برای متوقف شدن شیوع ویروس کرونا، مقامات بهداشتی به مردم دستور داده اند که فاصله اجتماعی را رعایت کنند و در خانه بمانند، از شلوغی پرهیز نمایند کنند و با تا حد ممکن یکدیگر تماس فیزیکی نداشته باشند. از این رو، این روزها کلمات مختلفی را از رسانه‌ها می‌شنویم تحت عنوان فاصله گذاری اجتماعی، قرنطینه خانگی و خود قرنطینگی. در ادامه به بررسی هرکدام از این موارد و پاسخ به برخی سوالات رایج در این رابطه می پردازیم.

فاصله گذاری اجتماعی چیست؟

در حالی که شنیدن خبر لغو بسیاری از مسابقات ورزشی، سفرهای دریایی، جشنواره ها و سایر اجتماعات موجب ناامیدی می شود، اما یک دلیل بهداشت عمومی برای این اقدامات وجود دارد. این لغوها باعث توقف یا کاهش سرعت شیوع بیماری می شود و به سیستم بهداشت و درمان کشور اجازه می دهد تا در طول زمان آمادگی بیشتری برای مراقبت از بیماران داشته باشد.

لغو رویدادهایی که احتمالاً باعث جلب جمعیت خواهد شد نمونه ای از فاصله اجتماعی است. فاصله گذاری اجتماعی به طور عامدانه باعث افزایش فضای فیزیکی بین افراد برای جلوگیری از شیوع می شود. فاصله حداقل 1.5 متر از سایر افراد، احتمال ابتلا به بیماری کرونا را کاهش می دهد.

فاصله گذاری اجتماعی

نمونه های دیگر فاصله گذاری اجتماعی عبارتند از:

  • دورکاری و کار در منزل
  • تعطیل کردن مدارس یا برگزاری کلاس های آنلاین
  • تماس تصویری و بازدید عزیزان به صورت مجازی
  • کنسل کردن یا به تعویق انداختن کنفرانس ها و جلسات بزرگ

پاسخ به سوالاتی در رابطه با فاصله گذاری اجتماعی

آیا می توانم به فروشگاه مواد غذایی بروم؟

بله. فروشگاه مواد غذایی یکی از معدود مکانهای عمومی است که هنوز هم می توانید بروید. فقط در رابطه با آن استراتژیک عمل کنید. زمانی به فروشگاه بروید که احساس می کنید افراد کمتری به خرید می روند. این زمان می تواند در اواخر شب یا صبح زود باشد. حتماً میوه ها و سبزیجات را بعد از خرید کاملاً بشویید و بعد از لمس جعبه ها و قبل از غذا دست های خود را بشویید.

خرید از فروشگاه

آیا می توانم از بیرون غذا سفارش بدهم؟

بله. شواهدی مبنی بر این که کرونا می تواند در مواد غذایی وجود داشته باشد، در دست نیست. بنابراین غذاهایی که میل می کنید مطمئن است. بهتر است هزینه های خود را آنلاین پرداخت نمایید و از پیک آورنده غذا درخواست کنید که غذا را بیرون از منزل تحویل دهد.

آیا می توانم از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنم؟

اگر می توانید می توانید از آن ها استفاده نکنید بهتر است. تجمع افراد داخل مترو یا اتوبوس با تهویه ضعیف می تواند خطر عفونت را افزایش دهد. اگر برای رسیدن به محل کار باید از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید، دستمال های ضد عفونی کننده برای تمیز کردن صندلی ها و دستگیره ها در دست داشته باشید و به محض اتمام رفت و آمد دستان خود را بشویید.

من هنوز مجبورم سرکار بروم. چه کار کنم؟

تا حد ممکن سعی کنید فاصله گذاری اجتماعی را در محل کار خود حفظ نمایید. دستان خود را به صورت مرتب بشویید و در صورتی که شرایط کار به شما اجازه می دهد از ماسک استفاده نمایید.

آیا می توانم سفر بروم؟

در اکثر شرایط نه! نباید به سفر بروید. هواپیماها، قطارها، اتوبوس ها و کشتی ها تعداد زیادی از افراد را در فضایی نزدیک برای مدت زمان طولانی کنار هم نگه می دارند که این موجب انتقال ویروس می شود. اگر می خواهید به تفریح بروید، به شما توصیه جدی می نماییم که ازین کار پرهیز نمایید. همچنین از عیادت بستگان مریض خود هم خودداری نمایید.

لوازم سفر با ماشین شخصی

آیا باید در جمعیت ماسک بزنیم؟

احتمالا نه. ماسک ها از پخش شدن میکروب توسط بیماران در زمان عطسه یا سرفه جلوگیری می کند. اما از تماس افراد سالم با این میکروب ها جلوگیری نمی کند. افراد بیمار باید در خانه بمانند و از تماس حضوری با دیگران تا حصول بهبودی خودداری کنند. در صورت امکان خوب است که افراد بیمار و کسانی که با آنها زندگی می کنند در منزل ماسک بزنند.

آیا می توانم ورزش کنم؟

بله! در خارج از خانه یا داخل خانه می توانید ورزش کنید. البته رفتن به باشگاه ورزشی توصیه نمی شود. رعایت فاصله کلید اصلی است. قدم زدن در مسیر پیاده رو، پیاده روی یا دوچرخه راه های خوبی برای فعال شدن در بیرون از منزل است. فقط باید حداقل 1.5 متر از دیگران فاصله بگیرید.

در قرنطینه خانگی و برای ورزش در خانه، می توانید فیلم ها یا برنامه های ورزشی مناسب را از اینترنت دانلود کنید و دستورالعمل های آنها را دنبال کنید. آنها معمولاً با حداقل تجهیزات طراحی شده اند.

آیا می توانم به پزشک یا دندانپزشک مراجعه کنم؟

فقط در صورتی که قرار ملاقات فوری داشته باشید و یا به دلیل علائم کرونا به دنبال کمک هستید. در غیر این صورت بهتر است هرگونه قرار ملاقاتی که اهمیت چندانی ندارد، کنسل کنید. اگر قرار پزشکی مهمی دارید، از پزشک خود در رابطه با ویزیت از راه دور سوال بپرسید. اگر فکر می کنید علائم ویروس کرونا را تجربه کرده اید، قبل از حضور در مطب یا درمانگاه با پزشک تماس بگیرید تا خود و دیگران را در معرض خطر عفونت قرار ندهید. شماره تلفن های 190 و 4030 سامانه وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی برای پاسخگویی به سئوالات مردم در خصوص ویروس کرونا 24 ساعته هر روز هفته در دسترس مردم می باشند.

دندانپزشکان

آیا می توانم به دیدن اعضای خانواده ام بروم؟

نه! بزرگسالان بالای 60 سال در معرض خطر عفونت جدی کرونا قرار دارند و شما ناخواسته می توانید آنها را آلوده کنید. بهترین کاری که افراد بزرگتر می توانند انجام دهند این است که تا حد امکان در خانه بمانند و از دیگران دور باشند.

آیا می توانم کودکان خود را به پارک ببرم؟

نه! کودکان ریسک بالای ابتلا به کرونا ندارند ولی می توانند عامل انتقال ویروس باشند. هنوز مشخص نیست که کودکان چه مقدار دچار عفونت می شوند، بنابراین بهتر است کودکان را از یکدیگر نگه دارید و به خارج از خانه نبرید.

قرنطینه خانگی یا خود قرنطینگی چیست؟

افرادی که در معرض ویروس کرونای جدید قرار گرفته اند و ریسک ابتلا به این ویروس را دارند، خود را قرنطینه می کنند. کارشناسان بهداشت توصیه می کنند که خود قرنطینگی 14 روز به طول انجامد. دو هفته زمان مناسبی است تا فرد بداند که آیا بیمار است و برای دیگر افراد فرد مسری به شمار می رود یا خیر.

اگر به تازگی از سفر به جایی که ویروس کرونا به سرعت در آن شیوع پیدا کرده است بازگشتید یا اگر آگاهانه در معرض یک فرد آلوده قرار داشته اید، ممکن است از شما خواسته شود که خود قرنطینگی را انجام دهید.

قرنطینه خانگی یا خود قرنطینگی شامل موارد زیر است:

  • استفاده از بهداشت استاندارد و شستشوی مکرر دستها
  • عدم اشتراک چیزهایی مانند حوله و ظروف
  • ماندن در خانه
  • عدم دید و بازدید

پس از پایان دوره خود قرنطینگی، اگر علائمی ندارید، دستورالعمل پزشک خود را در مورد نحوه بازگشت به روال عادی خود دنبال کنید.

ایزوله شدن چیست؟

برای افرادی که مبتلا به ویروس کرونا شده اند، ایزوله شدن راهکار مناسبی است. ایزوله شدن یا جداسازی یک اصطلاح در مراقبت های بهداشتی است به معنای دور نگه داشتن افرادی که به یک بیماری مسری مبتلا می شوند از افرادی که آلوده نیستند. جداسازی می تواند در خانه یا درمانگاه یا بیمارستان انجام شود. از تجهیزات مراقبت شخصی ویژه ای برای مراقبت از این بیماران در محیط های درمانی استفاده خواهد شد.

تست کرونا در خانه

برای دادن تست کرونا قرنطینه خانگی را حفظ کنید و در خانه بمانید. فقط لازم است به سامانه رسمی و اعلام شده زیر مراجعه کنید:

شماره تماس در مورد کرونا

شماره تماس ۴۰۳۰ از روز پنج شنبه ۸ اسفند ماه ۹۸ برای پاسخگویی به سوالات مردم در مورد ویروس کرونا راه اندازی شده است.

drsalamatسلامت4 سال پیش • dahio.com • 60



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها