ترجمه اختصاصی نوریاتو: به عنوان کسی که از سال ۱۹۸۱ عضو آژانس عکس مگنوم بوده، عباس عطار یکی از اسطوره‌های عکاسی است که برای تصاویر تک‌رنگ قابل توجه خودش در موضوعات سیاسی، زندگی جوامع درگیر مناقشه و تم‌های مذهبی شناخته شده است.

 

با ۵ دهه سابقه عکاسی، عباس عطار یکی از مهم‌ترین عکاس‌های امروزی بوده که مقالات و تصاویر سیاه و سفیدش از جنگ‌ها و درگیری‌ها، موضوعات سیاسی، مشکلات اجتماعی و حتی تم‌های مذهبی گرامی داشته می‌شود. عباس عطار همیشه در خط مقدم فوتوژورنالیسم حاضر بود و هدف اصلی او ارائه داستان و مدرک بود. او تفسیر آثار خودش را بر عهده‌ی بیننده‌ها می‌گذاشت.

 

مطالعه بیشتر: زندگی سالوادور دالی در شصت ثانیه

 

عباس عطار

 

عباس عطار که از سال ۱۹۸۱ به عضویت آژانس عکس مگنوم درآمده بود، یکی از بهترین عکاس‌های انجمن عکاسی خبری بود که در سال ۱۹۴۷ توسط خبرنگاران جنگی مانند هنری کارتیه برسون و رابرت کاپا تاسیس شد. عباس عطار در یک نقل قول گفته است که با شروع جنگ استقلال الجزیره به عکاسی خبری علاقه‌مند شده است.

 

مطالعه بیشتر: هنر اعتراض یا اعتراض هنری؟

 

در اوایل دهه ۷۰ میلادی، عباس عطار به اندازه کافی در عکاسی خبری تجربه داشت و درگیری‌های جنوب ویتنام، بنگلادش و شمال ایرلند را پوشش داده بود. او همچنین به ثبت و مستندسازی اتفاقاتی مانند انقلاب اسلامی ایران، تجدید حیات اسلام از ژین‌جیانگ تا مراکش پرداخت و برای عکاسی از انقلاب‌ها و جنگ‌ها، به کشورهایی مانند جمهوری بیافرا، آفریقای جنوبی، شیلی، کوبا و خاورمیانه سفر کرد. به جز اسلام، تم‌های مذهبی که عباس عطار پوشش داده است، عبارتند از جانگرائی، مسیحیت به عنوان یک پدیده سیاسی و عرفانی، هندوئیسم و بودائیسم.

 

عباس عطار

 

مطالعه بیشتر: در تلاطم امواج

 

عباس در مورد عکاسی خودش اینطور توضیح می‌دهد: “عکس‌های من یک بازتاب هستند که جان می‌گیرند و به سمت اندیشه و تفکر حرکت می‌کنند. این عکس‌ها به صورت ناگهان در منظره‌یاب ظاهر می‌شوند. در ابتدا یک بازتاب از سوژه دیده می‌شود و پس از آن یک تعمق و اندیشه به وجود می‌آید. دقیقا در همین لحظه متعالی و آسیب‌پذیر است که نویسندگی عکاسانه شکل می‌گیرد و تصاویر را سکانس‌بندی می‌کند. به همین دلیل است که روحیه نویسندگی در این زمینه خیلی مهم است. مگر عکاسی همان “نوشتن با کمک نور” نیست؟ تنها تفاوت نویسنده و عکاس این است که نویسنده کلمات را به تصرف خودش در می‌آورد ولی عکاس توسط عکس خودش تسخیر شده است و فقط یک محدودیت برای پیشروی وجود دارد تا زندانی عکس‌های خودش نشود.

نوشته عباس عطار و عکاسی خبری اولین بار در مجله نوریاتو | رسانه جامع هنرهای تجسمی پدیدار شد.

hotnews • دسته‌بندی نشده • 5 سال پیش • dahio.com • 199



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها