به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، پس از انتخاب بوریس جانسون به عنوان نخست وزیر جدید بریتانیا، روز دوشنبه وزیر خارجه جدید این کشور نیز در اولین موضع گیری درباره تنش میان ایران و انگلیس، خواستار آزادی بی قید و شرط نفتکش کشورش از سوی ایران شد.

دومینیک راب که با رادیو 4 بی بی سی گفت و گو می کرد (اینجا) اظهار داشت که کشورش برای متقاعد کردن ایران به تلاش خود ادامه می دهد. وی در سخنانی گفت که تهران در تلاش است تا میزان پذیرش خود را در جامعه جهانی بالا ببرد و در این راستا این کشور باید به قوانین بین المللی احترام بگذارد.

راب همچنین در ادامه صحبت هایش مدعی شد که ایران نفتکش انگلیسی را به طور غیرقانونی توقیف کرده است.

وزیر خارجه بریتانیا در ادامه مصاحبه اش موضوع تبادل پایاپای نفتکش ها را  رد کرد و با اینکه مجری برنامه عنوان کرد که ایران مشمول تحریم های اتحادیه اروپا نیست ولی او ایران را به دور زدن تحریم ها متهم کرد و اعلام کرد که در راستای حفظ امنیت دریایی با همتای آمریکایی خود یعنی مایک پمپئو صحبت خواهد کرد. دومینیک راب همچنین از ایده تشکیل ائتلاف گسترده برای حفظ آزادی تردد در خلیج فارس نیز حمایت کرد.

اظهارات وزیر خارجه بریتانیا در حالی صورت می گیرد که در وهله اول آغازگر تنش ها بود و نفتکش ایران را در سیزدهم تیرماه امسال در آبهای جبل الطارق را توقیف می کند.

در همین راستا ناخدای کشتی گریس1 اقدام لندن را بازی سیاسی می داند. ناخدای این کشتی که پس از توقیف به قید وثیقه آزاد می شود در تشریح چگونگی اقدام انگلیس در مصاحبه ای به بی بی سی می گوید: در حالی که پلیس دریایی جبل الطارق هنگام عبور کشتی از تنگه با ارتباط رادیویی از آنها خواسته تا اقدامات لازم برای ورود به کشتی انجام شود و خدمه نیز نردبان را برای سوار شدن ماموران باز کرده‌اند، اما ناگهان یک هلی‌کوپتر نظامی در اقدامی «بسیار خطرناک» روی عرشه کشتی فرود آمده و نیرو پیاده کرده است؛ در حالی که نیروی به کار گرفته شده در توقیف کشتی کاملا غیرضروری بوده است.  

وی همچنین رفتار نیروهای نظامی با خدمه  کشتی را بسیار زننده توصیف می کند و پس از ورود به کشتی از آنان می خواهند تا زانو بزنند و اسلحه را سمتشان نشانه می گیرند.

مقام های کشورمان در واکنش به اتهام زنی های بریتانیا عنوان کرده اند که مقصد سوپر تانکر ایران کشور سوریه نبوده است، چرا که به دلیل ظرفیت بالا این نفتکش قابل عبور از کانال سوئز نبوده و از مسیر جبل الطارق عبور کرده است.

 وزیر امور خارجه کشورمان نیز با بیان اینکه ایران نه عضو اتحادیه اروپاست و نه مشمول هیچ گونه تحریم نفتی اروپا، گفت: آخرین بار که بررسی کردم، اتحادیه اروپا مخالف فراسرزمین‌گرایی بود. رک و راست این که، توقیف غیرقانونی نفتکش حامل نفت ایران توسط بریتانیا به نیابت از «تیم ب»، دزدی دریایی است. این یک بدعت خطرناک است که باید همین الان پایان یابد.” (اینجا)

تحلیلگران و کارشناسان نیز قبلا گفته بودند که اقدام دریایی انگلیس به درخواست واشنگتن صورت گرفته چرا که در این برهه آمریکا از ورود به بحران جدید و تنش ها هراس داشته است.

در همین راستا عبدالرضا فرجی راد نیز در گفت و گو با خبرآنلاین اقدام خصمانه بریتانیا را در راستای انتخابات نخست وزیر بریتانیا و گرا دادن به آمریکا بیان کرد.(اینجا) موضوعی که بولتون بیشتر آن را آشکارتر کرد و در کنفرانس سالانه مسیحیان توقیف نفتکش ایران را هدیه ای از سوی بریتانیا به آمریکا قلمداد کرد.

پاسخ ایران به درخواست وزیر خارجه بریتانیا

حمید بعیدی نژاد سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن در واکنش به اظهارات دومینیک راب وزیر خارجه بریتانیا و مطرح شدن معامله پایاپای نفتکش ها در رسانه های بریتانیا در توئیتی تاکید کرد که معامله پایاپای نفتکش های ایران و انگلیس آن گونه که رسانه های انگلیس بیان می کنند غیر ممکن است. سفیر کشورمان در ادامه یادآور شد که انگلیس کشتی حامل سوخت ایران را شکل غیرقانونی توقیف کرده است اما کشتی انگلیسی به دلیل تخطی از برخی مقررات مهم حفاظتی- امنیتی در تنگه هرمز توقیف شده است.

کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی کشورمان نیز اخیرا در مورد تحولات رخ داده در روابط تهران و لندن اقدام انگلیسی‌ها را غیر قانونی و راهزنی دریایی دانست. خرازی افزود: ایران بر اساس قوانین بین‌المللی و تخلفاتی که نفتکش انگلیسی انجام داده بود، این نفتکش را متوقف کرد و اکنون این موضوع مراحل قضایی خود را طی می‌کند. اگر انگلیسی‌ها هر چه زودتر نفتکش ایران را آزاد کنند، ما هم می‌توانیم مراحل قضایی رسیدگی به تخلفات نفتکش انگلیسی را تسریع کنیم.

در همین حال رضا نصری حقوقدان بین الملل از بعد حقوقی اظهارات وزیر خارجه انگلیس را مورد بررسی قرار داد. وی در توئیترش نوشت : شما در چارچوب کدام نظام حقوقی محق به توقیف نفتکش ایرانی هستید؟ نظام حقوق داخلی بریتانیا، و همچنین نظام حقوقی اتحادیه اروپا، در این مورد صدق نمی‌کنند؛ «حقوق بین‌الملل» هم (به عنوان تنها چارچوب حقوقی قابل استناد) به شما چنین حقی نمی‌دهد! آنچه شما انجام داده‌اید، در حقوق بین‌الملل، به مثابه «راهزنی» دریایی است.»

با تغییرات جدید در بریتانیا باید دید بوریس جانسون چه سیاستی را در قبال ایران اتخاذ می کند و سرنوشت بحران نفتکش ها که در زمان ترزامی اتفاق افتاد به کجا خواهد رسید. در همین حال علی بیگدلی کارشناس مسائل اروپا و آمریکا در گفت و گو با خبرآنلاین گفت که بوریس جانسون از سیاست های آمریکا پیروی خواهد کرد و با توجه به شرایط کنونی از میزان تنش ها نیز کاسته نخواهد شد. وی اظهار داشت که انگلستان با توجه به شرایط اقتصادی و پیچیده ای که با آن مواجه است با ایران وارد رویارویی مستقیم نخواهد شد. (اینجا)

310311

hotnewsسایر5 سال پیش • dahio.com • 228



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها