گرچه این بار نیز دولت ترامپ با تبلیغات فراوان و طرح موضوع عدم صدور ویزا برای هیات ایرانی خصوصا آقایان روحانی و ظریف در صدد کارشکنی‌هایی دراین زمینه برآمد اما سرانجام از این بازی مفتضحانه دست برداشت و ویزای رییس‌جمهور و وزیر امور خارجه صادر شد. حالا که سفر آقای روحانی و هیات همراهش انجام شد، مواضع طیف‌های سیاسی داخل کشور در قبال موضوع حضور ایران در مجمع عمومی سازمان ملل اهمیت زیادی پیدا می‌کند. چرا که این موضع‌گیری‌ها تاثیر زیادی بر منافع ملی ایران در سطح بین‌المللی دارد. ضمن این‌که از هیات ایرانی انتظار می رود تا از مواضع بر حق کشور در موضوعات مختلف دفاع کند. 

از جناح‌های سیاسی کشور و شخصیت‌های حقیقی وحقوقی و رسانه‌های داخلی انتظار می‌رود که با طرح برخی موارد به وضعیتی دامن نزنند که بهانه‌ای دست ترامپ و حامیانش بدهد. در این خصوص متاسفانه ما درگذشته با تجربیات تاسف‌آوری مواجه بودیم و در برخی موارد که هیات ایرانی در چنین سطوحی در عرصه بین‌الملل حضور می‌یافت، دستگیری برخی فعالان سیاسی، صنفی، … و یا به بهانه‌های مختلف برگزاری تجمعات غیرقانونی و به اصطلاح «خودجوش» از سوی نیروهای افراطی، دست‌آویزی برای مخالفین منافع ایران می‌شد تا با سواستفاده از آن در پی نقض حقوق حقه کشورمان باشند.

به این جهت کمترین انتظار از دلسوزان کشور این است که کمک کنند تا این‌بار جلوی طرح موضوعات غیرضرور و سخت‌گیری‌های ناملزوم برای فعالان سیاسی در شرایط تحریمی کشور گرفته شود. کمک کنند تا معضلی دیگر برای کشور به وجود نیاید. به هرحال اجماع فعالان سیاسی و اجتماعی  به همراه مسئولان کشور در هر سه قوه حول موضوعاتی مثل امنیت، تمامیت ارضی و منافع ملی، موارد مهمی هستند که از دلسوزان کشور انتظار می‌رود.

اگر این انتظار محقق شود، چه بسا آقای دکتر روحانی و هیات همراه‌شان با درنظر گرفتن شرایط جدید در منطقه بهتر بتوانند از مواضع سیاست خارجی کشورمان دفاع کنند.

عربستان سعودی که در حمله پهپادی به آرامکو در تلاش برای بهره‌گیری از ظرفیت شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران بوده وهست، خوشبختانه تاکنون نتوانسته به خواسته اصلی خود که حمله به ایران است، توفیق یابد و به این جهت ادامه مواضع عقلایی از سوی دستگاه دیپلماسی کشور می‌تواند توطئه‌ها و ترفندهای کشورهایی مانند عربستان را عقیم بگذارد.

امروزه موضع گیری‌های ضدونقیض ترامپ و دولت او باعث شده است که دستگاه دیپلماسی ایران بهتر بتواند به این تناقض‌ها بپردازد و در سازمان ملل با زبانی منطقی‌تر سخن بگوید و مواضع جنگ‌طلبانه دولت ترامپ را افشا کند. حذف بولتون از دستگاه سیاست‌ورزی امریکا باعث سردرگمی بیشتر در دولتمردان آمریکایی شده است. با این‌که تفاوت آن‌چنانی هم بین بولتون و جایگزینش در سیاست‌های امریکا نمی‌توان متصور بود اما به هرحال اغلب کارشناسان سیاسی از افراطی‌گری و ضدایرانی بودن بی محابای بولتون تصوراتی دیگر دارند و چه بسا با اتکا به نبود او بتوان مقابله هوشمندانه‌تری با دولت ترامپ داشت. 

از هیات ایرانی خصوصا آقایان دکتر روحانی و دکتر ظریف انتظار می‌رود که با حضوری مقتدرانه در مجمع سالانه سازمان ملل متحد، از این فرصتی برای افشای سیاست‌های جنگ‌افروزانه ترامپ و دولت امریکا و تنویر افکار عمومی دنیا استفاده کند و نمایندگان دیگر کشورها و رسانه‌های جهان را بیش از پیش در این مورد آگاه سازند.

ایران امسال می‌تواند با استفاده از رایزنی با دیگر کشورها خصوصا اروپایی‌ها فرصتی را جهت ارائه راهکارهای صلح‌طلبانه و عملی برای حل چالش‌ها و مشکلات منطقه و جهان ارائه کند. با این تمهید کشورهای دیگر به ماهیت جنگ‌افروزانه ترامپ و دولتش وقوف بیشتری یافته و مواضع عقلایی و همراه با تدبیر ایران برایشان روشن‌تر خواهد شد.

*فعال سیاسی اصلاح طلب

27215

hotnewsسایر5 سال پیش • dahio.com • 11

برچسب‌ها



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها