همه ما در شرایط و موقعیت هایی از زندگی، مشکلات عدم اعتماد به نفس را تجربه کرده ایم. این مشکلات خصوصاً در دوران نوجوانی که شخص، خود و جهان اطراف را می شناسد، بیشتر آشکار می شود. اما از آنجایی که خودانگاره هرکس با گذشت زمان تغییر می کند، پس اعتماد به نفس فرد هم ثابت نمی ماند و در طول زندگی تغییر می نماید

یکی از مشکلات روحی و رانی در میان دختران جوان کمبود و یا ضعف اعتماد بنفس می باشد. اعتماد به نفس یعنی علم و آگاهی و داشتن یک تصویر درست از استعدادها، تواناییها، محدودیتها و هدفها. یعنی فرد، باید بداند که چه هدفی را انتخاب می کند و آن هدف آیا با توان و قابلیتهای او همخوانی دارد یا خیر.

اعتماد به نفس یعنی ایمان داشتن فرد به توانایی ها و استعدادهای خود و احساسات افتخارآمیز و مثبت او نسبت به خود. اعتماد به نفس در حالت چهره ای , رفتار , طرز صحبت کردن و حرکت افراد مشخص و مشهود است.

افراد دارای اعتماد به نفس بالا برخورد باز و گشوده ای با دیگران دارند ,انتقاد پذیر ند. راحت اشتباهات خود را می پذیرند و توانائیهای خویش را باور دارند. احساس ارزشمندی را هم نسبت به خودشان، و هم نسبت به دیگران دارند.

دختری که اعتماد به نفس دارد خود را می شناسد و به درجه ای از خودشناسی رسیده که از زندگیش لذت می برد و یا به سطحی از رضایت درونی رسیده که قدر نعمتهایی که در اختیار دارد را می داند. او هرگز بدنبال چیزی نیست که ندارد بلکه از آنچه دارد حداکثر استفاده را می کند. او به دنیا با دید مثبت نگاه می کند و تلاش دارد جنبه های مثبت زندگی را ببیند.

قدم اول برای بدست آوردن اعتماد به نفس خود باوری است چرا که خودباوری به فرد یاری می رساند تا خود را بهتر بشناسد. از نیازهای اساسی هر فردی در زندگی، داشتن احساس خوب در مورد خود می باشد.

هر دختر جوانی نیاز دارد تا خود را از نظر جسمی، فکری، احساسی و عاطفی، انسانی سودمند، با ارزش و متعالی بداند. چنین احساس زیبایی انگیزه و محرک وی برای توفیق در اجرای اموری است که زندگی بر دوش و عهده اش می گذارد.

یک دختر جوان بدون دادن اعتبار و ارزش لازم به خود هرگز قادر نخواهد بود که از احساس آرامش و آسایش درونی بهره مند گردد. از طرفی دیگر سعادت و خوشبختی در زندگی می تواند به عنوان یک هدف اصلی برای دختران جوان قلمداد شود. چرا که خوشبختی یک احساس درونی بوده و ایجاد این چنین احساس بستگی کامل به طـرز برخـورد و مواجـهه با واقعیتها و مشـکلات مختلف زندگی دارد چرا که ما خو مسئول و موجد بدبختی یا خوشبختی مان می باشیم.

یک دختر جوان می تواند با برداشتی منفی از هر موقعیتی خود را نگون بخت و ناامید متصور ساخته و یا بالعکس با برداشتی مثبت و سازنده احساس شادی و خوشبختی نماید. در حقیقت همه ما می توانیم در کنار هم با آنچه که هست و داریم و آنچه که رخ می دهد احساس رضایت و خوشبختی کنیم. انکار خود نتیجه تلقینی منفی است که به اشتباه یا برداشتی غلط به طور ناخودآگاه در مغز جای می گیرد. این تلقین مخرب باعث می شود که در تمام جنبه های مخلتف زندگی احساس بی لیاقتی، ناتوانی و بی ارزشی بنماییم. چنین احساسی، ناامیدی و یاس را به دنبال خواهد داشت.

گاهی قبول خطر نشانه ای از وجود اعتماد به نفس می باشد. کسی که تصور مثبت نسبت به خود دارد می داند که قبول خطر بهایی است که باید برای کسب موفقیت بپردازد. چنین فردی مشتاقانه از انجام دادن کارهای جدید استقبال می کند چرا که او از شکست هراسی ندارد.

نداشتن هدف در زندگی یکی از وجوه ممیز ضعیف اعتماد به نفس می باشد.

دختر جوانی که به خود و هدفش اطمینان ندارد، شک دارد بتواند به هدفش جامه عمل بپوشاند. او از مشکلات زندگی می هراسد و به همین دلیل آسانترین و بی مسئولیت ترین راه را در پیش می گیرد. اما دختران جوانی که از اعتماد به نفس لازم برخوردارند نیازها و خواسته های خود را به طور کامل و روشن بیان می کنند. آنان از ابراز حقیقت واهمه ای ندارند و همه مسایل را از میان خود و دیگران بطور کامل مشخص می نمایند.

با داشتن اعتماد به نفس می توان احساس امنیت کرد. امنیتی که به دختران جوان اجازه می دهد به دنیای خارج از وجود خود پای گذاشته و مسئولیت کامل احساسات و رفتار خود را به عهده بگیرند .

مجله پزشکی

hotnewsسلامت5 سال پیش • dahio.com • 64



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها