قرص مترونیدازول که با نام تجاری پروتوستات شناخته می‌شود، یک داروی ضد باکتری است که به عنوان یک آنتی بیوتیک با طیف گسترده طبقه بندی می‌شود.

موارد مصرف قرص مترونیدازول

مترونیدازول برای درمان عفونت های باکتریایی بی هوازی یا عفونت های تک یاخته ای استفاده می‌شود. این دارو برای درمان طیف گسترده ای از عفونت ها از جمله عفونت های داخل شکم، استخوان ها، مفاصل، سیستم عصبی، دستگاه تنفسی و پوست استفاده می‌شود. در بعضی موارد، ممکن است از مترونیدازول برای درمان عفونت ها یا سایر عوارض بیماری التهاب روده‌ای استفاده شود.

فلاجیل برای درمان عفونت های انگلی از جمله عفونت های گیرادیای روده کوچک، آبسه کبدی آمبیک و دیستری آمیبی (عفونت روده بزرگ باعث اسهال خونی) نیز استفاده می‌شود. از مترونیدازول در ترکیب با سایر داروها نیز برای درمان باکتری که باعث ایجاد زخم معده یا روده می‌شود نیز استفاده می‌شود.

سرطان ریه

ژل موضعی مترونیدازول

از ژل موضعی آن برای درمان عفونت های پوستی، روزاسه و آکنه استفاده می‌شود. همچنین در برخی موارد برای درمان عفونت های دهان (از جمله لثه های آلوده و آبسه های دندان) نیز استفاده می‌شود. از مترونیدازول برای عفونت های باکتریایی واژن و بیماری های التهابی لگن نیز استفاده می‌شود. همچنین از آن برای درمان نیش حشرات آلوده، زخم های پوستی، زخم بستر و دیگر زخم ها و همچنین برای درمان و جلوگیری از عفونت های انگلی نیز استفاده می‌شود.

مترونیدازول جایگزین آموکسی سیلین برای درمان برخی از عفونت های دهانی نیز هست.

عوارض جانبی

عوارض جانبی هنگام استفاده از کرم مترونیدازول یا ژل غیر معمول است. با این وجود عوارض جانبی رایجی در مورد قرص ها، شیاف ها یا ژل واژن وجود دارد. شایع ترین عوارض مصرف قرص مترونیدازول، شربت، شیاف یا ژل واژینال، احساس بیمار بودن، اسهال و کمی طعم فلزی در دهان شماست.

در طی دوره مصرف و به مدت ۲ روز پس از اتمام درمان، الکل ننوشید. الکل می‌تواند عوارض جانبی مانند احساس بیمار بودن، درد معده، گرگرفتگی، ضربان قلب و سردرد ایجاد کند.

مترونیدازول و عفونت دندان

در حالی که علائم حاد عفونت دندان یا آبسه در حالت عادی قابل مدیریت است، اما بیشتر افراد باید به دندانپزشک مراجعه کنند، تا در صورت نیاز، روش های معالجه‌ای مانند درمان ریشه یا کشیدن آن مورد استفاده قرار گیرد. هنگامی‌که علائم عفونت شدید وجود داشته باشد یا حال بیمار به صورت سیستمی ناخوشایند باشد، تجویز مترونیدازول یا آموکسی سیلین مناسب است. همچنین می‌از این دو در کنار هم برای عفونت های شدید دندان استفاده کرد.

عکس دندان درد

مترونیدازول و لاغری

در حالی که دوره های مکرر آنتی بیوتیک ممکن است گاهی منجر به افزایش وزن شود، اما شرایطی هم هست که در آن برخی از افراد به دلیل اسهال ناشی از آنتی بیوتیک ها دچار کاهش وزن ناخوشایندی می‌شوند. این نوع از کاهش وزن به ندرت برای سلامتی فرد مفید تلقی می‌شود زیرا بسیاری از مواد مغذی مهم با اسهال دفع می‌شوند و این کاهش وزن ممکن است به همان اندازه افزایش وزن برای سلامتی فرد مضر باشد.

لاغری سریع با سرکه سیب

مترونیدازول و سنگ کلیه

برخی از داروها مانند دیورتیک ها، آنتی اسیدهای حاوی کلسیم، دیلانتین، سیپروفلوکساسین، مصرف بیش از حد ویتامین A و ویتامین D می توانند سنگ کلیه تولید کنند. اما مترونیدازول باعث سنگ کلیه نمی‌شود. مصرف آن می‌تواند باعث سوزش یا افزایش دفعات ادرار شود اما باعث تشکیل سنگ نمی‌شود.

مترونیدازول و دوران قاعدگی

از ژل مترونیدازول برای درمان عفونت های واژنی استفاده می‌شود. دقیقا به همان طریقی که دکتر گفته است از این ژل باید استفاده کنید. این ژل فقط برای استفاده بر واژن باید مورد استفاده قرار گیرد. توصیه نمی شود خانم‌ها در دوره ماهانه از ژل واژینال مترونیدازول استفاده کنند. اگر در دوره پریود خود هستید، زمانی که می‌خواهید درمان را شروع کنید از پزشک خود مشورت بگیرید.

قاعدگی زودرس

مترونیدازول چگونه تجویز می‌شود؟

مترونیدازول فقط در صورت تجویز پزشک در دسترس است. این دارو به شکل قرص، ژل، کرم، شربت یا شیاف نیز موجود است. همچنین ممکن است با تزریق تجویز شود، اما این شکل از تجویز فقط در بیمارستان انجام می‌شود. قرص ها یا شیاف های مترونیدازول با نام تجاری Flagyl نامیده می‌شوند. مترونیدازول ممکن است به عنوان جایگزین یا همزمان با سیپروفلوکساسین و یا انواع دیگر آنتی بیوتیک ها تجویز شود.

افرادی که به مترونیدازول حساسیت دارند نباید از این دارو استفاده کنند. افرادی که به بیماری کبدی مبتلا هستند، باید تحت نظارت دقیق پزشک از این دارو استفاده کنند. همچنین عفونت‌ های مخمری هم ممکن است با مصرف مترونیدازول بدتر شود. همچنین در صورتی که تحت درمان دیالیز هستید و یا این که دوران بارداری یا شیردهی را می‌گذرانید، حتما با پزشک خود این موارد را مطرح نمایید.

به منظور اینکه مترونیدازول به طور مؤثر باکتری های مضر را از بین ببرد، حفظ سطح ثابت دارو در خون بسیار مهم است. بنابراین، باید در فواصل منظم و بدون از دست دادن دوز مصرف شود. این دارو را می‌توانید به تنهایی و یا با وعده های غذایی مصرف نمایید. اگر خشکی دهان ناشی از آن آزار دهنده است، جویدن آدامس را امتحان کنید، یا شیرینی های سخت یا چیپس های یخی را بمکید.

مترجم:حسین مقدس زاده

drsalamatسلامت4 سال پیش • dahio.com • 294



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها