عفونت گوش میانی به معنی عفونت پشت پرده گوش می باشد. این نوع عفونت گوش می تواند پس از هر نوع بیماری که مانع از ترشح مایع از گوش میانی شود اتفاق بیفتد. این بیماری ها عبارتند از: آلرژی، سرماخوردگی، گلودرد یا عفونت تنفسی.

عفونت های گوش میانی در کودکان شایع است اما در بزرگسالان نیز ممکن است رخ دهد. عفونت گوش در افراد بالغ مشکل جدی تری نسبت به کودکان است. بنابراین ممکن است نیاز به آزمایش های بیشتری داشته باشید. اگر عفونت گوش دارید، باید به پزشک برای درمان مراجعه کنید. اگر عفونت گوش به صورت مکرر رخ دهد، باید به متخصص گوش و حلق و بینی یا متخصص گوش مراجعه کنید. در این مقاله بطور کامل درباره عفونت گوش میانی میخوانیم:

انواع عفونت گوش میانی چیست؟

چه کسی بیشتر در معرض ابتلا به عفونت گوش میانی قرار دارد؟

علایم عفونت گوش میانی چیست؟

چگونه عفونت گوش میانی تشخیص داده می شود؟

چگونه عفونت گوش میانی درمان می شود؟


انواع عفونت گوش میانی چیست؟

عفونت ها می توانند به روش های مختلف بر گوش میانی تاثیر بگذارند. این روش ها عبارتند از:

۱- عفونت گوش میانی حاد

این عفونت گوش میانی ناگهان رخ می دهد. این عفونت باعث تورم و قرمزی می شود. مایعات و مواد در زیر پرده گوش گیر می کنند. این عفونت می تواند باعث تب و درد گوش شود.

۲- عفونت گوش میانی مزمن

این عفونت از بین نمی رود یا به صورت مکرر رخ می دهد. در این حالت از گوش ترشحات خارج می شود. این عفونت اغلب با کاهش شنوایی همراه است. این عفونت معمولا دردناک نیست.

۳- عفونت گوش میانی با افیوژن

مایع (افیوژن) و مخاط در گوش میانی پس از عفونت از بین می رود. ممکن است احساس کنید گوش شما پر است. این عفونت می تواند ماه ها ادامه یابد و ممکن است بر روی شنوایی شما تاثیر بگذارد. 

۴-  عفونت گوش میانی با افیوژن

مایع (افیوژن) در مدت زمان طولانی در گوش میانی باقی می ماند. یا دوباره ایجاد می شود، حتی اگر عفونت وجود نداشته باشد. این عفونت ممکن است روی شنوایی شما تاثیر بگذارد.

چه کسی بیشتر در معرض ابتلا به عفونت گوش میانی قرار دارد؟

افراد در معرض خطر عفونت گوش میانی

اگر موارد زیر برای شما صادق باشد بیشتر احتمال دارد دچار عفونت گوش شوید:

  •  سیگار می کشید و یا در اطراف کسی هستید که سیگار می کشد
  • علائم آلرژی فصلی یا سالی داشته باشید
  • عفونت تنفسی فوقانی یا سرماخوردگی داشته باشید

چه چیزی باعث عفونت گوش میانی می شود؟

گوش میانی با یک کانال به نام لوله الاستیکی به گلو متصل می شود. این لوله کمک می کند فشار بین گوش خارجی و گوش داخلی یکسان شود. سرماخوردگی یا آلرژی می تواند لوله را تحریک کند یا باعث تورم ناحیه اطراف آن می شود. این مسئله می تواند مانع از ترشح مایع از گوش میانی شود. مایع در پشت گوش میانی ایجاد می شود. باکتری ها و ویروس ها می توانند در این مایع رشد کنند. باکتری و ویروس باعث عفونت گوش میانی می شود.

علایم عفونت گوش میانی چیست؟

نشانه های رایج عفونت گوش میانی در بزرگسالان عبارتند از:

  • درد در ۱ یا هر دو گوش
  • ترشح از گوش
  •  شنوایی مختصر
  • گلو درد

همچنین ممکن است تب داشته باشید. به ندرت، تعادل شما تحت تأثیر قرار می گیرد. این علائم ممکن است مشابه علائم سایر بیماری ها باشد. اگر فکر میکنید عفونت گوش میانی دارید، با پزشک خود صحبت کنید. اگر تب بالا، درد شدید در پشت گوش و یا فلج در صورت داشتید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

چگونه عفونت گوش میانی تشخیص داده می شود؟

پزشک سابقه پزشکی را بررسی می کند و معاینه فیزیکی انجام می دهد. او به گوش خارجی و پرده پشت گوش با اتوسکوپ یا اتمیکروسکوپ نگاه می کند. این ابزارهای روشنایی هستند که به پزشک کمک می کند داخل گوش را بررسی کند. اتوسکوپ پنوماتیک هوا را وارد گوش می کند تا حرکت پرده گوش بررسی شود. اگر پرده گوش به خوبی حرکت نکند، به این معنی است که مایع پشت آن جمع شده است.

پزشک شما همچنین آزمایش tympanometry انجام می دهد. این آزمون نشان میدهد گوش میانی چگونه کار می کند. این آزمون می تواند هر گونه تغییر در فشار در گوش میانی را نشان دهد. پزشک شما ممکن است شنوایی شما را با یک دستگاه شنوایی (آزمون شنوایی) تنظیم کند.

اگر عفونت گوش میانی درمان نشود، مشکلات بلندمدت می شود. آنها می توانند منجر به مشکلات زیر شود:

  •  عفونت در قسمت های دیگر سر
  • افت شنوائی دائمی
  •  فلج عصب در صورت

گاهی اوقات ممکن است نیاز به CT اسکن یا MRI برای بررسی علل نادر مانند کلستئاتوم یا تومور داشته باشید. اگر عفونت گوش میانی دارید که بهتر نمیشود، باید به متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنید.

چگونه عفونت گوش میانی در افراد بزرگسال درمان می شود؟

عفونت گوش میانی

عفونت گوش میانی با روش های زیر درمان میشود:

  •  آنتی بیوتیک ها، خوراکی و یا به صورت قطره گوش 
  •  دارو برای درد
  •  داروهای ضد انعقاد، آنتی هیستامین ها یا استروئید های بینی
  •  برای عفونت مزمن گوش میانی با افیوژن، یک لوله گوش (لوله تیپاپوستومی) ممکن است کمک کند

پزشک شما همچنین ممکن است autoinsufflation را انجام دهد. این روش به تنظیم فشار هوا در گوش کمک می کند.  درمان دقیق عفونت گوش بستگی به نوع عفونت دارد. به طور کلی اگر علائم شما بعد از ۴۸ تا ۷۲ ساعت بهبود نیافت، با پزشک خود تماس بگیرید.

اغلب ویروس باعث عفونت گوش می شود، در این صورت آنتی بیوتیک ها کمک نمی کنند. اگر پزشک متوجه شود باکتری باعث ایجاد عفونت شود، آنتی بیوتیک تجویز می کند. شما همچنین می توانید با پزشک خود در مورد چیزهایی که می توانید در خانه انجام دهید صحبت کنید.

۱- مسکن 

اگر ویروس یا باکتری باعث عفونت شود، نیازی نیست با درد زندگی کنید. پزشک شما ممکن است مسکن مانند استامینوفن (تیلنول) یا ایبوپروفن توصیه کند که همچنین باعث کاهش تب می شود. آسپرین باید در کودکان به علت تهدید سندرم ری، بیماری نادر که باعث ایجاد تورم در مغز یا کبد می شود، اجتناب شود.

درد را می توان با استفاده از گرمای پد گرم کاهش داد. در هنگام استفاده از پد گرم برای کودکان بسیار مراقب باشید.

۲- آنتی بیوتیک ها

اگر دکتر آنتی بیوتیک تجویز کرد، تمام دستورالعمل ها را انجام دهید. حتی اگر احساس بهبود می کنید تمام قرص های تجویز شده را مصرف کنید. اگر قرصی را فراموش کردید یا احساس بیماری دارید، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

اگر کل دوره دارو کامل نشده باشد، عفونت می تواند بازگردد و به درمان های بیشتر مقاوم شود.

۳- روش Myringotomy

اگر عفونت باعث عوارض جدی شود، مایع در مدت طولانی در گوش باقی بماند، یا کودک دارای عفونت های گوش شود که می تواند برگشت کند، پزشک از روش Myringotomy استفاده می کند. او یک سوراخ کوچک در پرده گوش ایجاد می کند، به طوری که مایعات مانند آب، خون یا مواد خارجی از آن خارج شوند. در برخی موارد پزشک از لوله استفاده می کند. لوله موارد زیر را انجام میدهد:

  •  کاهش درد
  •  بهبود شنوایی
  •  کاهش تعداد عفونت هایی که ممکن است فرزند شما داشته باشد 

پزشکان معمولا برداشتن لوزه ها را برای عفونت گوش مفید نمی دانند.

درمان های طبیعی عفونت گوش میانی

کارهای که می توانید در خانه برای کاهش علائم انجام دهید به شرح زیر می باشد. در خصوص این نکات با پزشک خود صحبت کنید:

۱- گرما:

کمپرس گرم باعث بهبود درد می شود.

۲- تغذیه:

اگر کودک خود را با شیشه شیر می دهید او را در حالت ایستاده قرار دهید. نوزاد را به صورت خوابیده شیر ندهید. 

۳- غرغره کردن:

در بزرگسالان، آب نمک به کاهش درد گلو کمک می کند.

۴- بالا نگه داشتن سر:

بالا نگه داشتن سر می تواند به تخلیه گوش میانی کمک کند.

۵- هوای تازه:

افراد سیگاری نباید داخل خانه یا در نزدیکی کودک سیگار بکشند.

   www.webmd.comentcolumbia.org و 

hotnewsسلامت5 سال پیش • dahio.com • 92



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها