به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، «محمدجواد ظریف» امروز دوشنبه در حاشیه مراسم بزرگداشت مرتضی صفاری نطنزی نماینده فقید مردم نطنز و قمصر در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که با توجه به نتایج نشست اخیر کمیسیون مشترک، به نظر می‌رسد که ایران از مرز ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم ۶۷/‏۳ درصد عبور کرده و این اقدام چه پیامی برای اروپا دارد؟ اظهار داشت: ما همان زمان هم بعد از جلسه اعلام کردیم که اقدامات اروپایی‌ها کافی نبوده بنابر این جمهوری اسلامی ایران همانطور که قبلاً برنامه اش را اعلام کرده این برنامه را اجرا خواهد کرد.

وی با بیان اینکه برنامه مرحله اول، هم در مورد ذخایر اورانیوم غنی شده و هم در مورد ذخایر آب سنگین اجرا شده، گفت: مرحله بعد هم در مورد سقف ۳.۶۷ درصد است که آن را هم اجرا خواهیم کرد.

وزیر امور خارجه بیان کرد: در نامه رئیس جمهوری صراحتاً بیان شده که در صورتی که اروپایی‌ها اقدامات لازم را برای اجرای تعهداتشان انجام بدهند اقدامات ما قابل بازگشت است. ولی اگر اقدامات لازم را انجام ندهند ما بر اساس بند ۳۶ برجام این حق را از سال گذشته داشته‌ایم که اقدامات خودمان را انجام دهیم.

اگر اروپا جدی است به ضمانت اجرای برجام ارزش قائل شود

ظریف اضافه کرد: ماده ۳۶ کاملاً واضح است، حق ایران نیز در این ماده کاملاً مشخص شده است. این ماده در واقع ضمانت اجرای برجام است. اگر اروپایی‌ها ادعا می‌کنند که برای برجام ارزش قائل هستند باید برای ضمانت اجراهایی که در داخل برجام دیده شده، ارزش قائل باشند و اقداماتی که ما داریم می‌کنیم دقیقاً در جهت حفاظت از برجام از طریق ضمانت‌های اجرایی آن است.

وی با بیان اینکه اینستکس یک حرکت مقدماتی برای اجرای تعهدات اروپاست، گفت: تعهدات اروپا هم در خود برجام است. بند یک تا ۳ ضمیمه ۲ برجام صراحتاً اقدامات اروپا و نتایج اقدامات اروپا را مطرح کرده است. برای اجرای بند ۳ صرفاً اقدام کافی نیست بلکه ایران باید نتایج این اقدام را ببیند.

اروپایی‌ها ۱۱ تعهد داده‌اند که اینستکس هیچکدام از آنها نیست
ظریف ادامه داد: بعد از خروج آمریکا از برجام و اجرای ماده ۳۶ توسط ایران که در همان بدو خروج آمریکا از برجام یعنی ۲ روز بعد در ۲۰ اردیبهشت ماه سال ۹۷ انجام شد، اروپایی‌ها ۱۱ تعهد دادند که اینستکس هیچکدام از آن تعهدات نیست، بلکه مقدمه‌ای برای اجرای آن تعهدات است.
وزیر امور خارجه اضافه کرد: تا الان نه تنها اروپایی‌ها اصل تعهداتشان را انجام نداده‌اند بلکه حتی مقدمه اجرای تعهداتشان بعد از حدود ۱۴ ماه تازه عملیاتی می‌شود. اینکه آیا عملیاتی شده یا خیر ما هنوز اطلاع کافی نداریم که اقدام شده یا نه. ولی به هر حال اینستکس بدون اجرای سایر تعهدات معنی ندارد.
رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: اروپایی‌ها در آنجا تعهد کردند که فروش نفت ایران را تضمین کنند که این کار را نکردند. آنها تعهد کردند که حمل و نقل را تضمین کنند. همچنین تعهد کردند که بازگشت دارایی‌های ایران و بازگشت عوائد فروش نفت را تضمین کنند. ۱۱ تعهد است که این تعهدات ۳ بار تکرار شده است. در جلسه اولی که ما با اروپایی‌ها داشتیم و در جلسه بعد که با گروه ۱+۴ در سطح وزرات داشتیم و دوباره جلسه‌ای که در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مهرماه داشتیم، چند جلسه در سطح معاونین وزرا این مطرح شده است. لذا اروپایی‌ها تعهداتشان را انجام ندادند.
وی عنوان کرد: اینستکس هم مقدمه تعهدات است که هنوز به صورت کامل انجام نشده است.

بر اساس آنچه گفته‌ایم، عمل می‌کنیم
ظریف در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه که آیا ایران مرز ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده را رد کرده است، گفت: آنطور که من اطلاع پیدا کرده‌ام ایران طبق برنامه اش از مرز ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده عبور کرده و این را هم قبلاً اعلام کرده بودیم.
ظریف تصریح کرد: ما براساس آنچه اعلام کردیم خیلی شفاف گفته‌ایم که چه کار می‌کنیم. براساس آن عمل می‌کنیم و این را از حقوق خودمان در داخل برجام می‌دانیم.
وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره تحریم اینستکس از سوی آمریکا گفت: آن مشکل اروپایی‌ها است که باید مشکل خود را حل کنند.

310 310

hotnews • دسته‌بندی نشده • 5 سال پیش • dahio.com • 116



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها