه وارد ببینند.

استقلال؛ دخالت بیش از حد والدین ممنوع!

هنگامی که کودکان وظایف اصلی خود مانند بستن زیپ لباس یا بند کفش را بتوانند به خوبی انجام دهند، احساس غرور و افتخار می‌کنند. استقلال، اعتماد به نفس را موجب می‌شود.

در مدرسه از کودکان انتظار می‌رود تا بسیاری از کارها را به تنهایی انجام دهند.

توانایی ارتباط برقرار کردن

اولین گام برای خواندن و نوشتن، گوش دادن و صحبت کردن در سال‌های پیش از دبستان است.کودکان از طریق صحبت کردن با والدین، معلمان و دوستان، اطلاعاتی در مورد مردم، مکان‌ها و اشیا کسب می‌کنند که بعدا می‌توانند رد مورد آن‌ها بخوانند و بنویسند.

چه کار کنیم که فرزندمان در مدرسه کمترین استرس را داشته باشد؟

 به گزارش خبرآنلاین، نکاتی هست که باید قبل از رفتن فرزندتان به مدرسه، او را برایش آماده کنید:

۱.فرزند شما باید قبل از رفتن به مدرسه، دستشویی رفتن را یاد گرفته باشد. اگر این موضوع برای شما مطرح است باید قبل از شروع مدرسه، آموزش دستشویی رفتن را در اولویت قرار دهید. اگر موفق نشدید، باید با معلم او مشورت کنید تا بفهمید این موضوع چه پیامدهایی داشته و چه کاری باید برای آن انجام دهید.

۲.عکس گرفتن را فراموش نکنید. عکس‌های روز اول مدرسه همیشه مانند یک گنجینه‌ای هستند که بعدا با عشق و علاقه به آن نگاه خواهید کرد.

۳.فکر خوبی است که به فرزندتان اجازه دهید نقاشی کشیده و آن را در روز اول برای معلمش به کلاس ببرد. این کار برای کودک ارتباط و انگیزه ایجاد می کند.

۴.در صورت امکان چند دانش آموز اول دبستان را پیدا کرده و در طول تابستان برای بچه ها قرار بازی بگذرید. بهتر است این کار را با بچه های ساکن محله انجام دهید تا بچه ها بعد از مدرسه و در آخر هفته به دوستی و بازی با یکدیگر ترغیب شوند.

۵.نام فرزندتان را روی همه لباس‌ها بچسبانید. انجام این کار در مدرسه‌هایی که یونیفرم دارند مهم‌تر است. لباس‌های بچه‌ها گم خواهد شد و اگر اسم او روی لباس باشد، بسیار راحت تر می توان آنها را پیدا کرد.

۶.اگر فرزندتان نوشتن را آموخته است، از او بخواهید که در نوشتن اسمش روی وسایل به شما کمک کند.

۷.این زمان فرصت خوبی برای آموزش راهکارهایی به کودک تان در مقابله با موقعیت هایی خواهد بود که در آن عصبانی یا ناامید است و یا مورد تمسخر قرار می گیرد. کتاب های زیادی در مورد کنترل خشم، رفتار های درست و مدیریت رفتار وجود دارد.

۹.بسیار مهم است که در مورد مسائلی مثل خطرات افراد قلدر و غریبه ها او را آموزش دهید. کتاب‌ها و منابع فوق العاده‌ای به صورت آنلاین و یا در کتاب‌خانه‌ها وجود دارند که به شما در توضیح این مسائل به فرزندتان کمک خواهند کرد.

۲۳۵۲۱۲

hotnewsسایر5 سال پیش • dahio.com • 274



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها