بازهم ماجرای انتخاب وزیر برای آموزش‌وپرورش به تکرار افتاد با رفتن غیرمنتظره بطحایی و آمدن حسینی به عنوان سرپرست و انتخاب نشدن او برای وزارت، اینبار قرعه به نام “محسن حاجی‌میرزایی” افتاده است تا برای حضور در این وزارتخانه پرچالش محک زده شود.

چالش‌های "حاجی‌میرزایی" در مسیر وزارت آموزش‌وپرورش

علیرضا علی احمدی وزیر اسبق آموزش‌وپرورش که در سال‌های ۸۶ تا ۸۸ از دانشگاه پیام نور به آموزش‌وپرورش آمد و به صندلی وزارت تکیه زد درباره شرایط موفقیت و تأثیرگذار بودن وزیر پیشنهادی برای آموزش‌وپرورش گفت:‌ آموزش و پرورش بزرگترین دستگاه دولتی است که در دولت‌های مختلف مظلوم واقع شده و توجه کافی به معلمان، دانش‌آموزان و نظام تعلیم و تربیت عمومی وجود نداشته است و معمولاً به عنوان دستگاهی که برای دولت هزینه‌بر است به آن نگاه می‌شود همچنین پشتیبانی لازم از سوی دولت و مجلس و به طور کل مسئولان نظام از دستگاه تعلیم و تربیت  وجود ندارد.

او با اشاره به اینکه فردی که می‌خواهد در وزارت آموزش‌وپرورش مسئولیت بپذیرد باید چند ویژگی داشته باشد که این موارد می‌تواند زمینه‌ساز موفقیت بیشتر یا کمتر فردی باشد، افزود: نخستین ویژگی، توانمندی مدیریتی است و به نظر می‌رسد آقای حاجی‌میرزایی در این زمینه تجارب قابل قبولی دارد و در جاهای مختلف مسئولیت داشته است هم‌اکنون هم دبیر هیئت دولت بوده و تجارب حضور در سازمان ملی بهره‌وری، نهضت سوادآموزی و دبیرخانه شورای عالی ستاد دولت را داشته است و این موارد می‌تواند به او برای حضور در وزارت آموزش‌وپرورش در دوران باقی‌مانده از عمر دولت دوازدهم کمک کند.

علی احمدی ویژگی دوم وزیر آموزش‌وپرورش را توانایی برقراری ارتباط دانست و عنوان‌کرد:  حاجی میرزایی به عنوان فردی که دبیر هیئت دولت است ارتباطش با سایر وزرا می‌تواند بهتر از فردی باشد که تاکنون با هیئت دولت کار نکرده است همچنین سوابق او در ستاد دولت می تواند کمکی برایش باشد، با وجود اینکه شرایط کشور به لحاظ مالی برای تخصیص اعتبار به آموزش‌وپرورش در تنگناهایی قرار دارد اما دسترسی او به دولت نسبت به سایر افراد مطرح برای وزارت بیشتر خواهد بود.

وزیر اسبق آموزش‌وپرورش معتقد است که داشتن سوابق کار آموزشی و پرورشی یکی دیگر از ویژگی‌های لازم برای تصدی وزارت آموزش‌وپرورش است و در این جنبه تخصص حاجی میرزایی بیشتر در نهضت سوادآموزی بوده است اما به هر حال می‌تواند با مشورت‌هایی که از اساتید تعلیم و تربیت، معلمان با تجربه و مشاوران دریافت می‌کند این بُعد را تقویت کند و برای مدت باقی مانده از عمر دولت دوازدهم گزینه قابل قبولی برای تصدی وزارت آموزش‌وپرورش باشد.

انتظار می‌رود دولت حداقل از فردی که از بدنه خودش آمده حمایت کند!

علی احمدی با اشاره به اینکه حاجی‌میرزایی از نظر مسائل سیاسی تا حدی که از او شناخت دارم، معتدل است و در چارچوب جمهوری اسلامی تصمیم می‌گیرد و قدرت تجزیه و تحلیل قابل قبولی برای اداره امور جاری آموزش‌وپرورش دارد، بیان‌کرد: او چون دبیر هیئت دولت بوده انتظار این است که دولت نیز نسبت به سایر افرادی که قبلاً در آموزش‌وپرورش حضور داشتند توجه بیشتری به او داشته باشد.

آسوده از حاشیه‌های مجلس

او ادامه داد: هم‌اکنون مجلس خیلی به آموزش‌وپرورش کار ندارد و نمایندگان بیشتر به دنبال حوزه انتخابیه و رأی آوردن هستند و پس از آن وقتی مجلس جدید تشکیل شود اوایل خیلی انسجام در کار مجلس نیست که بتوانند در کار آموزش‌وپرورش دخالت کنند بنابراین کار وزیر از این جهت راحت است اینکه این مسئله را می‌گویم چون نگاهم این است بسیاری از مسائلی که آموزش‌وپرورش با آن مواجه است از بیرون این وزارتخانه به آن تحمیل می‌شود و اگر نشست تخصصی برگزار شود حاضرم مورد به مورد بگویم که کدام بخش‌ها و نهادها آموزش‌وپرورش را یاری می‌کنند یا مانعی برای پیشرفت آن هستند.

یک توصیه به وزیر پیشنهادی

وزیر اسبق آموزش‌وپرورش بیان‌کرد: در سال‌های پایانی عمر دولت دوازدهم توصیه بنده به وزیر پیشنهادی این است که غیر از امور روزمره یک یا دو کار را در ارتباط با سند تحول بنیادین و رسیدگی به وضعیت معلمان مدنظر قرار دهد چرا که بیش از این ظرفیت زمانی و منابع برای کار کردن در آموزش‌وپرورش وجود ندارد و با توجه به شرایط کشور و وضعیت اعتبارات مالی دولت نمی‌توان انتظار بالایی از وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش داشت.

۴۷۲۳۱

hotnews • دسته‌بندی نشده • 5 سال پیش • dahio.com • 39



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها