به گزارش خبرآنلاین، این روزها دایره انتقادات به ساختمان شیشه ای جام جم انقدر زیاد شده است که دیگر کار از نقد یک گروه و یک نهاد گذشته و تقریبا اکثریت نگاهی اعتراضی به سازوکار صداوسیما دارند. انتقاداتی که تنها عملکرد و موضع‌گیری‌های رسانه ملی خاصه در عرصه سیاسی را شامل نمی‌شود بلکه پای ابهامات در سازوکار و مسائل مالی سازمان عریض و طویل صداوسیما هم به میان آمده است. 

حال درمیان همه این اما و اگرها نمایندگان مجلس آستین‌ها را بالا زده‌اند تا نظارت را بر این ساختمان بیشتر کنند. از همین رو چندی‌پیش خبر کلید خوردن طرح تحقیق و تفحص از صدا و سیما به گوش رسید.

قراردادهای مالی رسانه ملی شفاف سازی می شود؟

عبدالکریم حسین‌زاده نائب رئیس فراکسیون امید از افرادی است که این تحقیق و تفحص را دنبال می‌کند او درباره این طرح به خبرآنلاین گفت: هدف واقعی از تحقیق و تفحص این است که ما تلاش می‌کنیم بر نهادهایی که محل تامین اعتباراتشان، اعتبارات ملی است و قاعدتا بایستی ماحصل و نتیجه عملکرد انها در راستا منافع ملی باشد نظارتی وجود داشته باشد.

او ادامه داد: در مورد صدا و سیما ما بعضا با این موضوع مواجه شدیم که «شورای نظارت بر عملکرد صدا و سیما» یا نخواسته است یا نتوانسته است وظیفه‌اش را به درستی انجام دهد به همین دلیل برای سوالاتی که در ذهن ما وجود دارد آن هم در سطوح مختلف به دنبال پاسخ هستیم. این سوالات بسترهای مختلفی را در بر می‌گیرد از موضوع قراردادهای مالی که در آنجا بسته می‌شود تا  بحث تامین منافع ملی. همچنین در تعداد کثیری از برنامه‌ها انحرافاتی از معیارهای تعریف شده برای صدا و سیما بوجود آمده است. البته مسائل دیگری همه هست که همه دست به دست یکدیگر داد و موجب شد این تحقیق و تفحص شکل بگیرد.

تحقیق و تفحص از صداوسیما بعد از تعطیلات مجلس اعلام وصول می شود

حسین‌زاده گفت: ازآنجا که ما به دنبال شفاف شدن مسائل و ابهامات در صدا و سیما بودیم  برای روشن شدن این ابهامات به سراغ دستگاه‌های مختلفی رفتیم. در اصل چون نمی‌خواستیم یک‌طرفه به قاضی رفته باشیم موضوعات را به صورت مختلف بررسی کردیم و خواستیم همه مباحثی که مطرح بود را به صورت یک پکیج و دسته گردآوری کنیم و در نهایت همه انها را در قالب طرح تحقیق و تفحص به هیات رئیسه تقدیم کنیم که این امر صورت گرفت و احتمالا تا بعد از تعطیلات مجلس اعلام وصول شود. 

پای توسکا، روبیکا و *۷۸۰ به تحقیق و تفحص از رسانه ملی باز شد

او در پاسخ به این پرسش که «آیا در این طرح تحقیق و تفحص بحث اپلیکشن هایی مانند روبیکا، توسکا و … و همینطور رویکرد سیاسی صدا و سیما هم مطرح شده است؟»، گفت:«تحقیق و تفحص تلاش دارد همه این موارد از *۷۸۰ و حوزه‌های مالی و اجتماعی گرفته تا حوزه‌های سیاسی را در بر بگیرد که البته جزئیات بیشتر را بعد از آنکه اعلام وصول شد رسانه‌ای می‌کنیم.»

لابی های صداوسیما مانع به سرانجام رسیدن تحقیق و تفحص می شود؟

حسین‌زاده درباره پاسخ به این سوال که «چرا هربار که طرح تحقیق و تفحص مطرح می‌شود لابی‌های صدا و سیما هم فعال می‌شوند و اجازه نمی‌دهند این طرح به جایی برسد و چقدر این بار این لابی‌ها فعال شده اند؟»، گفت: «من تا امروز با این مسئله مواجه نشده ام البته هنوز هم پای این تحقیق و تفحص به صحن نرسیده است.»

پاسخ مهم رهبری به آنها که می گفتند نباید از نهادهای زیر نظر ایشان تحقیق و تفحص کرد

او در همین راستا ادامه داد:«در مجلس هشتم موضوع تحقیق و تفحص از صدا و سیما مطرح می‌شود که در آن مقطع برخی مطرح می‌کنند که چون صدا و سیما زیر نظر رهبری است مجلس نمی‌تواند درمورد این نهاد تحقیق و تفحصی داشته باشد که در همان زمان آقای لاریجانی نامه‌ای به رهبری می‌نویسند و می‌پرسند که آیا امکان نظارت بر صدا و سیما وجود دارد که ایشان هم پاسخ می‌دهند و اتفاقا نظارت بر این نهادها و سازمان‌ها را باعث افزایش بهره‌وری و کارآمد شدن‌شان می‌دانند بنابراین وقتی رهبری کشور و نظام با این گونه مسائل موفق هستند و آن را به نفع کشور می‌دانند من فکر می‌کنم اگر لابی هم وجود داشته باشد این لابی‌ها چندان تاثیر گذار نخواهد بود.»

۲۷۲۱۳

hotnewsسایر5 سال پیش • dahio.com • 62



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها