به گزارش بخش بین المللی سایت خبرهای فوری، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی به مباحث مهم مطرح شده در دیدار با نخست وزیر عراق اشاره کرد و گفت: یکی از مباحث مهم امروز ما، تاکید بر تسریع در اجرایی شدن همه توافقاتی بود که بین دو کشور در سفر من به بغداد ، حاصل شده بود.

رئیس جمهور رایگان شدن ویزای دو کشور را اولین توافق دو کشور که اجرایی و عملیاتی شده است، نام برد و گفت:‌ با رایگان شدن ویزای دو کشور امیدواریم روابط دو ملت و دو کشور روز به روز بهتر و دو ملت به یکدیگر نزدیک‌تر شوند.

روحانی همچنین توافق برای لایروبی اروند رود را دیگر توافق مهم دو کشور در سفر اخیر خود به عراق عنوان کرد و گفت: این موضوع امروز هم در گفتگوها مورد تأکید دو طرف بود و امیدوارم تا پایان ماه مبارک رمضان، مسایل فنی این توافق حل شده و بعد از پایان رمضان شاهد آغاز عملیات لایروبی اروندرود باشیم.

رئیس جمهور اتصال راه‌آهن دو کشور را از دیگر توافقات مهم ایران و عراق برشمرد و اظهارداشت: امیدواریم اتصال راه‌آهن ایران و عراق در آینده در مسیرهای مختلف رخ دهد، اما فعلاً اتصال راه‌آهن شلمچه به بصره مورد تأکید دو طرف است که امیدواریم عملیات فنی و توافق‌های فنی آن انجام و بعد از ماه مبارک رمضان شاهد اجرایی شدن آن باشیم.

روحانی همچنین به موضوع صادرات برق و اتصال شبکه برق و گاز ایران به عراق و همچنین اتصال شبکه نفت در آینده اشاره کرد و گفت: ما برای برقراری این اتصالات آماده‌ایم و معتقدیم که این موضوع نه تنها برای دو کشور بلکه برای سایر کشورهای منطقه در آینده نیز می‌تواند تسری پیدا کند.

رئیس جمهور افزود: در روابط پولی، مالی و بانکی دو کشور در ماه‌های گذشته قدم‌های خوبی برداشته شده است و امیدواریم در سفر رئیس بانک مرکزی ایران به بغداد شاهد تکمیل این روابط و توسعه روابط بانکی و مالی دو کشور باشیم.

روحانی روابط تجاری ایران و عراق را بسیار خوب توصیف کرد و گفت: برنامه ما برای آینده دستیابی به حجم تجارت ۲۰ میلیارد دلاری بین دو کشور است که امیدواریم در ماه‌های آینده به این نقطه برسیم.

رئیس جمهور همچنین به توافق دو کشور برای تأسیس شهرک‌های صنعتی مشترک در مرزهای دو کشور اشاره کرد و گفت:‌ امروز توافق شد که یک شهرک در منطقه جنوب و یک شهرک در منطقه غرب و اقلیم در دستور کار قرار گیرد.

روحانی همچنین به موضوع استاندارد برای کالاهای دو طرف از جمله دارو و تجهیزات پزشکی اشاره کرد و گفت: این موضوع مورد تأکید ما بود و امیدواریم شرکت‌های دو طرف که مسئول استاندارد هستند در این زمینه به توافق‌های لازم دست یابند.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به روند رو به رشد روابط علمی و تحقیقاتی ایران و عراق گفت:‌ از دیرباز ارتباط صمیمانه و نزدیکی بین حوزه‌های نجف و قم برقرار بوده است، تلاش ما این است که نه تنها ارتباط بین حوزه های علمیه بلکه روابط مراکز علمی و تحقیقاتی نیز افزایش یابد و ما برای توسعه روابط دو کشور در این زمینه آمادگی داریم.

روحانی در ادامه سخنان خود با تأکید اهمیت موضوع امنیت برای دو کشور گفت: در مذاکرات در مورد تقویت امنیت مرزهای دو کشور، بر مبارزه با تروریسم، مواد مخدر و قاچاق تأکید شد و وزیران کشور ایران و عراق امروز در این زمینه گفتگو خواهند کرد تا با همکاری یکدیگر جلوی مداخلات احتمالی از منطقه شمال و غرب گرفته شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه ایران و عراق در مسایل منطقه‌ای نظرات مشترک دارند، گفت: امروز در خصوص موضوعات و مسایل مهم منطقه گفتگو کردیم. ایران و عراق در مورد اینکه قدس پایتخت دائمی فلسطین است و جولان بخش جدایی‌ناپذیر سوریه خواهد بود و همچنین ضرورت پایان یافتن سریع جنگ یمن و اینکه جنگ یمن فقط راه‌حل سیاسی دارد، دو طرف توافق نظر دارند.

عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق نیز با ابراز خوشحالی از سفر به ایران و قدردانی از دولت و ملت ایران بخاطر استقبال از هیأت عراقی، گفت: ایران کشور مسلمان، همسایه و دوست ماست که فرهنگ و تمدنی به قدمت تاریخ دارد و فکر نمی‌کنم بتوانیم دو کشوری مانند ایران و عراق با این قدمت تاریخی در جهان پیدا کنیم.

نخست وزیر عراق با اشاره به سخنان رئیس جمهور ایران، گفت: جناب آقای روحانی به همه توافقات و مسایلی که در گفتگوهای مشترک به آن پرداختیم اشاره کردند و من هم اعلام می‌کنم که با همه مواردی که ایشان اعلام کردند، هم‌نظر هستم و حرف من هم همین است.

عبدالمهدی افزود: معتقدم همه توافق‌هایی که بین دو کشور صورت گرفته و همکاری‌های نزدیک ایران و عراق به سود دو کشور، منطقه و جهان خواهد بود.

نخست وزیر عراق تأکید کرد: ما در گذشته گفته‌ایم و امروز هم تأکید می‌کنم در خوشی و ناخوشی در کنار دولت و ملت ایران هستیم.

عبدالمهدی با اشاره به حادثه سیل در برخی شهرهای ایران ، ضمن ابراز همدردی با آسیب‌دیدگان این سیل، گفت: ما نیز در عراق با مشکل سیل مواجه بودیم، دو کشور در خشکسالی‌های قبلی نیز درگیر بودند و امروز هم از سیل آسیب دیده‌اند. باید طوری برنامه‌ریزی کنیم که در مقابل مشکلات و سختی‌ها آسیب نبینیم.

نخست وزیر عراق با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با تروریسم به ما بسیار کمک کرده است، گفت: امروز شاهد صلح و ثبات بیشتر در عراق هستیم. موفقیت‌های زیادی کسب کردیم، از پایتخت‌های مختلف شخصیت‌های گوناگون به عراق سفر می‌کنند و شاهد بروز یک تحول کیفی در عراق هستیم که به نفع کشورهای منطقه است. جایگاه و امنیت امروز را مدیون حمایت‌های ایران هستیم.

عبدالمهدی با بیان اینکه ما به دنبال توسعه روابط دو کشور هستیم، گفت‌: تلاش می‌کنیم روابط ما بیش از پیش گسترش یابد. روابط تهران – بغداد می‌تواند الگویی برای روابط ما با دیگر کشورهای منطقه باشد.

نخست وزیر عراق خاطر نشان کرد: به دنبال این هستیم که در منطقه ما  و از جمله یمن صلح، ثبات، امنیت و آرامش حاکم باشد. معتقدیم تنها راه حل مشکل یمن راه‌حل سیاسی است.

عبدالمهدی گفت: ما عزم خود را جزم کرده ایم در مقابل هرگونه تهدیدی که ممکن است از خاک عراق علیه ایران اعمال شود،  بایستیم.

نخست وزیر عراق تصریح کرد: قانون اساسی عراق ممنوع کرده که از خاک عراق علیه کشوری تهدید ایجاد شود. همه ما برای برقراری صلح و ثبات و امنیت در دو کشور و منطقه تلاش می‌کنیم و اگر اختلافی هم وجود داشته باشد، سعی می‌کنیم از راه‌های مسالمت‌آمیز آن را رفع کنیم.

عبدالمهدی در پایان تأکید کرد: همه تلاش خود را بکار خواهیم بست که توافق‌هایی که بین دو کشور حاصل شده، اجرایی و عملیاتی شود.

نخست وزیر عراق همچنین نوروز و عید مبعث را به دولت و ملت ایران تبریک گفت.

hotnewsجهان5 سال پیش • dahio.com • 156



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها