عوارض مرگبار مصرف قرصهای لاغری و کاهش وزن

عوارض جانبی داروهای کاهش وزن بسته به نوع دارویی که می خورید و نحوه کار مواد داروییشان متفاوت هستند.داروهای محرک مانند فنترمین ممکن است که منجر به بی خوابی، افزایش فشار خون، میزان ضربان سریع قلب، بی قراری، وابستگی به دارو و سو مصرف شوند.

داروهایی که با جذب چربی تداخل دارند، مانند ارلستات ها می توانند منجر به انباشته های روغنی، گاز معده و مدفوع نرم شوند. قرص های رژیمی که انتقال دهنده های عصبی در مغز را تحت تاثیر قرار می دهند،

مانند بلویک یا کانتریو ها را می توان با سردرد، تهوع و استفراغ، یبوست، دهان خشک و سرگیجه مرتبط دانست.بسیاری از داروهای محرک کاهش وزن مانند فنترمین یا دیاتیل پروپیون فقط برای مصرف کوتاه مدت (تا ۱۲ هفته) به دلیل خطر وابستگی و عوارض جانبی دیگر توصیه می شوند.

با این حال ارلستات را می توان برای کاهش وزن طولانی مدت، از جمله حفظ وزن از دست رفته قبلی استفاده کرد.شما می توانید بدون تجویز یک نسخه به داروخانه بروید و آن را تهیه کنید.

داروهای کاهنده وزن نسخه جدیدتر مانند کسیما (فنترمین و توپیرامیت)، بلویک (لورکاسرین)، کاتنریو (بوپروپیون و نالترکسون)، و ساکسندا (لیراگتولید) برای استفاده طولانی مدت بکار می روند، و تنها در این صورت باعث کاهش وزن کافی (همانطور که در برچسب گذاری بسته اشاره شد) می شوند.

اگر ۳ تا ۴ درصد کاهش وزن بعد از ۱۲ تا ۱۶ هفته اتفاق نیفتد، این عملیات طولانی مدت معمولاً متوقف می شود.داروهای کاهنده وزن در کنار رژیم غذایی کم کالری و برنامه ورزشی مورد تایید پزشک استفاده می شوند

علاوه بر این مهم است بدانید که اغلب افراد مقداری از وزن خود را پس از توقف استفاده از دارو از دست می دهند، مگر اینکه تلاش برای حفظ وزن خود با رژیم غذایی و ورزش انجام شود.

قرص لاغری و داروهای کاهنده وزن مورد تائید FDA:

سرکوبگر اشتها (آنورکسیانت):

آنورکسیانت ها، داروهایی هستند که در مغز عمل می کنند تا به کاهش اشتها در فرد کمک کنند. آن ها تاثیری بر بخش هایی از مغز دارند که به کنترل این که چقدر احساس سیری می کنید، کمک می کنند.

آنورکسیانت ها به عنوان درمانی برای کاهش وزن به همراه یک برنامه منظم رژیم غذایی و ورزش استفاده می شود. انواع مختلفی از اشتها، از جمله محرک آمفتامین و داروهای کاهش وزن جدید که بر روی انتقال دهنده های عصبی مغز عمل می کنند، وجود دارد.

محرک:

عوارض جانبی محرک ها می تواند شامل:افزایش فشار خون و ضربان قلب، بی خوابی، اضطراب، تاری دید، بی قراری، یا سردرد باشد.از آنجایی که این داروها مرتبط با آمفتامین، وابستگی، سو مصرف و یا کناره گیری هستند، ممکن است با استفاده طولانی مدت از این مواد رخ دهد.

برخی اشکال ممکن است موجب عوارض جانبی شکمی مانند یبوست، خشکی دهان، تهوع یا استفراغ شوند.باید با یک پزشک تماس گرفته شود، اگر عوارض جانبی نظیر درد سینه، ضربان قلب، دشواری در ادرار، یا تنگی تنفس رخ دهد.این داروها همچنین به عنوان مواد کنترل شده طبقه بندی می شوند. نمونه هایی از محرک ها، عبارتند از:

ادیپکس- پی، سوپرنزا لومایرا (فنترمین)
بونتریل PDM، بونتریل SR (فنتدیمترازین)
دایتیپروپیون
دیدرکس، رژیمکس (بنزفتامین)
دسوکسین (متامفتامین)
کسیمیا (فنترمین/ توپیرامات ER)

انواع قرص لاغری
قرص لاغری و کاهش وزن و تاثیرات آن
آخرین داروهای کاهش وزن تایید شده(FDA) (قرص های لاغری)

بلویک (لورکاسرین) – تصور می شود که بلویک به کاهش اشتها و افزایش احساس سیر بودن با کار کردن در یک گیرنده سروتونین خاص در مغز کمک می کند.سردرد، تهوع، سرگیجه، خستگی، خشکی دهان، یبوست، عوارض جانبی رایج آن هستند.

قند خون پایین می تواند در بیماران دیابتی ایجاد شود. بلویک به عنوان ماده کنترل شده CIV در نظر گرفته می شود.کانتریو (بوپروپیون و نالترکسون) – بوپروپیون یک داروی ضد افسردگی است

نالترکسون معمولاً برای مسدود کردن اثرات دارو یا الکل در مردم با وابستگی استفاده می شود، اما هر دو مواد مخدر ممکن است گرسنگی و تاثیر خوردن غذا را از بین ببرند.کانتریو به عنوان یک ماده کنترل شده طبقه بندی نمی شود.

ساکسندا (لیراگلوتید) – ساکسندا یک هورمون تزریقی در مغز است که به کنترل قند خون، سطوح انسولین و گوارش کمک می کند، اما همچنین ممکن است به کاهش وزن نیز کمک کند.

برند ویکتوزا به همراه رژیم غذایی و ورزش برای درمان دیابت نوع ۲ به کار می رود. ساکسندا و ویکتوزا نباید هرگز با هم مورد استفاده قرار گیرند. ساکسندا یک ماده کنترل شده نیست.کسیمیا (فنترمین/ توپیرامیت ER) – فنترمین اشتها را مشابه محرک آمفتامین سرکوب می کند. توپیرامیت برای کنترل تشنج استفاده می شود.

این داروها زمانی که با رژیم غذایی و ورزش مصرف می شوند، می توانند منجر به کاهش وزن شوند، اما روش دقیق این اتفاق به طور کامل شناخته نشده است. کسیمیا به عنوان ماده کنترل شده CIV طبقه بندی می شود.

مهار کننده های لیپاز:

اکسنیکال، مدل نسخه ارلستات است، اولین باری که مورد تایید FDA قرار گرفت در سال ۱۹۹۹ تایید شد. اکسنیکال در سال ۲۰۰۷ با دوز پایین دارو (OTC) ارلستات دنبال شد.

ارلستات بر سیستم عصبی مرکزی تاثیری ندارد، تا کاهش وزن را القا کند، بلکه به جای آن به منظور جلوگیری از جذب چربی عمل می کند.عوارض جانبی می تواند ناخوشایند باشد:گاز معده، مدفوع اورژانسی، مدفوع نرم، بی اختیاری مدفوع و احتمال آسیب جدی کبد ممکن است رخ دهد.

آلی یا اکسنیکال را با یک مکمل مولتی ویتامین در روز باید خورد که حاوی ویتامین های محلول در چربی مانند A، D، E، K و بتا کاروتن است.مواد آلی ممکن است جذب ویتامین های محلول در چربی را کاهش دهد.

اکسنیکال (ارلستات ):تجویزی

آلی (ارلستات ):بدون تجویز دارو (OTC)

ادیپکس- P (فنترمین) سرکوبگر اشتها:عوارض جانبی مصرف طولانی مدتش شامل افزایش فشار خون و ضربان قلب، بی خوابی، اضطراب، بی قراری، وابستگی، سو مصرف است.هنگامی که به عنوان یک عامل واحد به شما داده می شود، فنترمین در بیماری های قلبی دریچه ای دخیل نمی شود.

آلی (ارلستات) مهار کننده چربی، که عوارض جانبی اش گاز معده، مدفوع اورژانسی، مدفوع شل، بی اختیاری مدفوع است. آلی را روزانه با یک مکمل مولتی ویتامین بخورید.

بلویک (لورکاسرین) آگونیست گیرنده سروتونین ۲ C انتخابی ( سرکوب گر اشتها) عوارض جانبی اش شامل سردرد، تهوع، گیجی، خستگی، خشکی دهان ، یبوست، خوشحالی کاذب است و تجزیه ممکن است با دوزهای بالاتر رخ دهد. مصرفش بیش از ۱۰ میلی گرم در روز بیشتر نشود.

بونتریل PDM، بونتریل SR، که عوارض جانبی شان افزایش فشار خون و ضربان قلب، بی خوابی، اضطراب، بی قراری، وابستگی است. سو مصرف و یا اعتیاد به این ماده ممکن است با استفاده طولانی مدت رخ دهد.

کانتریو (بوپروپین و نالترکسون) ضد افسردگی (سرکوبگر ضعیف نوراپی نفرین و دوپامین) و یک مخدر آنتاگونیست که عوارض جانبی اش شامل حالت تهوع، استفراغ، سردرد، یبوست، بی خوابی، دهان خشک، اسهال، افزایش فشار خون، اضطراب، لرزش، و مزه غیرعادی می باشد.

دسوکسین (متامفتامین)، سرکوبگر اشتها، تنها در صورتی استفاده می شود که بقیه درمان ها موثر نباشند؛ عوارض جانبی این ماده شامل این موارد است:افزایش فشار خون و ضربان قلب، بی خوابی، اضطراب، وابستگی.وابستگی به این ماده می تواند با استفاده طولانی مدت رخ دهد.

دیرکس (بنزفتامین) سرکوبگر اشتها، عوارض جانبی اش شامل:افزایش فشار خون و ضربان قلب، بی خوابی، اضطراب، بی قراری، وابستگی می باشد. با استفاده طولانی مدت امکان وابستگی وجود دارد.

دایتیلپروپیون، سرکوبگر اشتها. عوارض جانبی اش شامل:بیقراری، خشکی دهان، افزایش فشار خون و ضربان قلب، بی خوابی، اضطراب است و وابستگی ممکن است با استفاده طولانی مدت رخ دهد.

کسیما (فنترمین و توپریمات) سرکوبگر ترکیبی بی نظیر اشتها؛ عمل دقیق توپیرامات در کاهش وزن شناخته شده است. عوارض جانبی اش شامل سرگیجه، تغییر مزه، بی خوابی، یبوست و خشکی دهان می باشد.

ساکسندا (لیراگلوتید) گلوکاگون – مانند پپتید – ۱ (GLP – 1) گیرنده آگونیست، اشتها و میزان دریافتی غذا را تنظیم می کند. عوارض جانبی اش شامل حالت تهوع/ استفراغ، اسهال، یبوست، سردرد، سوزش معده، خستگی، سرگیجه، درد معده، گاز، خشکی دهان می شود، قند خون را در دیابت نوع ۲ پایین می آورد و لیپاز را افزایش می دهد.

سوپرنزا (فنترمین) سرکوبگر اشتها، عوارض جانبی اش شامل افزایش فشار خون و ضربان قلب، بی خوابی، اضطراب، بی قراری است و با مصرف طولانی مدت باعث وابستگی می شود.

اکسینکال (ارلستات) مهار کننده لیپاز چربی ها، عوارض جانبی اش شامل گاز (نفخ)، مدفوع اورژانسی، مدفوع نرم، بی اختیاری مدفوع می شود.اکسینکال را روزانه با یک مکمل مولتی ویتامین مصرف کنید.

عوارض جانبی جدی در قرص های کاهش وزن (قرص های رژیمی) اتفاق می افتد. داروهای کاهش وزن را می توان با عوارض جانبی مهم یا جدی مرتبط کرد، و یا ممکن است پتانسیل مربوط به وابستگی و سو مصرف را داشته باشند.

برخی هشدارها و عوارض جانبی مهم عبارتند از:

بسیاری از داروهای کاهش وزن شناخته شده به عنوان آمین ها می توانند قلب را تحریک کرده و منجر به فشار خون بالا و ضربان قلب سریع شوند (تاکی کاردی).آمفتامین – مشتق، نوعی از محرک که کاهش وزن را با یبوست، خشکی دهان، بی قراری، یا بی خوابی مرتبط می کند.

بازدارنده های لیپازی مانند آلی یا اکسینال (ارلستات) با آسیب کبدی نادری مرتبط است و بیماران باید نسبت به علائم بیماری کبدی مانند خارش، زرد شدن پوست و چشم ها (یرقان)، از دست دادن اشتها، مدفوع رنگ پریده و یا ادرار زرد رنگ هوشیار باشند.

کسیمیا (فنترمین و توپریمات) به عنوان یک داروی کاهش وزن در سال ۲۰۱۲ به تصویب رسید. کسیمیا دسترسی محدودی دارد، زیرا توپریمات، یکی از داروهای موجود در کسیمیا، می تواند به نقص های مادرزادی در زنان باردار منجر شود.

کانتریو (بوپروپین و نالترکسون) که در سال ۲۰۱۴ برای کاهش وزن تصویب شد، برای افسردگی استفاده نمی شود، اما حاوی بوپروپین از گروه ضد افسردگی است.

برچسب کانتریو حاوی یک هشدار برای تمام داروهای ضد افسردگی است:

ریسک افکار خودکشی و کارهای بد در کودکان، نوجوانان و جوانانی که افسردگی دارند را بالا می برد.علاوه بر این، کانتریو نیز برای ترک سیگار تایید نشده است، اما حاوی ترکیبات مشابهی است که در زیبان وجود دارد، دارویی که برای کمک به مردم برای توقف سیگار به کار می رود.

عوارض جانبی روانی جدی مانند تغییرات روحی (افسردگی، جنون)، جنون، توهم، جنون، هذیان، افکار خودکشی و دیگر رویداده ای جدی در بیماران با استفاده از بوپروپین برای توقف سیگار گزارش شده اند.

ساکسندا (لیراگلوتید) حاوی یک هشدار برای سلول های سرطانی تیروئید است؛ با این حال مطالعات فقط این خطر را در حیوانات مشخص کرده اند.با این حال، اگر شما سابقه شخصی یا خانوادگی کارسینوم تیروئید مدولار (MTC) یا سندروم نئوپلازی اندوکرین چندگانه نوع ۲ داشته باشید، نباید از ساکسندا به خاطر خطر احتمالی تومور تیروئید استفاده کنید.

آیا داروهای گیاهی کاهش وزن ایمن هستند؟

اگر شما به کاهش وزن علاقه دارید، ممکن است خرید یک محصول “طبیعی” یا “گیاهی” را انتخاب کنید.

این محصولات ممکن است ادعا کنند که به طور جادویی چربی را ذوب می کنند و به نظر می رسد باعث کاهش چند کیلوگرم وزن می شود.

آن ها ادعا می کنند که در عرض یک هفته ۱۰ کیلو را از دست خواهید داد، اما این محصولات تقلبی هستند.

قانون گذاران فدرال هشدار داده اند که بسیاری از این مکمل های غذایی که به بازار عرضه می شوند، موثر نیستند و ممکن است باعث عوارض جانبی جدی شوند.

مقامات حتی محصولاتی پیدا کرده اند که حاوی داروهای تجویزی مانند سیبوترامین هستند، که در اکتبر ۲۰۱۰ از بازار آمریکا منع شدند.

اداره غذا و دارو اشاره می کند که مرگ و میرهایی طی استفاده از این محصولات خطرناک رخ داده است.

مواد دیگری که توسط FDA کشف شد، عبارتند از ؛

داروهای فشار خون و داروهای دیگر. تقریباً هر هفته، سازمان غذا و دارو مکمل های رژیمی را از بازار به خاطر نگرانی های بهداشتی حذف می کند.به طور مثال، سیبوترامین، فن سیبوترامین می تواند باعث افزایش فشار خون و یا ضربان قلب در برخی از بیماران می شود

و ممکن است ریسک قابل توجهی برای بیماران با سابقه بیماری عروق کرونری، نارسایی احتقانی قلب، آریتمی، یا سکته باشد.فنولفالتین قبلاً هم از بازار آمریکا منع شده بود. خطرات سلامتی مرتبط با فنولفاتالین می تواند شامل مشکلات جدی قلب، ضربان نامنظم قلب، و سرطان طی استفاده طولانی مدت باشد.

دیکلوفناک، یک داروی ضد التهاب غیر استروئیدی است (NSAID) که می تواند منجر به اثرات جانبی جدی در بیمارانی شود. NSAIDs می تواند منجر به خونریزی معده، حمله قلبی کشنده یا سکته شوند.نمونه های دیگری نیز وجود دارند که از مکمل های رژیمی استفاده می کنند – برای کاهش وزن و مشکلات دیگر.

ایمن بمانید:اگر آن محصول خیلی خوب به نظر می رسد احتمالاً اینطور است.اگر می خواهید از یک مکمل رژیم غذایی برای کاهش وزن استفاده کنید، ابتدا با پزشک خود چک کنید.

سازمان غذا و دارو هشدار می دهد که اگر در صورت استفاده از یک مکمل رژیم غذایی برای کاهش وزن استفاده کنید، موارد ایمنی وجود دارد.همیشه از خریدن محصولات سوال برانگیز از اینترنت دوری کنید، که حاوی ترکیبات ناشناخته هستند.

عوارض مرگبار مصرف قرصهای لاغری و کاهش وزن .

منبع
شاید دیگر مطالب روژان را هم دوست داشته باشید

drsalamat • دسته‌بندی نشده • 5 سال پیش • dahio.com • 67



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها