برترین‌ها: کیک تخته‌ای لیمو یا شیت کیک لیمویی یک کیک ساده با طعم لیمویی است. این کیک بر خلاف اکثر کیک‌های معمول که قطر زیادی دارند یک کیک تخته‌ای و نازک است و از این جهت برای مهمانی‌ها به صرفه‌تر است ضمن اینکه بسیار نرم و لطیف است.

شیت کیک؛ لیمویی‌ترین کیک تخته‌ای لیمو

اگر شما هم جزو طرفداران لیمو هستید و دلتان یک دسر لیمویی عالی با طعم و بویی خوش و در عین حال ظاهری کاملا زیبا دارید که همگان را به یاد لیمو می‌اندازد این شیت کیک لیمویی انتخاب خوبی برای شما خواهد بود. در واقع این برای عاشقان جدی لیموست که به نظرشان زست لیمو به حد کافی حس لیمو دوستی آن‌ها را برآورده نمی‌کند.

درست کردن این کیک برای فصل بهار و تابستان عالی است. می‌توانید یک آخر هفته دوست داشتنی و لیمویی را برای خودتان و اعضای خانواده‌تان درست کنید. خوردن این کیک بخصوص با قهوه یا چای به هنگام عصر بسیار لذت بخش است. چه چیزی این کیک را خوشمزه می‌کند؟ استفاده سه گانه از لیموترش باعث می‌شود که طعم لیمویی کاملی داشته باشد. آب لیمو، زست لیمو و همانند کیک ماست لیمویی، استفاده از براق کننده یا گلیز لیمویی. این‌ها همگی با هم یک طعم لیمویی فوق العاده و کامل درست می‌کنند.

تا بحال دیده بودید که یک کیک ۴ قاشق غذاخوری رنده پوست لیمو داشته باشد؟ به نظر زیاد می‌آید، اما ارزش امتحان کردن را دارد.

شیت کیک؛ لیمویی‌ترین کیک تخته‌ای لیمو

فرایند درست کردن کیک با ساییدن زست لیمو با شکر با استفاده از مخلوط کن، شروع می‌شود. این کار به خارج کردن عطر لیمو از آن کمک می‌کند. در این کیک از ماست استفاده می‌شود تا بافتی لطیف‌تر داشته باشد.

مواد لازم برای ۱۶ کیک

  • آرد: ۲ پیمانه + ۲ قاشق غذاخوری (۲۵۲ گرم)
  • نشاسته ذرت: ۱/۴ پیمانه (۲۸ گرم)
  • بیکینگ‌پودر: ۱ و ۱/۲ قاشق چای‌خوری
  • جوش شیرین: ۱/۲ قاشق چای‌خوری
  • نمک: ۱/۲ قاشق چای‌خوری
  • ماست چکیده پرچرب: ۳/۴ پیمانه (۱۷۰ گرم)
  • آب لیمو: ۱/۴ پیمانه (۵۹ میلی لیتر)، تازه گرفته
  • اسانس وانیل: ۱/۲ قاشق چای‌خوری (۱ قاشق چای‌خوری پودر وانیل)
  • شکر: ۱ و ۱/۲ پیمانه (۳۰۰ گرم)
  • زست لیمو: ۴ قاشق غذاخوری (حدود ۲۰ گرم) (۳ قاشق غذاخوری برای طعم لیمویی کمتر)
  • کره نرم شده: ۳/۴ پیمانه (۱۷۰ گرم)
  • تخم‌مرغ: ۳ عدد
  • زرده تخم‌مرغ: ۱ عدد (سفیده را برای مصارف بعدی در فریزر بگذارید)

شیت کیک؛ لیمویی‌ترین کیک تخته‌ای لیمو

مواد براق کننده

  • پودر شکر: ۲ پیمانه (۲۲۷ گرم)
  • آب لیمو: ۱/۴ پیمانه (۵۹ میلی لیتر)

برای تزئین (اختیاری)

  • مخلوط انواع توت
  • برش‌های لیمو
  • برگ‌های نعنا

شیت کیک؛ لیمویی‌ترین کیک تخته‌ای لیمو

طرز تهیه

۱. شبکه فر را در طبقه وسط فر قرار دهید و فر را با حرارت ۳۲۵ درجه فارنهایت (۱۶۰ درجه سلسیوس) گرم کنید.

۲. یک سینی فر ۱۳×۱۹ اینچ را با اسپری آشپزی یا با کره بصورتی که کل کف سینی و لبه‌های آن چرب شود، آغشته به روغن و چرب کنید. کمی آرد روی آن بپاشید.

۳. در یک کاسه متوسط، آرد، نشاسته ذرت، بیکینگ‌پودر، جوش شیرین و نمک را با هم مخلوط کرده و کنار بگذارید.

۴. در یک پیمانه اندازه گیری مایعات (یا کاسه کوچک)، ماست چکیده، آب لیمو و وانیل را با هم مخلوط کنید. کنار بگذارید.

شیت کیک؛ لیمویی‌ترین کیک تخته‌ای لیمو

۵. در کاسه همزنی که قطعه همزن خمیر روی آن نصب شده یا داخل کاسه‌ای بزرگ برای میکسر دستی، شکر و زست لیمو را روی سرعت متوسط با هم بزنید تا زمانی که شکر مرطوب شود و بوی عطر لیمو بلند شود یعنی حدود ۱ دقیقه.

شیت کیک؛ لیمویی‌ترین کیک تخته‌ای لیمو

۶. کره را افزوده و با همدیگر میکس کنید تا زمانی که مخلوط رنگی روشن و بافتی سبک را ایجاد کند؛ حدود ۲ تا ۳ دقیقه این کار را انجام دهید. رنگ آن باید خیلی کمرنگ باشد (تقریبا سفید) و بافت باید پف به نظر بیاید.

شیت کیک؛ لیمویی‌ترین کیک تخته‌ای لیمو

۷. تخم‌مرغ‌ها و یک عدد زرده را به یکباره به مواد اضافه کنید، بعد از افزودن خوب بهم بزنید تا با هم خوب مخلوط و یکدست شوند. آن سفیده به جا مانده از آن یک عدد تخم‌مرغ را می‌توانید برای درست کردن کاپ کیک سفید استفاده کنید.

شیت کیک؛ لیمویی‌ترین کیک تخته‌ای لیمو

۸. همزن را روی پایین‌ترین سرعت گذاشته و یک سوم آرد را اضافه کنید و تا زمانی که تقریبا ترکیب شود، با هم مخلوط کنید. نیمی از مخلوط ماست و لیمو را اضافه کنید و به آرامی بهم بزنید تا زمانی که تقریبا داخل آن مخلوط شود. این کار را با باقیمانده مخلوط ماست و آب لیمو ادامه دهید و در انتها با یک سوم باقیمانده آرد به اتمام برسانید. به مخلوط کردن ادامه دهید تا زمانی که یک خمیر لطیف غلیظ تشکیل شود. زیاد بهم نزنید. با یک قاشق سیلیکونی آخرین هم زدن را انجام دهید تا مطمئن شوید که همه چیز خوب با هم درآمیخته شده است. خمیر را داخل سینی فر چرب شده ریخته و با لیسک سطح آن را صاف کنید.

شیت کیک؛ لیمویی‌ترین کیک تخته‌ای لیمو

۹. سینی را در فر گذاشته و به مدت ۲۵ تا ۳۰ دقیقه یا تا زمانی که وقتی خلال دندان در آن فرو کنید تمیز بیرون بیاید، بپزید. در حالی که کیک می‌پزد، براق کننده را درست کنید. (دستور آن پس از کیک ارائه شده است).

۱۰. کیک را از فر خارج کنید و در حالی که هنوز داغ است، فورا گلیز (براق کننده) را روی آن بریزید و پهن کنید تا کل سطح کیک را بپوشاند. بگذارید کیک حداقل یک ساعت روی توری شیرینی پزی بماند تا بطور کامل خنک شود. روی کیک را با تمشک، برش‌های لیمو و برگ‌های نعناع در صورت دلخواه، تزئین کنید.

شیت کیک؛ لیمویی‌ترین کیک تخته‌ای لیمو

۱۱. کیک را بصورت مربع‌های یک اندازه ببرید و در دمای اتاق سرو کنید (نیازی به سرد کردن در یخچال نیست). باقیمانده کیک را با پلاستیک سلفون پوشانده در ظرفی دردار در دمای اتاق به مدت ۳ روز می‌توان نگهداری کرد.

شیت کیک؛ لیمویی‌ترین کیک تخته‌ای لیمو

برای درست کردن گلیز

۱. شکر پودر شده و آب لیمو را تا زمانی که لطیف و غلیظ شود بهم بزنید، اما غلظت آن طوری باشد که روان و قابل ریختن روی کیک باشد. تا موقع استفاده روی آن را بپوشانید تا خشک نشود.

نکات مهم

شیت کیک؛ لیمویی‌ترین کیک تخته‌ای لیمو

  • در این دستور نشاسته ذرت به همراه آرد استفاده شده تا اثرات آرد کیک را افزایش دهد که در نتیجه یک کیک لطیفتر و ریزتر درست می‌شود. می‌توانید به جای آرد معمولی از آرد کیک استفاده کنید. آرد کیک با آرد معمولی بسته بندی شده که در فروشگاه‌ها به فروش می‌رسد متفاوت است. من بعدا شیوه درست کردن آرد کیک را به شما آموزش خواهم داد.
  • می‌توانید باتر میلک یا خامه ترش را جایگزین ماست کنید. البته که باتر میلک کیک را کمی مرطوب می‌کند و خامه ترش آن را متراکمتر می‌کند، اما باز هم خوب هستند.
  • در این دستور از ماست ساده طبیعی استفاده نشده بلکه ماست یونانی یا همان ماست چکیده استفاده شده است بنابراین اگر می‌خواهید ماست محلی استفاده کنید آب آن را بگیرید در غیر اینصورت کیک شما کمی خمیر خواهد شد.
  • ۴ قاشق رنده پوست لیمو برای یک کیک فوق لیمویی عالی است و طعم آن را ترش می‌کند نه تلخ. اگر طعم ملایمتر لیمو را ترجیح می‌دهید، می‌توانید این مقدار را به ۳ قاشق غذاخوری (۱۵ گرم) کاهش دهید. برای اینکار نیاز به ۶ لیموی بزرگ برای کیک دارید.
  • این کیک در دمایی پایینتر از کیک‌های عادی (معمولا ۱۷۵ درجه سلسیوس) پخته می‌شود تا از گنبدی شدن آن جلوگیری شده و سطح کیک کاملا صاف و تخته‌ای خواهد شد.
  • مواد لازم در این دستور علاوه بر اندازه گیری با پیمانه به صورت جرم داده شده تا بتوانید همه چیز را به دقت اندازه‌گیری کرده و یک کیک ایده آل داشته باشید. اگر وسواس ندارید همان پیمانه کافی است.

منبع: cleobuttera

hotnewsآشپزی, سایر5 سال پیش • dahio.com • 46



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها