به گزارش خبرآنلاین، ترامپ گفت: «ایران الان بدجور دنبال مذاکره است.»

ادعای رئیس‌جمهور آمریکا در حالی مطرح شده که او در ماه‌های گذشته انواع سیاست‌ها از لفاظی‌های تهدید نظامی گرفته تا پیشنهاد مذاکره بدون پیش‌شرط و غیره را برای مجاب کردن ایران به گفت‌وگو در پیش گرفته و ناکام مانده است. 

ترامپ خردادماه سال جاری بعد از چندین هفته صحنه‌آرایی نظامی و تهدید ایران به درگیری نظامی در یک کنفرانس خبری مشترک با نخست‌وزیر ژاپن گفت که تمایل دارد با تهران وارد مذاکره شود.

او بعد از آن سخنرانی بارها از ایران درخواست کرده پای میز مذاکره بیاید. ترامپ حتی پنجم تیرماه گفت اگر ایرانی‌ها با او توافق نکنند، «خودخواه» هستند.

این نوع اظهارات غیردقیق ترامپ، از زمان ورود او به کاخ سفید به سوژه رسانه‌های آمریکا تبدیل شده است. روزنامه واشنگتن، شبکه خبری سی‌ان‌ان و برخی از دیگر رسانه‌های آمریکا پایگاه‌های داده‌ای طراحی کرده و تعداد اظهارات نادرست و دروغ‌های او را ثبت می‌کنند.

شبکه خبری سی‌ان‌ان چند روز پیش گزارش داد او ظرف یک هفته ۷۸ دروغ گفته که بخشی از ادعاهای نادرست او هم به ایران مربوط می‌شود.

به نوشته سی‌ان‌ان، ترامپ در کنفرانس خبری ۲۲ جولای با نخست‌وزیر پاکستان گفت: «کشورشان گرفتار آشوب است.  سراسر کشور تظاهرات است. نرخ تورمشان ۷۵ درصد است. کلی مشکلات دارند.»

شبکه خبری «سی‌ان‌ان» ادعاهای ترامپ درباره ایران را نادرست خوانده و نوشته بر خلاف آنچه ترامپ گفته نرخ تورم در ایران ۷۵ درصد نیست و ترامپ در این باره غلو کرده است.

دیگر اظهارنظر خلاف واقع ترامپ، وقوع تظاهرات در ایران است که البته شبکه خبری سی‌ان‌ان اشاره‌ای به آن نکرده است.. او این ادعا را در بخش زیادی از ادعاهایش درباره ایران تکرار می‌کند. 

دیگر ادعای خلاف واقع ترامپ که سی‌ان‌ان به آن اشاره کرده سخنان او درباره برجام است. او گفته است: «توافقی که اوباما کرد فاجعه بود، چون توافق بسیار کوتاه مدتی بود. این توافق موشک‌های بالستیک را پوشش نمی‌داد و بازرس‌ها نمی‌توانند به سایت‌های مهم بروند. خیلی چیزها خطا بود و البته آنها به ایران ۱۵۰ میلیارد دلار به علاوه ۱.۸ میلیارد دلار پول‌های نقد، سبز و زیبا دادند.»

سی‌ان‌ان این اظهارات ترامپ را خلاف واقع توصیف کرده و نوشته آمریکا در نتیجه توافق هسته‌ای به ایران ۱۵۰ میلیارد دلار نداد. طبق برجام، بخشی از دارایی‌های مصادره‌شده ایران در خارج از کشور آزاد شد که رقم آن بسیار پایین‌تر از آن چیزی است که ترامپ ادعا می‌کند.

به نوشته رسانه آمریکایی، «جک لو»، مقام سابق خزانه‌داری آمریکا در سال ۲۰۱۵ میزان دارایی‌های آزادشده ایران را ۵۶ میلیارد دلار برآورد کرد. پایگاه پولیتیکفکت آن را ۶۰ میلیارد دلار تخمین زده است.

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین پنجشنبه شب کشورهای اروپایی را تهدید کرد در صورت عدم اجرای تعهدات خود برای تحویل گرفتن ۲۵۰۰ تروریست‌ خارجی داعش که در سوریه و عراق دستگیر شده‌اند، واشنگتن آنها را آزاد خواهد کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا پیش از این بارها از آنچه به باور او بی‌میلی کشورهای اروپایی برای تحویل گرفتن تروریست‌های دستگیر شده در عراق و سوریه و محاکمه آنها است انتقاد کرده است. او پنجشنبه شب بار دیگر اروپا را در همین زمینه تهدید کرد. 

رئیس‌جمهور آمریکا که قبل از عزیمت به اوهایو در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد گفت: «ما ۲۵۰۰ پیکارجوی داعش داریم که می‌خواهیم اروپا تحویل بگیرد، چون آنها داشتند به اروپا، یعنی به داخل فرانسه، به داخل آلمان و مکان‌های مختلف برمی‌گشتند.»

وی در ادامه گفت: «ما هزاران پیکارجوی داعشی داریم که می‌خواهیم اروپا آنها را تحویل بگیرد و صبر می‌کنیم ببینیم تحویل می‌گیرند یا نه. اگر تحویلشان نگیرند احتمالاً مجبور می‌شویم آزادشان کنیم.»

این نخستین بار نیست که ترامپ از کشورهای اروپایی خواسته اتباع خودشان که برای جنگ در صفوف داعش به عراق و سوریه سفر کرده بودند را تحویل بگیرد. 

او ماه فوریه در توئیترش از فرانسه، آلمان، انگلیس و سایر کشورهای اروپایی خواسته بود «۸۰۰ پیکارجوی داعش» که توسط آمریکا در سوریه دستگیر شده‌اند را تحویل گرفته و محاکمه کنند.

ترامپ در آن توئیت هم تهدید کرده بود که اگر این تروریست‌ها تحویل گرفته نشوند آمریکا آنها را آزاد خواهد کرد. این توئیت تهدیدآمیز ترامپ در آن زمان با واکنش منفی کشورهای اروپایی رو به رو شد. 

آمارهای مختلفی درباره شمار  نیروهای خارجی که برای جنگ به عراق و سوریه رفته‌اند ارائه شده است. وزارت خارجه آمریکا ژوئن سال ۲۰۱۶ اعلام کرد بیش از ۴۰ هزار پیکارجوی خارجی از بیش از ۱۰۰ کشور مختلف برای حضور در جنگ به سوریه رفته‌اند. 

رئیس‌جمهور آمریکا بامداد جمعه (به وقت تهران) ادعا کرد که دولت او در راستای اعمال فشار بر «نیکلاس مادورو»، رئیس‌جمهور ونوزئلا محاصره یا «قرنطینه کردن» این کشور را بررسی می‌کند. 

به نوشته خبرگزاری رویترز، ترامپ توضیح بیشتری درباره جزئیات این طرح، زمان اجرا یا چند و چون اجرای آن ارائه نکرد. دولت او تا به حال فشار اقتصادی بر دولت ونزوئلا را در دستور کار قرار داده است. 

ترامپ در پاسخ به سوال یک خبرنگار مبنی بر اینکه آیا او با توجه به میزان حضور روسیه، چین و ایران در ونزوئلا او محاصره یا قرنطینه این کشور را بررسی می‌کند، گفت: «بله دارم این کار را می‌کنم.»

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه در پاسخ به سوال دوباره خبرنگار مبنی بر اینکه «دارید این قضیه را بررسی می‌کنید» گفت: «بله، دارم این کار را می‌کنم. بله. بررسی می‌کنم.» او از ارائه جزئیات بیشتر در این باره خودداری کرد.

آمریکا و گروهی از متحدان این کشور سوم بهمن ماه سال گذشته در اقدامی غیرقانونی «خوان گوآیدو»، رهبر شورای ملی ونزوئلا را به عنوان «رئیس‌جمهور موقت» این کشور به رسمیت شناخته و ادامه دولت مادورو را که تنها چند ماه پیش از آن با رأی بالای مردم ونزوئلا مجددا به ریاست‌جمهوری انتخاب شده بود، غیرقانونی اعلام کردند.

به نوشته رسانه‌های آمریکایی، کاخ سفید هنگام اعلام به رسمیت شناختن گوآیدو انتظار داشته وی ظرف تنها چند روز رسما مادورو را کنار بزند و نظامیان را نیز با خود همراه کند. با گذشت چند ماه، این سناریو عملا شکست خورده و تلاش‌های واشنگتن برای ترغیب نظامیان به حمایت از گوآیدو ناکام مانده است.

رئیس‌جمهور آمریکا در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره این آزمایش‌های موشکی کره شمالی گفته که مشکلی با آنها ندارد، زیرا آنها موشک‌های کوتاه‌برد هستند. 

وی، در حال خروج از کاخ سفید برای سفر به «اوهایو» در پاسخ به سوال یک خبرنگار که آیا فکر می‌کند رهبر کره شمالی با انجام آزمایش‌های موشکی در حال آزمودن او است گفت: «فکر می‌کنم اوضاع تا حد بسیار زیادی تحت کنترل است، تا حد خیلی زیادی تحت کنترل است.»

او گفت که انجام این آزمایش‌های موشکی نقض هیچ‌کدام از قول‌هایی که «کیم جونگ اون»، رهبر کره شمالی به او داده نبوده است. ترامپ گفت: «اینها، موشک‌های کوتاه‌برد بودند. ما هیچ‌وقت سر این توافق نکردیم. من مشکلی ندارم. باید ببینیم چه پیش می‌آید، اما اینها موشک‌های کوتاه برد هستند. خیلی استاندارد هستند.»

آمریکا و اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد از زمان اولین آزمایش اتمی کره شمالی در سال ۲۰۰۶ میلادی، چندین دور تحریم علیه کره شمالی وضع کرده‌اند.

کره شمالی علی‌رغم این تحریم‌ها بر تقویت توانایی نظامی خود برای مقابله با تهدید حضور نیروهای آمریکایی در منطقه تأکید کرده است. 

کره شمالی می‌گوید تا زمانی که آمریکا به سیاست خصمانه خود برای براندازی نظام حاکم در پیونگ‌یانگ پایان ندهد از برنامه موشکی و هسته‌ای خود عقب‌نشینی نخواهد کرد.

23310311

hotnewsسایر5 سال پیش • dahio.com • 39



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها