پرویز فتاح که به تازگی سکان  مدیریت بنیاد مستضعفان را برعهده گرفته، دیروز در توئیتی با اشاره به پلمب و فک پلمب دانشکده خبر، تاکید کرد که  اموال مستضعفان دست هر مقام و منصبی باشد باید برگردد.او در زمان معارفه خود هم به همه افراد  و سازمان هایی که این اموال و املاک را در اختیار گرفته اند ضرب الاجل داد: «آن هایی که مالی دست‌شان است باید تخلیه کنند و به بنیاد برگردانند، با زبان خوش بیاورند تا ما به زبان ناخوش متوسل نشویم.»

فتاح چهارشنبه گذشته در مراسم معارفه  خود  به عنوان  رئیس جدید بنیاد مستضعفان با تاکید بر این که به طور حتم با دولت فعلی و بعدی هماهنگ عمل خواهد کرد، خواستار تخلیه اموال و املاک این بنیاد توسط اشخاصی شد که این املاک را در اختیار گرفته‌اند. او تصریح کرده بود :آن هایی که مالی دست‌شان است باید تخلیه کنند و به بنیاد برگردانند، با زبان خوش بیاورند تا ما به زبان ناخوش متوسل نشویم.سود فعالیت های بنیاد باید معطوف به محرومان و مستضعفان باشد و هیچ چیز پنهان در بنیاد مستضعفان نخواهیم داشت.حال دیروز و پس از گذشت پنج روز از آغاز به کار رسمی وی در بنیاد مستضعفان، اولین اقدام عملی خود در بازپس گیری اموال و املاک این بنیاد را انجام داد.

صبح دیروز به دلیل نپرداختن اجاره بهای ساختمان دانشکده خبر تهران وابسته به خبرگزاری جمهوی اسلامی (ایرنا) که متعلق به بنیاد مستضعفان است، ضابطان به پلمب این ساختمان اقدام کردند.هرچند برخی حساب های توئیتری و همچنین سایت عصر ایران با   انتشار  فیلمی مدعی برخورد خشن با دانشجویان و کارمندان  شدند اما  ساعتی بعد برای رعایت حال دانشجویان، با دستور فتاح رئیس بنیاد مستضعفان دانشکده خبر موقتا فک پلمب شد، اما همان طور که رئیس این بنیاد در توئیتر اعلام کرد، این فک پلمب موقتی است و این بار بنیاد ملاحظه هیچ کس و سازمانی را نمی کند و اموال مستضعفان دست هر مقام و منصبی باشد باید برگردد.

فتاح در این توئیت همچنین تاکید کرد  «عمداً از دانشکده خبر شروع کردیم تاخبرش به گوش همه برسد عزم جدی است. اموال مستضعفان دست هر مقام و منصبی باشد باید برگردد. مخلص و ارادتمند اهالی رسانه و دانشجویان عزیز هستیم. گفتیم فعلا ملاحظه و فک پلمب کنند، ولی مهلت تا پایان مرداد خواهد بود. این بار را ملاحظه کردیم، ولی بعدا ملاحظه‌ای در کار نیست.»

آمارو اطلاعات دقیقی از میزان املاک بنیاد مستضعفان که در اختیار افراد و نهادهای دیگر است، در دست نیست، اما طی سال های گذشته چند پرونده اختلاف بنیاد برای بازپس گیری اموال خود از برخی نهادها و سازمان های دیگر همچون میراث فرهنگی و برخی مقام ها و شخصیت ها رسانه ای شده بود.

چند روز قبل  سایت الف نزدیک به احمد توکلی در گزارشی بااشاره به این که  عملکرد و مدیریت فتاح در کمیته امداد امام خمینی(ره)،  انتظار تحول در بنیاد مستضعفان را پدیده آورده است، نوشت:

حدود ۴۰ سال از تشکیل و فعالیت بنیاد مستضعفان می‌گذرد.

گفته می‌شود پس از شرکت ملی نفت ایران، دومین موسسه اقتصادی بزرگ کشور بنیاد مستضعفان است .بنیاد ابتدا خود را نهادی اجتماعی می‌داند که فعالیت‌های اقتصادی  به منظور محرومیت زدایی دارد و سپس اقتصادی.

اگرچه در چند سال گذشته اقداماتی مانند پروژه قلعه گنج  در جنوبی ترین نقطه کرمان با هدف توانمند سازی و معیشت پایدار انجام شده است اما کارشناسان سال هاست که به عملکرد بنیاد مستضعفان و شرکت‌های تابعه آن انتقاد دارند و معتقدند این مجموعه بزرگ اقتصادی به رغم توانمندی، از همه ظرفیت خود برای عمل به رسالت‌هایش استفاده نمی‌کند. براساس آمارها حدود  ۳۰ تا ۴۰ درصد سود حاصل از فعالیت‌های اقتصادی شرکت‌ها و بنگاه‌های زیر مجموعه بنیاد برای فقر زدایی استفاده صرف می‌شود و بقیه برای سرپا نگه داشتن و ادامه فعالیت‌های اقتصادی استفاده می شود.

اکنون به نظر می رسد پرویز فتاح قصد دارد علاوه بر پیگیری ماجرای باز پس گیری اموال و املاک بنیاد با هدف صرف عایدات آن در جهت هدف اصلی بنیاد؛ یعنی محرومیت زدایی ،اصلاحات جدی در رویکردهای این بنیاد نیز  انجام دهد اصلاحاتی که چند روز قبل از این که حکم رئیس جدید بنیاد مستضعفان صادر شود، حجت ا… عبدالملکی معاون وی در کمیته امداد امام خمینی(ره) در توئیتی  این گونه از آن رونمایی کرد : «فتاح در حال تنظیم پیشنهاد خود برای اصلاح اساسنامه بنیاد مستضعفان است، به ویژه بخش  وظایف اقتصادی بنیاد را دغدغه‌مندانه، با نگاهی ویژه و انقلابی بازنویسی کرده‌است. در دوره جدید به فضل الهی بنیاد مستضعفان جدیدی ظهور خواهد کرد، نهادی برای مستضعفین و انقلاب اسلامی.»

hotnewsسایر5 سال پیش • dahio.com • 81



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها