امیرمحمد سلیمانی: فوتبال ایران به کلاف سردرگمی تبدیل شده است. اوضاع تیم ملی جذاب‌تر شده اما شرایط لیگ برتر چندان مساعد نیست. مهدی تاج از احتمال آماتور شدن فوتبال ایران صحبت می‌کند و حواشی برگزاری یک فینال جام حذفی، به تنهایی برای عجیب بودن روزهای طاقت‌فرسای فوتبال ایران کافی به نظر می‌رسد. برای واکاوی شرایط تیم‌ملی که این روزها تنها جذابیت فوتبال ایران است، با بیژن ذوالفقارنسب گفتگو کرده‌ایم.

مارک ویلموتس نخستین حضورش روی نیمکت تیم ملی را با یک پیروزی پرگل به دست آورد. شکست سوریه آغاز عصر جدیدی برای فوتبال ایران است؟

هر نتیجه‌ای که در این مسابقه به دست می‌آمد، من نمی‌خواهم آن را عملکرد ویلموتس بدانم. ویلموتس چند جلسه تیم ملی را تمرین داده بود و به نظرم نمی‌توانست فوتبال ایران را این‌گونه متحول کند. این پیروزی پرگل حاصل هماهنگی بازیکنان تیم ملی و البته اختلاف زیاد ما با سوریه‌ بود. ما تیمی را مشاهده کردیم که آموزه‌های دفاعی‌اش را از کی‌روش به یادگار گرفته بود و برای خط حمله به مارک ویلموتس اعتماد کرده بود. در دوران کی‌روش، مدافعان ما برنامه مشخصی داشتند و محدودیت‌های زیادی برای هافبک‌های ما وجود داشت. با این حال فکر می‌کنم ویلموتس از حالت همیشه دفاعی عقب‌نشینی کرده است اما همچنان ذهنیت کی‌روش را در تیم ملی تماشا می‌کردیم.

او فرصت زیادی برای تماشای لیگ ایران نداشته و لیست تیم ملی را هم براساس دانش وحید هاشمیان منتشر کرده است. با این حال از ظرفیت تیم ملی به خوبی استفاده کرده و حالا می بینیم که سرعت خوبی به بازی می‌دادند. تیم ملی استرس نداشت و به دنبال وظایف دفاعی هم نبود. این نشان می‌دهد فوتبال ما ظرفیت‌های بسیار بیشتری دارد.

انتخاب وحید هاشمیان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

کمتر کسی با انتخاب وحید هاشمیان به عنوان مربی تیم ملی مخالفت کرده است. او دانش فنی بسیار بالایی دارد که مدیون حضورش در فوتبال اروپاست. یکی از شاخصه‌های مربی خوبی اخلاق و رفتار خوب اجتماعی است که هاشمیان این ویژگی را دارد. او ورزش را از دید ورزش نگاه می‌‍کند.

ویلموتس از او رضایت داشته و حالا به دنبال یک مربی ایرانی دیگر هم هست!

اگر فدراسیون یک یا دو نفر دیگر را هم کنار ویلموتس قرار دهد تا رشد کنند، ما گام‌هایی که در دوران کارلوس کی‌روش برنداشتیم را حالا جبران می‌کنیم. من به انتخاب مربی‌های دیگر هم خوش‌بین هستم اما باید سایر گزینه‌ها هم شرایطی مشابه با وحید هاشمیان داشته باشند.

شرایط لیگ برتر هم نگران‌کننده به نظر می‌رسد. مهدی تاج درباره محرومیت احتمالی یک باشگاه ایرانی صحبت کرد. فوتبال ایران آماتور می‌شود؟

این مشکلی است که فوتبال ما سال‌های سال است که با آن درگیر است. فوتبال ایران موجود خارق‌العاده‌ای است که مشخص نیست پدر و مادرش چه کسانی هستند و از کجا تغذیه می‌کند اما همچنان در عرصه‌های بین‌المللی حضور دارد. فوتبال ایران باید تکلیفش را مشخص کند؛ با صدا و سیما و سایر نهادهای دولتی و خصوصی. ما باید اجازه سرمایه‌گذاری را در فوتبال ایران بدهیم. حتی سرمایه‌های خارجی هم وارد فوتبال شوند و هزینه کنند. هیچ بازیکنی نمی‌تواند از خارج از ایران بیاید و بیشتر از یک فصل در ایران دوام بیاورد اما باشگاه‌ها همچنان به دنبال بازی گرفتن از آن‌ها هستند و بازی‌های خوبی را به نمایش می‌گذارند. اگر حق پخش تلویزیون در فوتبال ایران بررسی نشود، به زودی با فوتبال آماتوری مواجه خواهیم بود که کفندراسیون فوتبال آسیا و فیفا هم تعلیق آن را اعلام خواهند کرد.

255 43

hotnews • دسته‌بندی نشده • 5 سال پیش • dahio.com • 48



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها