در حالی که بعد از گذشت ۱۵ روز از مهلت چهار هفته‌ای «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر فعلی رژیم صهیونیستی برای تشکیل کابینه بحران سیاسی هنوز در این رژیم جولان می‌دهد، «آویگدور لیبرمن» رهبر حزب «اسرائیل‌بیتُنا» طرحی برای تشکیل کابینه فراگیر و متحد ارائه داد.

لیبرمن که با توجه به بن‌بست تشکیل کابینه از سوی تحلیلگران به عنوان عنصر تعیین‌کننده در برون‌رفت رژیم صهیونیستی از بحران سیاسی لقب گرفته، شامگاه چهارشنبه ضمن ارائه طرحی برای تشکیل هرچه سریعتر کابینه فراگیر، تاکید کرد هر دو گزینه نخست‌وزیری چرخشی یعنی نتانیاهو و «بنی گانتز» رهبر ائتلاف آبی‌وسفید باید دست از لجبازی برداشته و امتیازهایی بدهند.

به نوشته روزنامه «هاآرتص» تمرکز طرح لیبرمن روی مذاکره بین سه حزب لیکود، ائتلاف آبی‌وسفید و اسرائیل بیتُنا است و از نتانیاهو می‌خواهد هر توافقی را که با احزاب مذهبی حریدی بسته، لغو کند. بر این اساس، احزاب شاس، اتحاد یهودیان توراتی و یَمینا فقط زمانی می‌توانند به کابینه فراگیر بپیوندند که سه حزب اصلی دخیل در مذاکرات، بر سر حضور آنها به تفاهم برسند.

تقابل بین سکولارها و حریدی‌ها در فلسطین اشغالی از زمانی آغاز شد که حریدی‌ها به بهانه مذهب، خواستار امتیازهای قانونی شدند؛ امتیازاتی مانند معافیت از خدمت اجباری سربازی که ارتش اسرائیل برای همه ساکنان فلسطین اشغالی حتی بانوان نیز الزامی کرده است. نتانیاهو نیز از حدود دو دهه پیش برای اینکه حمایت حریدی‌ها جهت تشکیل کابینه ائتلافی را به دست بیاورد، با برخی از این خواسته‌ها موافقت کرده و حدود ۱۲۰ هزار دانشجوی «یِشیوا» (تعالیم سنتی یهودیت) را علاوه بر معافیت دائم از سربازی، با مبلغ ماهیانه ۷۵۰ شِکِل (معادل ۱۷۰ پوند) حمایت می‌کند.

در این طرح همچنین درخواست شده که توافق نخست‌وزیری گردشی بین نتانیاهو و گانتز بر مبنای پیشنهاد «رووین ریولین» رئیس رژیم صهیونیستی بسته شود. طبق پیشنهاد ریولین، نتانیاهو ابتدا نخست‌وزیر خواهد بود اما در صورت اعلام جرم علیه او در جریان پرونده‌های فساد در دیوان عالی اسرائیل، تمام مسئولیت‌های رسمی اداره این رژیم به گانتز سپرده خواهد شد.

وزیر جنگ پیشین رژیم صهیونیستی، که دیگر خود را به تعبیر تحلیلگران «تاج‌بخش» نخست‌وزیری اسرائیل (kingmaker) می‌داند، خواسته‌های زیادی را در این پیشنهاد مطرح می‌کند که یکی از آنها تصویب قانونی برای الزامی شدن حضور طلبه‌های «یِشیوا» (تعالیم سنتی یهودیت) در خدمت اجباری سربازی است.

حریدی‌ها از دو دهه پیش تا کنون به امتیازهایی که از نتانیاهو گرفته‌اند اکتفا نکرده و اکنون علاوه بر تعطیلی تمام سازمان‌ها، ادارات و ارگان‌های دولتی و شرکت‌های خصوصی در روزهای شنبه، خواستار توقف فعالیت سامانه‌های حمل‌ونقل عمومی در این روز هستند. همین موضوع، که می‌تواند جریان عبور و مرور در فلسطین اشغالی را مختل کند، باعث اعتراض صهیونیست‌های سکولار (که اکثریت اسرائیلی‌ها را تشکیل می‌دهند) شده و اکنون احزاب رقیب نتانیاهو سعی دارند از این مسئله برای شکستن او استفاده کنند.

لیبرمن همچنین برای حضور خود و حزبش در کابینه فراگیر، دو شرط، یکی مخصوص نتانیاهو و دیگری ویژه گانتز گذاشته است؛ اول اینکه او به یک کابینه راست‌گرا نمی‌پیوندد و دوم، با دولتی که با لیست مشترک اعراب تشکیل باشده کار نمی‌کند.

واکنش دو حزب رقیب به این طرح اما متفاوت بود؛ حزب لیکود با بیان اینکه طرح لیبرمن چیز جدیدی را ارائه نمی‌کند، نسبت به آن ابراز بد بینی کرد. ائتلاف آبی‌وسفید اما ضمن استقبال از این طرح، اعلام کرد که از هم اکنون حزب لیبرمن را به عنوان شریکی در کابینه آتی می‌بیند.

310311

hotnews • دسته‌بندی نشده • 4 سال پیش • dahio.com • 19

برچسب‌ها



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها