تقی نژاد در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری خبر آنلاین اظهار داشت: برند یعنی تفاوت ، یعنی زمانی که از گاز صحبت می کنید بگویید گاز اینگونه خدمات می دهد . ما در پی این بودیم که در کنار سرمایه اجتماعی واژه مترادف آن یعنی مسئولیت اجتماعی را به کار ببریم یعنی اینکه فرد در مقابل خود در مقابل دیگران و در مقابل جامعه ای که زندگی می کند احساس تعهد کند که همه چیز در تعهد نهفته است که این تعهد است که اعتماد ایجاد می کند و اعتماد بزرگترین سرمایه اجتماعی است و سبب می شود آدمها با آرامش در جامعه زندگی کنند.

شرح این گفتگو را در ذیل می خوانید :

  • مختصری از تاریخ شکل گیری شرکت گاز استان، بعد از تبدیل شدن البرز به یک استان مستقل بفرمایید :

شرکت گاز استان البرز در شهریور ماه سال 94 به تصویب رسید با 5 سال تاخیر نسبت به سازمان های دیگر با یک مصوبه مجلس به عنوان یک شرکت جدید شروع به کار کرد . من هم به عنوان اولین مدیرعامل معرفی شدم این در حالی بود که قدمت احداث شبکه ها و خطوط اشتراک پذیری ما به سال 67 برمی گشت. در این سالها شهرهای ما زیر نظر گاز تهران به مردم خدمات رسانی می کردند.

 در ابتدای حضور، با یک سری افراد با سوابق طولانی مواجه بودیم که بالای 30 یا 20 سال ستبقه خدمت و تجارب گرانبهایی داشتند و از طرفی ناگزیر بودیم ستادی تشکیل دهیم که وظایف و کارهای مربوط به شرکت را انجام دهند و در نهایت یک هم اندیشی تشکیل دادیم که وضعیت موجود را تقویت کرده و آینده را تامین کنیم.

 این هم اندیشی در تاریخ 96/6/20 تشکیل شد و در این هم اندیشی سوالی کردیم که اگر 5 سال بعد ما شرکتی داشته باشیم که کارآمد، پویا و پرتلاش باشد این افتخار از آن کیست؟ اما اگر شرکتی داشته باشیم که رانت و سواستفاده انجام شود مسئولیتش با کیست، به این نتیجه رسیدیم که اگر افتخاری کسب کنیم از آن خودمان است. وضع موجود را بررسی کرده و پروژه های مطالعاتی را در 6 ماه انجام دادیم به این رسیدیم که اگر قرار است کار خوبی انجام شود باید متمرکز به فرهنگ سازمانی باشد.

فرهنگ سازمان مجموعه ای از باورها فرهنگ ها و نگرش ها قوانین و مقررات و باید ها و نباید هاست که براندیشه سازمان اثر می گذارد و به نوعی رفتار کارکنان را جهت می دهد در این راستا به فکر تدوین و تبیین نقشه راه تعالی افتادیم و شیوه مدیریتی نوین مثل EFQM را انتخاب کردیم و به این نتیجه رسیدیم که سیستم های نوین مدیریتی در اینجا اجرایی کنیم.

خوشبختانه توانستیم آی ام اس سیستم مدیریت یکپارچه را در سال 96 دریافت کنیم و برای امسال هم یک سری سیستم های مدیریت نوین را مد نظر داریم تا سال 1400 بتوانیم به نماد 5 ستاره برسیم و آن را به عنوان یک هدف در نظر گرفته ایم.

  • دلیل اینکه مدیریت شرکت گاز استان تا به این اندازه بر نحوه مدیریت و خدمات رسانی وسواس داشته و به الگوهای مدرن رو آورده ، چیست ؟

ما یک شرکت خدمات رسان هستیم که در هر صورت باید به مردم خدمات مطلوب دهیم بنابراین باید رفتارهای نرمی از خود نشان دهیم. از طرفی هم به لحاظ بحث ایمنی از حساسیت خاصی برخوردار هستیم بنابراین یک شرکت عملیاتی محسوب می شویم در کنار این دو عمل قرار گرفتن، پارادوکسی ایجاد می کند که مدیریت آن سخت است بنابراین در بحث آموزش باید خیلی دقت کنیم که چه کنیم تا همکاران در کنار مردم قرار گیرند.

در این راستا به این رسیدیم که بر روی مسئولیت اجتماعی فکر کنیم .همه ما اطلاعاتمان این را یادآوری می کند که اگر بخواهیم کار اقتصادی انجام دهیم باید سرمایه اقتصادی را با سرمایه انسانی ترکیب کنیم تا رشد اقتصادی به وجود آید اما در کنار این یک سرمایه ای وارد می شود که بهره وری را محقق می کند که توسعه است و آن سرمایه اجتماعی است.

ما هشتصد و پنجاه هزار مشترک گاز در استان البرز داریم. سرمایه اجتماعی با هم بودن و با هم کار کردن است که وقتی در سازمانی ورود می کند، تغییر در ساختار ، مدیریت دانش ، بکارگیری خلاقیت و نوآوری و بکارگیری درست سرمایه انسانی را ضروری می سازد و حاصلش این است که زمانی که علمک درب خانه نصب می شود به جای 6 میلیون 4 میلیون هزینه می شود و اینجاست که با بهره گیری از  خلاقیت جوانان ، هزینه ها کاهش یافته است.

  • مهمترین نتیجه توجه به سرمایه های اجتماعی چیست ؟

با این سرمایه های اجتماعی و اقتصادی و انسانی که درست ترکیب شدند سرمایه نمادین یا همان برند حاصل می شود که لذت آفرین است . برند یعنی تفاوت ، یعنی زمانی که از گاز صحبت می کنید بگویید گاز اینگونه خدمات می دهد . ما در پی این بودیم که در کنار سرمایه اجتماعی واژه مترادف آن یعنی مسئولیت اجتماعی را به کار ببریم یعنی اینکه فرد در مقابل خود در مقابل دیگران و در مقابل جامعه ای که زندگی می کند احساس تعهد کند که همه چیز در تعهد نهفته است که این تعهد است که اعتماد ایجاد می کند و اعتماد بزرگترین سرمایه اجتماعی است و سبب می شود آدمها با آرامش در جامعه زندگی کنند.

زمانی که از حقوق شهروندی صحبت می کنیم از گرانیکاه سه عنصر حاصل می شود اولین دولت به عنوان بخش بالادستی دوم سازمانهای کارا و موفق و سوم مردم بخش خصوصی ان جی او ها و مردمی که ذینفع هستند. زمانی که این سه عامل در کنار هم قرار گیرند مردم مطالبه گری درستی انجام میدهند و ضمن اینکه هر کسی علاوه بر حقوق خود حقوق دیگران را رعایت کند و سازمانها وظایف خود را درست انجام دهند ، جامعه اصلاح می شود و زمانی که جامعه اصلاح شود نتیجه آن به خود مردم بر می گردد.

  • بزرگترین دستاورد شما در زمان مدیریت بر اداره گاز استان چیست ؟

شرکت گاز متفتخر به رعایت حقوق شهروندی و مسئولیت اجتماعی است. چندین همایش خوب برگزار کردیم و دو هزار نفر را از خانواده بزرگ شرکت گاز را دعوت کردیم. چون احساس کردیم اگر خانواده شرکت گاز با حقوق خود و حقوق دیگران آشنا شود را درستی را تا شهروندمداری سازمانی طی کرده ایم و مسیری را به سمت تعالی انتخاب کرده ایم که بسیار سخت است.

در مقوله ایجاد سیستم و تبیین ساختار اگر به درستی انجام شود آدم ها را می توان با آموزش در مسیر درست سازمان هدایت کرد. به زودی برنامه ای داریم که رضایت مشتریان با یک سبک جدید محقق کنیم که در بحث کمپین لبخند تعریف شده و سال آینده رونمایی می شود.

این برنامه مدون در بازه زمانی سه تا چهار ماه تعریف شده که اجرایی خواهد شد که آیا مردم از عملکرد شرکت گاز در فصول مختلف و بحران های مقطعی عملکرد مناسبی داشته یا خیر .

  • تا چه اندازه نتیجه این نظر سنجی را مثبت ارزیابی می کنید و دلیل آن چیست ؟

اگر از مردم سوال کنیم می بینید رضایت مردم از گاز مناسب است. بحث عبور از زمستان و تابستان و پیش بینی های صورت گرفته در ارتباط با نحوه اجرای تنگناها .

به عنوان مثال در سال 94 تنها در یک شب در 21 نقطه وصل گرم انجام دادیم. لوله هایی که چندین سال باید به هم وصل می شدند تا صبح  انجام شد و با وجود اینکه گاز چند منطقه قطع بود ، ولی این حرکت باعث شد من بعد قطعی گاز به حداقل برسد. در سال های بعد سال به سال ایستگاه و ظرفیت ها و تعداد را افزایش دادیم و خطوط سایزینگ را بالا بردیم.

 فشار را از حد 60 به 250 توسعه دادیم و این موارد باعث شد همکاران در زمینه خدمت موفق شوند.

  • ضریب نفوذ گاز شهری در بخش شهری و روستایی استان به چه میزان است ؟میزان گاز مصرفی در استان البرز چقدر است ؟

 خوشبختانه در بخش شهری،  99/5 از گاز شهری برخوردارند و فقط یک درصد آن هم در بخش آسارا ست که گاز ندارد اما در ان خصوص نیز برنامه داریم. مورد دوم در ارتباط با روستا هاست که 86/5 از گاز برخوردارند.

 5/5 میلیارد مصرف گاز سالانه است که 50 درصد مربوط به صنعت نیروگاه و 50 درصد خانگی تجاری و اداری است که اگر در سبد انرژی استان نقش خودمان را اعلام کنیم 70 درصد در سبد انرژی نقش داریم.

 در بحث سی ان جی ها  نیز  52 جایگاه سی ان جی داریم که در کاهش آلودگی هوا تاثیر بسزایی داشته است. از طرفی هم خوشحالیم که نیروگاه منتظر قائم 4 سال از مازوت استفاده نکرده که کمک کرده در بحث آلایندگی در فردیس شرایط بهتری داشته باشد.

 در طالقان حرکت های خوبی انجام شد و با شروع عملیات گاز رسانی در  سال 90 ، بالاخره در سال 94 گاز به طالقان رسید و در حال حاضر هم کار گاز رسانی به روستاها شروع شده و تا به امروز 15 روستا از گاز برخوردارند. قول دادیم در پایان سال 99 بالغ بر 95 درصد جمعیت شهر و روستای طالقان از گاز بهره مند شوند.

همچنین جاده چالوس 40 سال بعد انقلاب و 30 سال بعد فعالیت گازرسانی در استان گازرسانی نشده بود که  امسال شروع شد که یک طرح بسیار شاخص است که 40 روستای بالای سد را گازرسانی کنیم. در سال 95 و 96  ما 500 صنعت و واحد تولیدی را از گاز بهره مند کردیم و در کشور به مقام دوم رسیدیم .

  • شرایط گاز رسانی به صنایع استان چگونه است ؟

خوشبختانه هر صنایعی که به استان می آید در همان بدو تاسیس از گاز بهره مند می شوند. ما 147 واحد تولیدی جدید را از گاز بهره مند کردیم و در این بحبوبه اقتصادی توانستیم این کار را انجام دهیم.

 ظرف 3 سال صنایعی را که از سوخت های فسیلی و مایع استفاده می کنند را در برنامه داریم و اینها تا پایان سال بعد گاز رسانی خواهند شد که شامل 350 واحد کوچک و بزرگ و 60 میلیون لیتر فرآورده مصرفی هستند.

از دو سال قبل که شروع کردیم  27 میلیون لیتر فرآورده ذخیره و تبدیل به گاز شده مابقی تا پایان سال بعد با سوخت پاک جایگزین می شود که در رفع آلودگی هوا بسیار تاثیر گذار است.

  • جایگاه اقتصاد مقاومتی در برنامه های شما چیست ؟

 در خصوص اقتصاد مقاومتی کارهای خوبی انجام و به اهداف خود رسیدیم .امسال قرار بود 25 هزار واحد جدید مشترک کنیم که خوشبختانه بیشتر از این رقم یعنی 30 هزار اشتراک پذیر جدید داشتیم. در بحث کاهش گازهای گمشده و در بحث نشتی ها توانستیم با تعویض کنتور و سیستم های اندازه گیری در حد تعیین تکلیف موفق عمل کنیم و این کار را انجام دهیم.

 نکته دیگر شاخص خط انتقال بوئین زهرا به کرج است که از خط انتقال صادراتی گاز انشعاب می گیرد. دور شهر کرج رینگی تشکیل می شود و کمک خواهد کرد با نگاه 50 ساله، سه بخش صعت کشاورزی و خدمات از گاز پایدار بهره مند شوند و با ایجاد رینگ مشترک استان تهران و البرز در بحث پدافند غیرعامل، هر دو استان به هم کمک خواهند کرد که  این هم طرح جالبی است که سال 99 به بهره برداری می رسد. این طرح 300 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که امیدواریم جذب شده و به موقع اقدام شود.

از نظر گاز مصرفی با 3 درصد گاز مصرفی کل کشور در رده نهم هستیم و از نظر اشتراک پذیری نیز در همان رده قرار داریم که رده خوبی است.

  • سخن پایانی :

آنچه در استان البرز به عنوان تهدید یاد کنیم ساخت و سازهای غیرمجاز است که نیازمند خدمات هستند اما طبق مصوبات قانونی نمی توانیم این خدمات را ارائه دهیم اما آنها به هر شکلی هست خدمات می گیرند و اینها خطرات بالقوه است که در کلانشهر کرج وجود دارد و حتما باید به این نکته توجه شود.

 یکی از برنامه های خوب ما در آینده نزدیک دعوت از استارت آپ ها است که در سه حوزه مصرف گاز به نحو ایمن و مطلوب که در اصل استراتژی شرکت ملی گاز ایران است که به ما کمک کنند. برای این موضوع نظام مهندسی ، شهرداری ها، راه و شهرسازی ، بهداشت و درمان، دادگستری قوه قضائیه نهادهای نظارتی به کمک ما خواهند آمد.

آمار خفگی در البرز خیلی بیشتر از سایر استان ها است و در این بخش سوم کشوری هستیم که لازم است در اینخصوص برنامه های آموزشی در دستور کار قرار گرفته و فرهنگ سازی کنیم و همه سازمانها باید کمک کنند. نظام مهندسی ، شهرداری و راه و شهرسازی باید در ارتباط با اجرای 3 مبحث راه و ساختمان یعنی مبحث مقررات ملی ساختمان مبحث  19 (عایق کاری سقف کف و عایق کاری دیوارها دو جداره کردن پنجره ها که مجموعا باعث می شود 40 درصد این کارها در گاز صرفه جویی انجام شود) و   17 (مقررات ایمنی ) و 22 (بازدید دوره ای از ساختمان ها) به ما کمک کنند.

46

hotnews • دسته‌بندی نشده • 5 سال پیش • dahio.com • 124



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها