راش گرمایی یا عرق سوز در بچه ها شایع است، اما بزرگسالان هم می توانند به آن مبتلا شوند. در اغلب موارد راش گرمایی یا عرق سوز به خودی خود درمان می شود. برای بهبودی سریع تر بهتر است که خودتان را خنک کنید، و جلوی عرق کردن را بگیرید. در بعضی موارد، راش گرمایی یا عرق سوز احتیاج به مراقبت پزشکی پیدا می کند. در این مقاله از بخش زیبایی، پوست و موی روژان به بررسی راش گرمایی یا  عرق سوز می پردازیم و در مورد علت، روش های تشخیص و درمان آن بحث می کنیم.

راش گرمایی یا عرق سوز چیست؟

راش گرمایی یا عرق سوز که به آن میلیاریا هم گفته می شود، وضعیتی شایع است که در پوست تاول های ریزی ایجاد می شود که دور آن توسط پوست قرمز رنگی احاطه شده است. می تواند خارش زیادی ایجاد کند، با عرق سوز هم شناخته می شود و معمولا هم خطرناک نیست.

راش گرمایی

اگر شک دارید که نوزاد شما مبتلا به راش گرمایی یا عرق سوز شده، این مقاله به شما آگاهی لازم را می دهد و مشخص می کند که آیا نیاز به توجهات پزشکی هست یا نه.

چه چیزی باعث راش گرمایی یا عرق سوز می شود؟

راش گرمایی یا عرق سوز زمانی اتفاق می افتد که غدد عرق با عرق بیش از حد بسته شود و از دفع آن جلوگیری کند. اغلب در بچه ها شایع است، زیرا غدد عرق آنها هنوز نابالغ است و بیشتر مستعد بسته شدن است.

بزرگسالان هم در وضعیت هایی مثل تعریق بیش از حد، راش گرمایی را تجربه می کنند. ورزش شدید، پوشیدن لباس های زیاد، سونا، وان داغ، و محیط های گرم و مرطوب می توانند ریسک ابتلا به راش گرمایی یا عرق سوز را بیشتر کنند. تاول ها بیشتر در چین های پوستی و نواحی که تماس پوست با لباس زیاد است اتفاق می افتد.

به گفته دکتر علی اناری، موسس مرکز پزشکی RoyalBlueMD “افرادی که پوست چرب دارند و یا بیش از حد تعریق می کنند بیشتر مستعد راش گرمایی یا عرق سوز هستند، زیرا عرق زیاد باعث بسته شدن مجرای عرق می شود.”

راش گرمایی

پیشگیری از آن

با انجام نکات زیر می توانید ریسک ابتلا به راش گرمایی یا عرق سوز را کم کنید:

  • نسبت به هوا، بیش از حد لباس نپوشید، بخصوص در تابستان.
  • به گفته دکتر اناری، والدین عادت دارند که کودکان و نوزادان را قنداق پیچ کنند، که می تواند باعث راش گرمایی یا عرق سوز شود. نکات قبلی برای این افراد هم کاربرد دارد.
  • در صورت امکان، لباس های قابل تهویه و جذب کننده عرق مثل پنبه سبک استفاده کنید.
  • در تابستان از پوشیدن شلوارهای جین تنگ خودداری کنید. زیرا علاوه بر اینکه راحت نیستند، این پارچه های سنگین باعث افزایش تماس و تعریق می شوند.
  • اگر بیرون بسیار گرم است، سعی کنید در خانه بمانید. اگر مجبور هستید بیرون بروید، فعالیت بدنی خود را محدود کنید.
  • مکان خواب و زندگی خود را خنک نگه دارید. از یک کولر یا پنکه برای گردش هوا استفاده کنید.
  • در تابستان، بطور مکرر دوش های سرد بگیرید، بخصوص بعد از فعالیت بدنی شدید

معالجات خانگی و درمان های راش گرمایی یا عرق سوز

اگر در حال حاضر راش گرمایی یا عرق سوز دارید، معمولا خود به خود خوب می شود. برای درمان سریع تر می توانید از موارد زیر استفاده کنید:

  • با توجه به موارد گفته شده، سعی کنید تعریق خود را کاهش دهید.
  • ناحیه مبتلا را خشک نگه دارید.
  • اگرچه تاول ها خارش ایجاد می کنند، اما از خاراندن آنها جلوگیری کنید. زیرا اینکار می تواند باعث عفونت شود.
  • آب زیادی بنوشید.
  • دوش خنک بگیرید و بگذارید ناحیه در معرض هوا خشک شود، یا با یک حوله نرم و به آرامی آنرا خشک کنید.
  • فقط از صابون های ملایم استفاده کنید و از اسکراب شدید خودداری کنید.
  • در ناحیه تحریک شده یک محفظه یخ قرار دهید، اما اصلا بیشتر از ۲۰ دقیقه طول نکشد.

لوسیون کالامین

لوسیون کالامین خارش خفیف را درمان می کند. آن ترکیبی از زینک اکسید و دیگر مواد تشکیل دهنده ای است که دارای ویژگی های ضد خارش و ضد باکتریایی می باشند.

بعضی افراد ممکن است بعد از استفاده از آن، تحریک بیشتری را تجربه کنند. اگر این اتفاق افتاد، مصرف آن را قطع کرده و با پزشک خود مشورت کنید.

لانولین انهیدراز

کرم لانولین مرطوب کننده ملایم است که همچنین می تواند برای تسکین و محافظت از پوست آسیب دیده استفاده شود. آن یک لایه محافظتی تشکیل می دهد که از از دست رفتن آب از پوست جلوگیری می کند. شما می توانید کرم های برپایه لانولین را از اکثر داروخانه ها تهیه کنید.

راش گرمایی

 پودرها

اگر چه تالکوم و پودرهای بچه می توانند پوست را خشک نگه دارند، اما تاثیر استفاده از آنها برای درمان راش گرمایی یا عرق سوز اثبات نشده است. مدارک کافی وجود ندارد که این پودرها  می توانند باعث بهبودی این وضعیت شوند. پس بهتر است که از مصرف آنها خودداری کنید.

 دیگر درمان های خانگی

بعضی افراد گزینه های دیگری مثل روغن زیتون، روغن بابونه، و آلوئه ورا را پیشنهاد می کنند. با این حال توصیه این است که از پماد ها و کرم های سنگین مثل وازلین خودداری کنید زیرا می توانند غدد عرق را ببندند و وضعیت را تشدید کنند.

به گفته دکتر اناری،” اینها می توانند حس خوب و سریعی ایجاد کنند اما امکان بسته شدن غدد عرق وجود دارد و می توانند راش گرمایی یا عرق سوز را تشدید کنند. بهترین راه یک دوش خنک برای خارج کردن عرق ها و سپس خشک کردن آن می باشد.”

چه موقع به پزشک مراجعه کنید

در اغلب موارد راش گرمایی یا عرق سوز به خودی خود از بین می رود و احتیاج به کمک پزشک نیست. اگرچه در بعضی موارد نیاز به توجهات پزشکی است. اگر مطمئن نیستید که آنچه که تجربه می کنید راش گرمایی یا عرق سوز است با پزشک خود مشورت کنید.

به گفته دکتر علی اناری راش هایی مشابه با راش گرمایی یا عرق سوز وجود دارد .باید با پزشک یا شخص متخصص دیگری مشورت کنید تا مطمئن شوید که آنچه که شما یا کودک یا نوزادتان تجربه می کند راش گرمایی یا عرق سوز است و راهنمایی مناسبی برای حل آن دریافت کنید.

همچنین آگاه باشید که این ضایعات عرق سوز می توانند عفونی شوند. به دنبال علائم زیر باشید و هنگامی که این علائم را مشاهده کردید به سرعت به پزشک مراجعه کنید:

  • تب یا لرز
  • خروج چرک از تاول ها
  • افزایش درد ، قرمزی، گرما یا تورم در ناحیه
  • تهوع یا استفراغ
  • تورم غدد لنفاوی در گردن، کشاله ران یا زیر بغل

اگر از توصیه های بالا استفاده کردید و بعد از سه الی چهار روز هم راش بهبود پیدا نکرد به پزشک مراجعه کنید.

 عوارض احتمالی راش گرمایی

اگرچه در اغلب موارد راش گرمایی یا عرق سوز آسیب طولانی مدتی ایجاد نمی کند اما استثنائاتی هم وجود دارند. عوارض زمانی اتفاق می افتند که افرادی که راش گرمایی یا عرق سوز دارند از توصیه های موجود جهت کاهش تعریق استفاده نمی کنند و به بدن اجازه خنک شدن و درمان نمی دهند.

عفونت ها

راش گرمایی یا عرق سوز باعث ایجاد خارش می شود بنابراین برای افراد وسوسه کننده است که آن نواحی را بخارانند و احتمال دارد که به صورت ناخواسته به پوست آسیب زده و آن را مستعد ورود باکتری ها بکنند. این می تواند باعث عفونت های پوستی مثل سلولیتیت شود که اگر درمان نشود خطرناک است.

راش گرمایی

میلیاریا پروفوندا

دوره های تکراری از میلیاریا روبرا که شایع ترین نوع راش گرمایی یا عرق سوز است می تواند باعث بسته شدن مجرا های عرق در سطحی عمیق تر در زیر پوست شود و در نتیجه آن میلیاریا پروفوندا ایجاد می شود این می تواند باعث تخریب مجراها شده و به دنبال آن عرق در زیر پوست تجمع پیدا کرده و در نتیجه جوشهایی تا ۴ میلی متر قطر در پوست ایجاد می کند.

انواع شدید تر یا مکرر میلیاریا پروفوندا می تواند تعداد زیادی از غدد عرق را تخریب کند و مکانیزم بدن برای تنظیم حرارت را به هم بزند. اگرچه به صورت نادر اتفاق می افتد اما عوارض ناخوشایند این تخریب می تواند شامل گرمازدگی و آسیب قلبی عروقی باشد.

درمان های پزشکی

هیچ درمان پزشکی برای درمان علت ریشه ای میلیاریا، که بسته شدن مجراها است وجود ندارد. با اینحال دکتر ممکن است درمان های حمایتی را تجویز کند تا ناراحتی را کاهش دهد و به بدن برای حل سریع تر مشکل کمک کند.

اگرچه بعضی از این داروها بدون نسخه هم قابل دریافت هستند اما باید تحت نظر پزشک استفاده شوند.

استروئیدهای موضعی

استروئیدها عوامل ضد التهابی هستند که می توانند که در موارد راش گرمایی یا عرق سوز مقاوم، که التهاب عامل آن است موثر باشند.

استروئیدهای موضعی مثل هیدروکورتیزون می تواند باعث بهبود خارش و تسکین التهاب شود. بدانید که عوارض جانبی استروئیدهای موضعی می تواند شامل آسیب به پوست از طریق نازک کردن، تاول زدن، کبودی و تحریک آن باشد.

شما می توانید هیدروکورتیزون موضعی ۱ درصد را بدون نسخه دریافت کنید. در موارد شدیدتر دکتر ممکن است هیدروکورتیزون ۵/۲ درصد را تجویز کند.

آنتی هیستامین ها

خارش مرتبط با راش گرمایی یا عرق سوز می تواند توسط آنتی هیستامین های خوراکی مثل دیفن هیدرامین بهبود پیدا کند. اگرچه آن باعث تسریع بهبودی نمی شود اما می تواند احساس راحتی در شما ایجاد کند و میل شما برای خاراندن را کم کند. آنتی هیستامین هایی مثل دیفن هیدرامین بدون نسخه موجود هستند.

 آنتی بیوتیک ها

در بعضی موارد راش گرمایی یا عرق سوز ممکن است عفونی شود. در این موارد دکتر می تواند از آنتی بیوتیک هایی برای کشتن باکتری ها و پاک کردن عفونت استفاده کند.

 ایزوترتینوئین

ایزوترتینوئین یکی از مشتقات ویتامین A است و معمولا برای درمان مشکلات پوستی،  بخصوص آکنه استفاده می شود. متون پزشکی توصیه می کنند که میلیاریا پروفوندا می تواند با درمان از طریق ایزوترتینوئین خوراکی بهبود پیدا کند، اما هنوز مدرک کافی جهت استفاده از آن به عنوان گزینه استاندارد درمانی وجود ندارد.

drsalamat • دسته‌بندی نشده • 5 سال پیش • dahio.com • 110



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها