وبسایت تابناک باتو: دولت واتیکان به عنوان مرکز معنوی کلیسای کاتولیک جهان شناخته می‌شود. واتیکان ویژگی‌های خاص و منحصر به فردی دارد که در این گزارش هفت ویژگی آن را خواهید خواند.

۱. کوچکترین کشور جهان

دانستنی های جالب درباره واتیکان

شهر واتیکان کوچکترین کشور جهان است، به طوریکه مساحت آن ۰.۴۴ کیلومتر مربع است و تعداد ساکنان آن به ۹۴۰ نفر می‌رسد. واتیکان با مرز‌هایی از ایتالیا جدا می‌شود و پرچم، سرود ملی و ویزای خاص و جداگانه خود را دارد.


۲. کلیسای سنت پیتر

دانستنی‌های جالب درباره واتیکانکلیسای اعظم سنت پیتر (پیتر مقدس) در واتیکان یکی از جاذبه‌های توریستی مهم است، در عین حال تعداد کمی از توریست‌ها درباره قدیس پیتر می‌دانند. پیتر نخستین اسقف رم و یکی از کسانی بود که نرون امپراتور روم او را به جرم نداشته اش، سوزاند. پس از آن امپراتور کنستانتین، کلیسا را در همان مکان بنا کرد تا نقش انسانی و دینی او را گرامی بدارد.


۳. بنیتو موسولینی، استقلال واتیکان را اعلام کرد

دانستنی های جالب درباره واتیکان
برای مدّتی طولانی، استقلال واتیکان محل نزاع و مجادله با ایتالیا بود تا اینکه موسولینی نخست وزیر وقت ایتالیا، معاهده استقلال واتیکان را در سال ۱۹۲۹ میلادی امضا کرد.


۴. واتیکان بدون حضور پاپ

تا قبل از قرن چهاردهم، پاپ کلیسای کاتولیک در واتیکان حضور نداشت، پاپ‌ها در این دوره در قصر لاتیرانو، در رم زندگی می‌کردند. این رویکرد تا سال ۱۳۷۷ میلادی ادامه داشت تا این که لاتیرانو در آتش سوخت و پاپ‌ها به واتیکان پناه بردند.


۵. انتصاب گارد سوئیسی برای خدمت به پاپ

دانستنی های جالب درباره واتیکان
گرچه گارد سوئیسی با لباس‌های رنگارنگشان شناخته می‌شوند از سال ۱۵۰۶ به عنوان محافظین کلیسای کاتولیک منصوب شدند، برخلاف ظاهرشان آموزش‌های سخت و دقیقی را دریافت کرده اند.


۶. تونل‌های سری برای محافظت از پاپ‌ها

از سال ۱۲۷۷ میلادی، تونل‌های مخفی برای خدمت به پاپ کلیسای کاتولیک ایجاد شده اند. این تونل‌ها زندگی پاپ کلیمنت هفتم (جولیو دی جولیانو دی مدیچی) را نجات دادند. در سال ۱۵۲۷ پاپ کلیمنت هفتم به یکی از تونل‌ها پناه برد تا از امپراتور روم چالرز پنجم بگریزد، چالرز حملات برنامه ریزی شده‌ای را یرای قتل کشیش ها، راهبه ها، و روحانیون دینی ترتیب داده بود.


۷. جمعیّت خیلی کم

دانستنی های جالب درباره واتیکان

کشور واتیکان، به تعداد اندک شهروندانش شهرت دارد. به اضافه، اغلب شهروندان واتیکان در خارج از این کشور زندگی می‌کنند و در سال ۲۰۱۱ هم گزارش‌ها حاکی از آن بود که ۱۰۷ شهروند واتیکانی مشاغل دیپلماتیک در خارج دارند و در واتیکان زندگی نمی‌کنند.

hotnewsسرگرمی5 سال پیش • dahio.com • 163



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها