به گزارش سینماسینما، سیما تیرانداز که این روزها با سریال «هیولا» در شبکه نمایش خانگی حاضر شده است، درباره‌ی ایفای نقش «مینا» و اینکه بازی خوب بازیگران و استقبال مخاطب، به مرور نویسنده را مجاب به پررنگ‌تر کردن نقش‌ها کرده‌ است، اظهار کرد: من برای اولین بار است این را می‌شنوم اما تا آنجایی که من می‌دانم قرار نبوده کمرنگ باشیم، آن چیزی که برای من اتفاق افتاد و با آقای مدیری صحبت کردم، اصلا صحبت نقش کمرنگ نبود. صحبت این بود که این خانواده‌ها از یک جایی قرار است با همدیگر موازی حرکت کنند؛ البته من روی پنج قسمت فیلمنامه قرارداد بستم ولی به هر حال از همان ابتدا معتقد بودم کاری که اتفاق افتاده خیلی باید پررنگ‌تر از این حرف‌ها می‌بود. در حقیت قراردادی هم که بستم بر این اساس بود و معتقدم نقش مینا آنقدر که قرار بود پررنگ شود، نشده است.

بداهه‌های مینا و غضنفر چمچاره

وی درباره‌ی شخصیت «مینا» و تکیه‌کلام‌هایی که مانند اغلب سریال‌های مهران مدیری در بین مخاطبان رایج شده است، در پاسخ به اینکه آیا این تکیه‌کلام‌ها به پیشنهاد خودش بوده یا توسط نویسنده در متن آمده است؟ اظهار کرد: اغلب تکیه‌کلام‌ها بداهه‌های من و آقای بحرانی بود که وارد کار شد. چون کاری که درباره‌ی شخصیت ما نوشته شده بود، به عنوان شخصیت‌هایی معرفی می‌شدند که به کشور ترک سفر می‌کنند و قرار بود اصطلاحات ترکی را بیشتر مطرح کنیم. اما من احساس کردم شاید برای عام خیلی جذاب نباشد، در نتیجه این اصطلاحات را به واژگان انگلیسی برگرداندیم که بیشتر رواج دارد و این اصطلاحات تقریبا بر اساس بداهه اتفاق افتاد. حتی اشتباه گفتن واژه‌های ماه‌های سال یا واژه‌هایی مثل استیل به جای استایل گفتن، کاملا بداهه و در لحظه اتفاق  افتاد که آقای مدیری موافق بودند. اما در متن از اصطلاحات ترکی استفاده شده بود.

بازیگر سریال «هیولا» درباره‌ی ایفای نقش مینا که به نوعی به زنان تازه به دوران رسیده اشاره می‌کند، در پاسخ به این پرسش که نقد چنین شخصیت‌هایی چقدر دغدغه‌ی خود او بوده است؟ توضیح داد: من بازیگری هستم که برای ایفای نقشم خیلی به آدم‌ها نگاه می‌کنم. از همان ابتدای کار هم با آقای مدیری مطرح کردم که آیا این نقش تیپ است یا شخصیت که ایشان گفتند این نقش کاملا تیپ است. تیپ هم تکیه بر ویژگی‌هایی دارد که برای عام شناخته شده است. من هم تصمیم گرفتم با همین فرمان جلو بروم.

نیاز داریم مسائل را ریشه‌کن کنیم نه اینکه به آن بخندیم

تیرانداز درباره‌ پرداختن به موضوع فساد و نقد اجتماعی با زبان طنز، اظهار کرد: آقایان مهران مدیری و پیمان قاسم‌خانی زاویه دید متفاوتی دارند و اگر نگاه کنید به طور کلی در کارهایشان بر اساس همین ویژگی‌ها عمل کردند و کارهایشان در این سال‌ها مثل «قهوه تلخ»، «باغ مظفر» و … بر همین منوال بوده است. ولی من خودم به عنوان یک فرد در جامعه فکر می‌کنم که به طنز نگاه کردن این موقعیت‌ها در جامعه شاید فقط مخاطب را کمی آرام کند، شاید بهتر باشد کمی اساسی‌تر به اتفاقاتی که در جامعه می‌افتد نگاه کنیم و راهکار داشته باشیم.

این بازیگر درباره‌ی انتقادی که به سریال «هیولا» می‌شود مبنی بر اینکه چرا قبح یکسری مسائل را می‌ریزد؟ اظهار کرد: من چنین انتقادی ندارم که پرداختن به این مسائل منجر به این می‌شود که مردم سراغش بروند. این کار اتفاقا زهر این مسائل را می‌گیرد. البته به عنوان یک جامعه نیاز داریم این مسائل را ریشه‌کن کنیم نه اینکه به آن بخندیم.

نقش «مینا» برایم ترسناک بود

وی در ادامه درباره‌ی شخصیت «مینا» و بازتاب‌های آن در بین مخاطبان گفت: خوشبختانه بازتاب‌های خوبی از این کاراکتر داشتم؛ البته تیپ بازی کردن، کار بسیار سختی است؛ چرا که شما نباید از یک حد و اندازه‌ای عدول کنید و باید ضوابط تیپ بازی کردن را رعایت کنید. خوشبختانه این اتفاق افتاد. اصولا ما اولین چیزی که در بازیگری یاد می‌گیریم خوب دیدن و خوب شنیدن است و استفاده از این ویژگی‌ها تجربیات کاری را برای ما به وجود می‌آورد و باعث می‌شود که کارمان خروجی خوبی داشته باشد. نقش مینا برای من ترسناک بود؛ چرا که اکثر اوقات طنزی که بازی کرده بودم، طنزهای موقعیت و واقعی بود. ولی این کار به شدت بسنده به شخصیت بود و خیلی می‌توانست اغراق آمیز باشد اما خوشبختانه این اتفاق نیفتاد. من تمام تلاشم را کردم در عین اینکه تیپ بازی می‌کنم کاراکتر خیلی واقعی باشد. خوشحالم که از این اتفاق سربلند بیرون آمدم. نه به خاطر بازی خودم بلکه بر اساس بازتاب‌هایی که از مخاطبان گرفتم خیلی خوب بود. من از این بابت خوشحالم که توانستم سربلند از آن بیرون بیایم. هر نقشی برای هر بازیگری آزمون و خطاست و حساسیت‌های خاص خودش را دارد و از این بابت خیلی خوشحالم که توانستم با سربلندی از این نقش بیرون بیایم.

محمد بحرانی پای به پای من می‌آمد

وی درباره‌ی اولین همکاری‌اش با مهران مدیری که در سریال «هیولا» شکل گرفت، توضیح داد: به نظر من هر کارگردانی ویژگی‌های خاص خودش را دارد، آقای مدیری انسان بسیار باهوش، نکته‌بین و نکته‌سنجی هستند که این ویژگی‌شان به شدت به بازیگران کمک می‌کند که بتوانند خودشان را پیدا کنند. تجربه‌ی جذابی بود. در سریال «هیولا» تو باید خودت را با یک ویژگی و شکل دیگری همراه با کار می‌کردی. پیدا کردن این قضیه در روزهای اول کمی برایم سخت بود ولی خدا را شکر توانستم با مجموعه همراه باشم و از فرصت بداهه‌گویی و موقعیت بازی که برای بازیگران گذاشته بودند، استفاده کنم. این برای بازیگری که بداهه‌گو باشد و کار را بلد باشد بسیار جذاب است. از آن طرف هم خطرناک است؛ به واسطه‌ اینکه این بداهه‌گویی بیش از حد و غیرطبیعی باشد. البته پارتنر من آقای بحرانی خیلی خوب و همراه بودند و هر تکیه‌ای که اضافه می‌کردم پای به پای من می‌آمد و این اتفاق هم برای من جذاب بود. کار کردن با آقای مدیری کمی ترسناک بود چراکه هر کارگردانی ویژگی خاص خودش را دارد. برای اینکه بتوانی با کارگردان همراه شوی و همفکری داشته باشی کمی زمان می برد و این فقط به آقای مدیری مربوط نمی‌شود. خدا را شکر می کنم که همیشه آدم‌های خوب و باهوش سر راه من قرار می‌گیرند و موقعیت را در اختیار من قرار دادند تا بخشی از آن کاری که می‌خواهم انجام دهم را به تصویر بکشم. کار کردن با آقای مدیری هم جذابیت‌های خاص خودش را داشت.

تلویزیون هنوز که هنوز است خوب و بد را به ما نشان می‌دهد

سیما تیرانداز در ادامه گفت‌وگو با ایسنا درباره‌ی علت گرایش هنرمندان به سمت شبکه نمایش خانگی نیز اظهار کرد: علت این گرایش به فضای باز و بهتر شبکه نمایش خانگی نسبت به تلویزیون برمی‌گردد. نمایش خانگی جذاب است چون موضوعات متنوع‌تر و کاراکترهای متنوع‌تری می‌توانید ببینید. تلویزیون هنوز که هنوز است همچنان خوب و بد را به ما نشان می‌دهد؛ در صورتی که ما خوب و بد نداریم. هنرمند یک منتقد است. تلویزیون دیواری ایجاد کرده است که دست کارگردان و بازیگران را باز نگذاشته که انتقاد درستی از جامعه خود داشته باشند. تلویزیون محدودیت‌هایی را ایجاد می‌کند که تماشاگر و هنرمندان راغب‌تر به فضای بازتری هستند که بتوانند در آنجا راحت‌تر حرف بزنند. قاعدتا من از این اتفاق استقبال می‌کنم. هرچند اصولا اعتقاد دارم بازیگر، بازیگر است و چه در سینما چه تلویزیون و چه نمایش خانگی نباید برایش محدودیتی باشد و باید در تمامی این حوزه‌ها فعالیت کند. مهم نقش و بازی خوب است. یادمان نرود که اولین وظیفه و رسالت هنر انتقاد کردن از جامعه، فضا و به تصویر کشیدن آنچه که می‌بینیم، است. وقتی که هنرمند در یک ضابطه و چارچوبی قرار می‌گیرد، قاعدتا رغبتی ندارد در آن چارچوب حرکت کند. به همین دلیل گرایش به فضای بازتر برای هنرمند اتفاق می‌افتد.

چالش با کاراکتر انیس در «ستایش»

این بازیگر در بخش دیگری از گفت‌وگو با ایسنا درباره حضور در فصل سوم سریال «ستایش» و اینکه کاراکتر وی تا چه میزان در خط اصلی داستان تاثیرگذار است؟ اظهار کرد: اصولا سلیقه‌ی شخصی من در بازی در سریال «ستایش» فقط در فصل اول اتفاق افتاد هر چند تاثیرگذاری خاص خودش را همچنان دارد. آقای مطلبی نویسنده بسیار خوبی هستند ولی شاید آن دیدگاهی که ایشان نسبت به کاراکتر من داشتند باب سلیقه من به عنوان بازیگر نباشد و به طور کلی مخالف روی ویلچر نشستن و لال شدن این کاراکتر بودم. من انتظار داشتم کاراکتر انیس پررنگ‌تر باشد. در فصل دوم هم جزو مخالفان صد درصد این اتفاق بودم ولی آقای مطلبی همچنان بر این باور بودند که بهترین اتفاق برای کاراکتر انیس رخ داده است.

مسیر «ستایش» همین است

سیما تیرانداز درباره‌ی اینکه آیا فضای سریال «ستایش» نسبت به فصل‌های قبلی تعییراتی خواهد داشت؟ نیز اظهار کرد: «ستایش» یک سریال درام است با ویژگی‌های یک سریال درام عمل می‌کند و از ابتدا هم بر همین مبنا بوده و قرار نیست که مسیر خود را عوض کند و طنز یا جنایی و چیز دیگری شود. مسیر و ژانر سریال «ستایش» همین است. قاعدتا یک سری از تماشاگرها آن را دوست دارند و یکسری تماشاگرها آن را دوست ندارند.

hotnewsفرهنگ و هنر5 سال پیش • dahio.com • 56



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها