راهکارهای مناسب غلبه بر اضطراب و استرس به هنگام یادگیری

یک روانشناس گفت: اضطراب ازجمله موانع یادگیری افراد به هنگام درس خواندن است که باید با راهکارهای مناسبی بر آن غلبه کرد.

به گزارش ، سایناز باقری روانشناس و مشاور اظهار کرد: کودکان و نوجوانان و بزرگسالان می‌توانند با راهکارهای مختلفی بر اضطراب و استرس خود به هنگام درس خواندن و یادگیری  غلبه کنند و آن را کاهش دهند.

سعی کنید آرام باشید
وی با بیان اینکه باید به هنگام بروز اضطراب اندکی مکث کنید و چند نفس آرام و عمیق بکشید، افزود: بر تنفس خود تمرکز کنید تا سرعتی را که در ذهن خود برای درس خواندن تجربه می‌کنید، آرام‌تر کنید.
این روانشناس تصریح کرد: در این شرایط از حالت اضطراب خارج می‌شوید و می‌توانید به رفتاری که مناسب و سودمند است، بپردازید و فعالیت ناشی از اضطراب خود را متوقف کنید.

تند بخوانید
باقری افزود: وقتی شما به بهانه بهتر فهمیدن بسیار کند پیش می‌روید و کلمه به کلمه درس می‌خوانید، درگیری ذهنی مطلوبی را ایجاد نمی‌کنید و ذهن شما که از این ساکن بودن کلافه می‌شود، خود را در جایی دیگر مشغول می‌کند و حواستان پرت می‌شود.وی ادامه داد:  ما نمی‌گوییم آن قدر تند بخوانید که هیچ چیز نفهمید، بلکه می‌گوییم سرعت مطالعه خود را تا آنجا افزایش دهید که یک درگیری ذهنی مطلوب ایجاد شود.

مطالعه اولیه
وی با بیان اینکه مطالعه اولیه همان گرفتن اطلاعات ابتدایی است، تصریح کرد: در مطالعه اولیه، قصد شما کنجکاو کردن ذهن با گرفتن اطلاعات ساده و کم حجم و مقدماتی است. همچنین در مطالعه اولیه شما متن را خط به خط نمی‌خوانید، بلکه با نگاهی گذرا به متن، یک سری مفاهیم اولیه را کسب می‌کنید و از موضوع مطالعه خود تا حدودی مطلع می‌شوید.

سؤال کردن
وی با بیان اینکه پیش از مطالعه، با یکی دو سؤال، ذهن خود را هدفدار کنید، ادامه داد: وقتی می‌گوییم هنگام مطالعه مدام از خودتان سؤال کنید، منظورمان این است که پیش از مطالعه، در حین مطالعه و پس از آن، می‌توانید از خود بپرسید.این روانشناس بیان کرد: هنگام مطالعه، همیشه قلم و کاغذی در دست داشته باشید. کمتر چیزی می‌تواند به اندازه قلمی که در دست دارید، ذهن شما را درگیر و متمرکز کند.

وی با بیان اینکه وقتی که یک سری مطالب را پشت سر هم می‌خوانید و مجبور هستید همه آن‌ها را به خاطر بسپارید، ذهن شما وسواس پیدا می‌کند و پیش خود می‌گویید: «مبادا مطالب قبل را فراموش کنم؟»، افزود: در این شرایط به جای اینکه توجه شما به نکات جدیدی که می‌خوانید، جلب شود، به مرور دانسته‌های قبلی‌تان مشغول می‌شود تا خیالش راحت شود که آن نکات فراموش نشده‌اند، لذا نوشتن هر مطلب پس از فراگیری، ذهن شما را آسوده می‌کند.

این روانشناس تصریح کرد: پس از قرار گرفتن در مکانی مناسب، سریعاً مطالعه خود را آغاز کنید و به هیچ کار دیگری نپردازید.

باقری با بیان اینکه برخی از افراد به محض قرار گرفتن پشت میز مطالعه و یا باز کردن کتاب، به ورق زدن برگه‌های کتاب، فراهم کردن کاغذ و سایر کارها اقدام می‌کنند، گفت: اگر زمان نشستن و اقدام برای مطالعه طولانی شود و در این مدت مطالعه‌ای صورت نگیرد، خود را به انجام کارهای جانبی یا افکار درونی مشغول خواهید کرد که این وضعیت برای پرورش تمرکز حواس مناسب نیست.

باشگاه خبرنگاران

hotnewsسلامت5 سال پیش • dahio.com • 97



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها