برترین‌ها: استیک یکی از ساده‌ترین و بهترین غذا‌هایی است که می‌توانید با گوشت بپزید. این غذا به کار زیادی نیاز ندارد و حتی سس‌ها و ادویه‌های اضافی می‌تواند طعم طبیعی گوشت را از بین ببرد. راه‌های زیادی برای پختن استیک وجود دارد تا دقیقا به همان نتیجه‌ای که می‌خواهید برسید. در این جا سه روش را با هم مرور می‌کنیم:

مواد لازم:

  • گوشت بدون استخوان
  • نمک و فلفل

با استفاده از گریل:

گریل کردن در فضای باز طعم دودی به استیک شما می‌دهد. افراد زیادی حاضرند قسم بخورند که استیک کبابی با کمی نمک و فلفل یکی از بهترین غذا‌های طبیعت است. استیک‌های بی استخوان به طور طبیعی نرم و لطیف هستند و فقط باید از بیرون کباب شوند تا خوشمزه و آبدار بمانند. بسته به نوع گریلتان می‌توانید طعم‌های مختلفی به استیکتان بدهید.

سه روش درست کردن یک استیک خوشمزه

گاز پروپان: گریل‌های گازی طعم کمی به گوشت می‌دهند، اما کنترلشان راحت است. می‌توانید دما را با یک دستگیره کوچک تنظیم کنید و به شما اجازه می‌دهد فرآیند پختن را به راحتی کامل کنید. هم چنین بسیار سریعتر از زغال یا چوب گرم می‌شوند.

زغال چوب: زغال به سرعت روشن داغ می‌شوند و طعم دودی خوبی به گوشتتان می‌دهد.

چوب: تکه‌های چوب بلوط یا گردو، بهترین طعم طبیعی را به گوشتتان می‌دهد، اما روشن کردن و نگه داشتن آتش با آن‌ها سخت است. بسیاری از افراد از مخلوط چوب و زغال استفاده می‌کنند که راحت‌تر است.

دما را از قبل تا حد متوسطی افزایش دهید. اگر از زغال یا چوب استفاده می‌کنید ممکن است ۳۰ تا ۴۰ دقیقه طول بکشد، اما اجاق‌های پروپان تنها چند دقیقه زمان می‌برند. اگر دماسنج دارید، باید دمای داخل گریل را به ۴۰۰ درجه فارنهایت برسانید. هرچه استیک نازک‌تر باشد دمای گریل باید بالاتر باشد، زیرا شما نمی‌خواهید داخل استیکتان کاملا بپزد قبل از اینکه بیرون آن خوب قهوه‌ای و کباب شود.

سه روش درست کردن یک استیک خوشمزه

ضخامت ۱.۳ سانتیمتر: ۲۲۰ تا ۲۳۰ درجه سانتیگراد. نباید بتوانید دستتان را بیش از ۳ ثانیه داخل گریل نگه دارید.

ضخامت ۱.۹ تا ۲.۵ سانتیمتر: ۱۸۰ تا ۲۰۰ درجه سانتیگراد. نباید بتوانید دستتان را بیش از ۴ یا ۵ ثانیه داخل گریل نگه دارید.

ضخامت ۲.۵ تا ۳.۸ سانتیمتر: نباید بتوانید دستتان را بیش از ۵ یا ۶ ثانیه داخل گریل نگه دارید.

وقتی اجاق در حال گرم شدن است، استیکتان را به نمک و فلفل آغشته کنید. حقیقت این است که بیشتر استیک‌ها فقط با کمی نمک و فلفل خوشمزه می‌شوند؛ بنابراین نصف قاشق غذاخوری نمک و فلفل برای دو طرف استیک کافیست. سپس آن را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در دمای اتاق بگذارید تا گریل گرم شود.

سه روش درست کردن یک استیک خوشمزه

برای اینکه میزان نمک را بدانید، تصور کنید نمک برف و استیک جاده آسفالت است، شما می‌توانید جاده را ببینید، اما برف بیشتر سطح آن را پوشانده است.

سعی کنید از نمک‌هایی که مثل نمک دریایی دانه‌های بزرگتری دارند و طبیعی هستند استفاده کنید.

استیک را روی حرارت مستقیم گریل قرار دهید. شما می‌خواهید از بیرون ترد شود، و بافت و طعم نرم و کاراملی داشته باشد. استیک را روی شعله بگذارید و بروید. در برابر وسوسه ناخنک زدن و برگرداندن و حرکت دادن مقاومت کنید.

سه روش درست کردن یک استیک خوشمزه

هر طرف استیک را روی حرارت مستقیم به مدت ۷ تا ۱۰ دقیقه بپزید. باید وقتی آن‌ها را برمی گردانید قهوه‌ای شده باشند. اگر سیاه شوند گریل خیلی داغ است؛ بنابراین باید استیک را برگردانید، حرارت را کم کنید یا زمان کمتری بپزید. اما اگر گوشتتان هنوز صورتی است یعنی حرارت کافی نیست بنابراین یا حرارت را زیاد کنید یا بگذارید ۲ یا ۳ دقیقه بیشتر بماند.

سه روش درست کردن یک استیک خوشمزه

هر طرف استیک‌های نیم پز متوسط باید حدود ۷ دقیقه پخته شود.

استیک‌های متوسط باید حدود ۱۰ دقیقه پخته شود.

برای اینکه استیکتان خوب بپزد باید هر طرف را ۱۰ دقیقه حرارت دهید و سپس روی حرارت غیرمستقیم قرار دهید تا کاملا پخته شود.

از انبر برای برگرداندن استیک استفاده کنید، سوراخ کردن و برداشتن با چنگال آب آن را خارج می‌کند.

استیک را از روی حرارت مستقیم برداشته و روی حرارت غیرمستقیم بگذارید تا به پختگی دلخواه شما برسد. در اجاق‌های زغالی دریچه را برای کنترل دود باز یا بسته کنید، هرچه محکم‌تر ببندید گوشت دودی‌تر می‌شود.

سه روش درست کردن یک استیک خوشمزه

استیک نیم پز: ۵۴ تا ۵۷ درجه سانتیگراد. بعد از برگرداندن هر طرف فورا بردارید.

نیم پز تا متوسط: ۶۰ درجه سانتیگراد. یک دقیقه طولانی‌تر از استیک نیم پز در هر طرف

متوسط: ۶۸ درجه سانتیگراد. اجازه دهید یکی دو دقیقه دیگر روی حرارت مستقیم بماند.

پخته: ۷۴ درجه سانتیگراد. اجازه دهید ۳ – ۴ دقیقه دیگر روی حرارت غیرمستقیم بماند.

بعد از خارج کردن از گریل اجازه دهید ۱۰ دقیقه بماند. این باعث می‌شود طعم و آبداری آن حفظ شود در صورتی که اگر فورا ببرید، خارج می‌شود. یک قطعه فویل آلومینیومی را روی استیک بکشید و قبل از بریدن چند دقیقه بگذارید بماند.

سه روش درست کردن یک استیک خوشمزه


۲- با استفاده از اجاق گاز

اگر می‌خواهید روی اجاق گاز بپزید استیک نازک تری انتخاب کنید که حدود ۲. ۵ سانتیمتر قطر داشته باشد. با این کار می‌توانید بیرونش را کاملا ترد و داخلش را کاملا مغزپخت کنید. اگر استیکتان ضخیم‌تر باشد، باید آن را روی حرارت کم و به مدت طولانی تری بپزید.

سه روش درست کردن یک استیک خوشمزه

استیک را ۲۰ تا ۳۰ دقیقه قبل از یخچال بیرون بگذارید و در دمای اتاق قرار دهید تا سرد نباشد و سریعتر بپزد.

سه روش درست کردن یک استیک خوشمزه

روی استیک نمک و فلفل بپاشید. نمک با دانه‌های درشت‌تر بهتر است، چون زمان کمتری برای حل شدن در گوشت نیاز دارد.

سه روش درست کردن یک استیک خوشمزه

یک ماهیتابه بزرگ چدنی را روی حرارت متوسط قرار دهید. نصف قاشق غذاخوری روغن زیتون در آن بریزید و ظرف را با آن چرب کنید. روغن باید کمی دود کند. برخی آشپز‌ها از روغن نارگیل استفاده می‌کنند که طعم ملایمی دارد، اما دیرتر دود می‌کند و باعث می‌شد بیرون استیکتان واقعا بپزد. اگر ماهیتابه چدنی ندارید می‌توانید از ماهیتابه معمولی استفاده کنید، اما ممکن است به روغن بیشتری نیاز داشته باشید.

سه روش درست کردن یک استیک خوشمزه

استیک را داخل ماهیتابه بیندازید و هر طرفش را ۳ – ۴ دقیقه بپزید یا تا زمانی که قهوه‌ای شود. اگر استیک را برگرداندید و هنوز صورتی بود، اجازه دهید همان طرفی که بود بماند تا زمانی که ترد و قهوه‌ای شود.

سه روش درست کردن یک استیک خوشمزه

حرارت را تا متوسط رو به کم کاهش داده و اجازه دهید تا حد دلخواهتان بپزد. اگر دماسنج گوشت دارید می‌توانید از این راهنما استفاده کنید:

سه روش درست کردن یک استیک خوشمزه

استیک نیم پز: ۵۴ تا ۵۷ درجه سانتیگراد. بعد از برگرداندن هر دو طرف فورا از ظرف دربیاورید.

نیم پز تا متوسط: ۶۰ درجه سانتیگراد. یک تا ۳ دقیقه طولانی‌تر از استیک نیم پز در هر طرف

متوسط: ۶۸ درجه سانتیگراد. اجازه دهید هر طرف ۳ – ۵ دقیقه دیگر بپزد.

پخته: ۷۴ درجه سانتیگراد. اجازه دهید هر طرف ۵ – ۷ دقیقه دیگر بپزد.

بعد از خارج کردن از گریل اجازه دهید ۱۰ دقیقه بماند. این باعث می‌شود طعم و آبداری آن حفظ شود در صورتی که اگر فورا ببرید از آن خارج می‌شود. یک قطعه فویل آلومینیومی را روی استیک بکشید و قبل از بریدن بگذارید چند دقیقه بماند.

سه روش درست کردن یک استیک خوشمزه


۳- طعم متفاوت

می‌توانید ۳۰ دقیقه قبل از پخت چاشنی‌های خشک را امتحان کنید تا طعم خوبی به آن بدهید. ادویه‌های زیر را همراه با نصف قاشق غذاخوری نمک و فلفل سیاه ترکیب کنید و سپس هر دو طرف گوشت را به آن آغشته کنید. از هر ادویه مقدار ۱ تا ۱ و نیم قاشق غذاخوری کافیست. از ترکیب و مطابقت آن‌ها نترسید. این مواد برای ۲ تا ۳ استیک کافی هستند.
سه روش درست کردن یک استیک خوشمزه

  • پودر پیاز، پاپریکا، پودر چیلی، پودر سیر
  • رزماری، آویشن، پونه کوهی، پودر سیر
  • شکر قهوه ای، پودر چیلی، پاپریکا، پودر سیر، پودر قهوه

از یک ماریناد‌تر برای مرطوب و خوش طعم کردن استیکتان استفاده کنید. مارینادهای‌تر معمولا باید یک شب بمانند؛ بنابراین اگر در دقیقه آخر از آن‌ها استفاده کردید، انتظار عطر و طعم زیاد نداشته باشید. اسید ماریناد‌های مرطوب (سرکه، آبلیمو و …) برخی از بافت‌ها را تجزیه می‌کند و گوشت را تردتر می‌کند. اما مراقب باشید که اسید بیش از حد هم استیک را خراب می‌کند. استیک را همراه ماریناد در یک کیسه بریزید و یک شب در یخچال بگذارید تا بهترین نتیجه را بگیرید. ادویه‌ها و ترکیبات مختلف را امتحان کنید تا ماریناد دلخواهتان را پیدا کنید.
سه روش درست کردن یک استیک خوشمزه

یک سوم پیمانه سویا سس، روغن زیتون، آبلیمو، سس ورچسترشایر، ۱ – ۲ قاشق غذاخوری پودر سیر، ریحان خشک، جعفری، رزماری، فلفل سیاه

یک سوم پیمانه سرکه، نصف پیمانه سویا سس، یک پیمانه روغن گیاهی، ۳ قاشق غذاخوری سس ورچسترشایر، ۲ قاشق غذاخوری خردل، ۲ – ۳ حبه سیر خرد شده، ۱ قاشق غذاخوری فلفل سیاه

یک تکه کره را روی استیک قرار دهید. کره می‌تواند به داخل گوشت نفوذ کند و طعم و مزه و رطوبت آن را بهتر کند. هم چنین می‌توانید از کره ترکیبی استفاده کنید. برای ساخت کره ترکیبی ۶ قاشق غذاخوری کره را با سبزیجات زیر در مخلوط کن بریزید و سپس مخلوط را در فریزر بگذارید تا زمانی که بخواهید روی استیک استفاده کنید:

سه روش درست کردن یک استیک خوشمزه

  • ۱ قاشق چایخوری آویشن، مریم گلی، رزماری
  • ۲ – ۳ حبه سیر خرد شده
  • ۱ قاشق چایخوری پودر چیلی، فلفل قرمز، گشنیز

اکثر استیک‌ها خودشان یک وعده غذایی خوشمزه هستند، اما می‌توانید چیز دیگری روی آن‌ها اضافه کنید تا خوشمزه‌تر شوند. مثل:

سه روش درست کردن یک استیک خوشمزه

  • پیاز، فلفل و قارچ
  • پیاز سرخ شده
  • پنیر

منبع: wikihow

hotnewsسایر5 سال پیش • dahio.com • 68



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها