به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حباب تورمی در اقتصاد ایران در حال تخلیه است. بررسی‌ها نشان می‌دهد اغلب بازارهای مهم ایران با روند رو به کاهش قیمت مواجه هستند.

ریزش قیمت‌ها با رکود فراگیر در بازارها مهم از جمله، مسکن، خودرو و ارز آغاز شد و برآوردها نشان می‌دهد روند کاهش قیمت تسریع شده است. بسیاری از کارشناسان معتقدند وارد نشدن تقاضای سوداگری به بازار، نشان ندادن رفتارهای هیجانی در نوسانات شدید و تغییر رفتار مصرف‌کننده در شرایط خاص می‌تواند زمینه‌ها برای پیشگیری از تشدید بحران را فراهم کند.

در این میان، سوالی که مطرح است، این‌که در چنین شرایط اقتصادی، نقش مردم در تسریع و تداوم این روند چیست؟ یکی از کاربران خبرآنلاین در نظرسنجی‌ای که منتشر شده بود، عنوان کرد: «مردم عادی همیشه بازنده هستند.»

اما کاربر دیگری نوشت: «هیچ‌کس بازنده نیست؛ به شرطی که عاقل باشد. وقتی همه هل می‌زنند و هیجان موج می‌زند، باید هزینه‌های آن را ملت بدهد. پس اگر در صف دلار و طلا و و مسکن و… نرویم، قیمت آنها سر به فلک نمی‌کشد.»

یکی از کاربران تصریح کرد: «دلالان همیشه برنده هستند.»

کاربری که نام خود را «ناامید» عنوان کرده بود، نوشت: «مردم عامه می‌سوزند و می‌سازند، اما سرمایه‌دارها و فروشندگان و تاجران نقش مهم‌تری حتی بیش از تحریم دارند.»

یکی از کاربران متذکر شد: «این رفتارها ناشی از تداوم تورمه. فکری کنید که تورم را مهار کنید.»

کاربری تاکید کرد: «نباید کالای گران بخریم.»

یکی از کاربران خبرآنلاین خاطرنشان کرد: «این واقعیت اقتصاد ماست. در عرض ۴ سال نقدینگی دوبرابر شد حالا بحث تحریم هم هست. اینا عامل گرانی است در کنار سومدیریت‌ها. البته که صف کشیدن‌ها بی‌تاثیر نیست، ولی نقشش اغراق شده. الان که صفی وجود نداره، چرا دلار نمی‌شه ۴ هزار تومن. بعدشم در مورد دلار صف کشیدن در مورد مسکن هم اصولا کسی پول داشت که صف بکشه یا واقعیت اقتصاد ما که تورم مخفی داره و هراز گاهی میزنه بیرون عامل گرانی بوده؟»

کاربری عنوان کرد: «کدوم کالا قیمتش اومده پایین!؟ پراید از ۱۹ تومن شده ۵۰ الان شده ۴۸ به این میگید ریزش!؟ الان من جوون به چه امیدی باید دل ببندم؟»

کاربری یادآور شد: «مهار تورم دست سیاستگذاره نه دست ما.»

یکی از کاربران نوشت: «مردم اگر هم نقشی داشته باشند، کوتاه‌مدت است. قواعد اقتصاد کلان در نهایت قیمت‌ها را تعیین می‌کند.»

«سعید» کاربر خبرآنلاین عنوان کرد: «یکی از پارامترهای مهم و موثر در تعیین قیمت میزان تقاضا است که با قیمت اثر معکوس دارد. دقیقا برخلاف نظر شما، این میزان عرضه و تقاضا که از عوامل مهم در اقتصاد است، در بلندمدت بر روی قیمت‌ها اثرگذار هستند.»

کاربری در مقابله متذکر شد: «دوست گرامی، یکی از پارامترهای مهم در میزان تقاضا هم سیاست‌های کلان اقتصادی است. عرضه انحصاری و قطره چکانی خودرو و تبدیل آن به کالای سرمایه‌ای، از جمله سیاست‌های کلان اقتصادی است که به تقاضا دامن می‌زند.»

۲۲۶۲۲۲۵

hotnewsسایر5 سال پیش • dahio.com • 52



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها