برنامه تلویزیونی نقد سینما به تهیه‌کنندگی یوسف بچاری، شب گذشته دوشنبه۲۱ بهمن‌ماه، در دهمین روز از برگزاری سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، با حضور منتقدان و کارشناسان مختلف به روی آنتن شبکه پنج رفت.
به گزارش سینماسینما ،در آخرین شب از این ویژه‌برنامه تلویزیونی نیز طبق روال نه شب گذشته منتقدان، خبرنگاران و فیلم‌سازان به‌نقد و بررسی آثار شرکت‌کننده در سی و هشتمین دوره از جشنواره فیلم فجر پرداختند.
در بخش اول برنامه « نقد سینما» امیررضا مافی و علی‌اکبر عبدالعلی‌زاده درباره فیلم «پوست» به کارگردانی برادران ارک گفتگو کردند.
عبدالعلی‌زاده گفت:«پوست» یکی از آثار سینمای ایران است که آدم را شگفت‌زده می‌کند، در موسیقی ما گونه‌ای داریم که به موسیقی مقامی مشهور است، به نظر من موسیقی مقامی ما ظرفیت بسیاری برای ارتباط‌گیری با جهان دارد و تجربه خوبی داشتم در برگزاری موسیقی مقامی، در کمال تعجب دیدیم که استقبال بسیار شگفتی از این رویداد اتفاق افتاد و حتی میهمانان خارجی ما نیز از این موسیقی استقبال کردند، با این مقدمه کوتاه می‌خواهم آرزو کنیم که‌ای کاش ما در سینما هم بتوانیم یک سینمای مقامی داشته باشیم. سینمایی که قصه‌های اقوام مختلف را روایت می‌کند و با همه فرهنگ‌ها بتواند ارتباط برقرار کند، فیلم «پوست» تمام این ویژگی‌ها را دارد.
او ادامه داد: در این فیلم شما روایتی را در قالب فضای جادویی و سیال ذهن می‌شنوید که خاص عاشیق‌های موسیقی آذری است. یک قصه‌ای که با آغاز دینی شروع می‌شود درباره شیر تعزیه، اما در همان شروع داستان متوجه می‌شوید که قراراست وارد یک دنیای جادویی شوید و در ادامه می‌بینیم که قصه عاشقی است. در پایان داستان هم تقابل خیر و شر را به‌روشنی می‌بینیم. پایان زنهار فیلم این است که شر را در خودت پایان بده.
مافی نیز در ادامه این بحث بیان کرد : فیلم «پوست»، واقعاً من را شگفت‌زده کرد، اینکه بتوانند با زبان آذری یک قصه را تعریف کنند و همه تماشاگران را میخکوب کنند خیلی خوب بود، داستان «پوست» داستان عشق است و برآمده از افسانه‌های محلی آذربایجان است. خط این افسانه این است که من عاشق، معشوقم هستم و از راه شر می‌توانم به این عشق برسم، حاضرم مادرم را به‌عنوان ریشه‌ام کنار بگذارم تا به وصال معشوقم برسم، درواقع ما یک عشق مادر به فرزند داریم که عشق طولی است و تکرارناپذیر و یک عشق عاشق به معشوق که عرضی است، این فیلم نشان می‌دهد که عشق تکرار را ناپذیر را کنار می‌گذارد برای رسیدن به یک عشق تکرارپذیر و در این مسیر حرکت می‌کند. آن‌کسی جلو تداوم این شر را می‌گیرد. معشوق است، معشوق در موضعی قرار می‌گیرد که وصال را منتفی می‌کند و مانع از بین رفتن ریشه می‌شود.
پس از گفتگوی مفصل مافی و عبدالعلی‌زاده درباره فیلم «پوست»، بخش نقد دانشجویی فیلم «درخت گردو» پخش شد و بعدازآن نقد فیلم « سینما شهر قصه »توسط شاهین شجره کهن و امیر مافی انجام شد.
شاهین شجری کهن در ارتباط با «سینما شهر قصه» گفت : این فیلم یکی از فیلم‌های متفاوت این دوره است. در این دوره از جشنواره حتی کمتر از دوره پیش فیلم‌های متفاوت دیدیم. فیلم «سینما شهر قصه» از الگوهای شناخته‌شده‌تری استفاده کرده و فیلم متفاوتی است. فیلم رؤیاپردازی می‌کند، فیلم‌های مثل این فضا و فرصت نفس تازه کردن به مخاطب می‌دهد.
مافی نیز در ادامه در ارتباط با «سینما شهر قصه» اظهار کرد: من فیلم را دوست داشتم و معتقدم ادای دینی بود به سینما. سینما برای من خیلی اهمیت دارد به نظرم سینما بخش برون داد ساحات فرهنگی یک جامعه است. «سینما شهر قصه» این سینما را مرور می‌کند و باعث می‌شود که مخاطب احساس کند چه تاریخی بر این سینما و این فرهنگ گذشته، سینما قاب متحرک یک زندگی است.
او ادامه داد: به لحاظ محتوایی وقتی ما سینما داشته باشیم یعنی جریان فرهنگی داریم. همان‌طور که اشاره کردید وقتی موضوعات شبیه هم می‌شود این سینما دیگِ قاب زندگی نیست، «سینما شهر قصه» به ما یادآوری می‌کند که ما چقدر موضوعات مختلفی داشتیم و چه اندازه رویدادهای مختلف فرهنگی اتفاق افتاده و سینما از این مسیر حرکت کرده و به اینجا رسیده است. من احساس می‌کنم حتی فیلم‌سازانمان هم خیلی سرسری با سینما برخورد می‌کنند.
شاهین شجری کهن در ادامه بیان کرد: فیلم «سینما شهر قصه» یادآوری می‌کند که چقدر به سینمای ایران می‌توان احترام گذاشت. خیلی از وجوه نوستالژیکی که فیلم دارد در عین اینکه تصویر دل‌انگیزی هستند حامل معنا هم هستند و این‌یکی از ویژگی‌های خوب فیلم است، به نظرم در این دوره از جشنواره سینمای ایران خیلی ایده زده بود به این معنی که فیلم‌سازها در ابتدا یک ایده داشتند و خیلی هیجان‌زده به سمت تولید این ایده رفتند بدون اینکه بدانند که آیا مصالح کافی برای تولید این ایده رادارند یا نه ؟ به نظرم در این فضا که کارها ایده محور هستند، «سینما شهر قصه» ایده‌اش را باذوق زدگی به فیلم تبدیل نکرده است.
مافی نیز در ادامه این بحث گفت: به نظرم سینما باید حرفش را ساده و سرراست بزند، خیلی از فیلم‌هایی که امسال در جشنواره دیدیم این ویژگی را نداشتند و نتیجه‌گیری‌های پر بیانیه داشتند که به نظرم درست نیست.
پس از بررسی فیلم مستند «پروژه ازدواج » در ادامه برنامه تلویزیونی « نقد سینما» علی‌اکبر عبدالعلی‌زاده به همراه احسان طهماسبی با امیر مافی به گفت‌وگو پیرامون فیلم « خورشید» مجید مجیدی پرداختند.
طهماسبی در ارتباط با « خورشید» گفت: دو نکته‌ای به نظر من باعث خوشحالی است، یکی بازگشت آقای مجیدی به سینماست – بعد از ۱۲-۱۳ سال ایشان به سینما برگشتند – و دیگری حضور نیما جاویدی است، هرچند من فیلم «ملبورن» را دوست نداشتم ولی حضور یک نویسنده خوب در کارهای آقای مجیدی خالی بود. نیما جاویدی در « خورشید» حضور خوبی داشته است.
عبدالعلی‌زاده نیز ادامه داد: فیلم «خورشید» جدای از آقای مجیدی، فیلم کامل و سرپایی است قصه مشخص و روانی تعریف می‌کند و به لحاظ بصری جذاب است. همه مهره را خوب چیده، فیلم امضای مجیدی دارد اما چیزی که در این فیلم نیست، نگاه معنوی مجیدی است.
مافی نیز در ادامه بیان کرد : مجیدی آدم‌هایی را نشان می‌دهد که در حال حرکت می‌کنند. او ما را فرامی‌خواند به حرکت کردن برعکس آنچه این روزها در فیلم‌ها می‌بینیم و حکایت از انفعال دار.
در بخش آخر برنامه صوفیا نصرالهی و علی پاکزاد به همراه امیر مافی مروری بر ویژگی‌های سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر داشتند.
برنامه تلویزیونی «نقد سینما» به تهیه‌کنندگی یوسف بچاری، در ایام برگزاری سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر هر شب بعد از اخبار سراسری روی آنتن شبکه پنج رفت. این برنامه از روز جمعه ۲۵ بهمن‌ماه طبق روال سابق خود، جمعه‌ها ساعت ۲۴ پخش می‌شود.
سایر عوامل این برنامه نیز عبارت‌اند از؛ کارشناسان: آرش خوش‌خو، امیر مافی، مجری طرح: کاوه امیری جاوید، جانشین تهیه‌کننده و برنامه‌ریز: کوشیار کرمی، تدوین: آرمین یوسف زاده و البرز پور صیاد، دستیار تهیه‌کننده: حسین شیخ علیشاهی، عکاس و تهیه‌کننده بخش دانشجویی: کیمیا سعادت، مدیر روابط عمومی و ارتباط با رسانه: سمیرامیس محمدی.
انتهای پیام /س . م /

hotnews • دسته‌بندی نشده • 4 سال پیش • dahio.com • 33



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها