به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، جزییات جدیدی از طرح پرداخت وام به مستاجران از زبان مسوولان منتشر شده است. محمد دهقان دهنوی، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در خصوص این صندوق گفته است: «هدف این است کسانی که توانمندی لازم برای پرداخت اجاره را ندارند، وام بگیرند و آن وام را به عنوان ودیعه مسکن استفاده کنند؛ البته به این وام سود تعلق می‌گیرد و به این افراد یک هزینه سود تحمیل می‌شود، ولی محاسبات نشان می‌دهد که این هزینه سود کمتر از هزینه اجاره‌ای است که افراد پرداخت می‌کنند. »

در این خصوص، در نظرسنجی‌ای که تحت عنوان «پرداخت وام ودیعه مسکن به مستاجران چه تاثیری بر بازار بحرانی اجاره در ایران دارد؟ » منتشر شده بود، کاربران خبرآنلاین دیدگاه جالبی داشتند.

یکی از کاربران نوشت: «بنیاد اقتصادی بسیار ضعیف هست. از لحاظ بنیادین این اقتصاد دچار سخت‌ترین بحران‌هاست. این کار درمانی نخواهد داشت؛ جز آشفته کردن بازار. »

کاربر دیگری متذکر شد: «بی‌فایده است؛ به نظر من اصلا کارکرد مثبتی نداره. قیمت‌ها را بالا می‌بره، ولاغیر. »

کاربری عنوان کرد: «فایده نداره. مسکن و مستغلات، بخشی از چرخه اقتصادی کشور و تابعی است از برنامه توسعه پایدار. چرخه اقتصادی که وضعیتش کاملا مشخصه و توسعه پایدار هم که کلا نداریم. برای همین مشکل مسکن هیچ‌گاه حل نخواهد شد. »

«امید» کاربر خبرآنلاین نوشت: «افزایش اجاره‌بها به بهانه اعطای وام به مستاجرین. افزایش معاملات صوری، توجیه افزایش مبالغ اجاره از سوی موجرین. من ساکن کرج هستم. هر خیابان یا حتی کوچه رو که قدم بزنی، مملو از بنگاه‌ها و آژانس‌های املاک هست. کی به اینا مجوز میده. اصلا چه ضرورتی داره ۴ تا بنگاه کنار به کنار هم؟ مگه نیاز هر محله چند تا بنگاه املاکه؟ مگه سایر صنوف یه محدوده‌ای رو نباید رعایت کنند برای عدم تداخل با هم صنف خودشون؟ به نظر من بیش از ۸۰ درصد افزایش بهای اجاره‌ها و قیمت خود ملک به دلیل سودجویی مشاورین املاکه. »

کاربری تاکید کرد: «نه تنها فایده‌ای نداره، بلکه باعث افزایش بیشتر قیمت می‌شه. » کاربر دیگر خبرآنلاین تاکید کرد: «این وام‌ها هم در گرانی موثر است و جز مقروض کردن ملت هیچ سودی ندارد. »

کاربری یادآور شد: «واقعا صنعت مسکن در ایران فعال‌ترین صنعت است که شما با راه رفتن در شهرها دارید در این صنعت حرکت می‌کنید. این همه خانه ساخته می‌شود، بعد می‌بینید خانه این همه گران است و مردم بیچاره و آواره هستند این صنعت را مافیا گروگان گرفته و دولت چشم خود را بر آن بسته. »

کاربری متذکر شد: «مشخص است تا معضل بزرگی پیش نیاید، مسوولان هیچ فکر و برنامه‌ای ندارند و این طرح فقط به صورت کوتاه‌مدت شاید تاثیر داشته باشد. مشکل این است که به تعداد کافی مسکن وجود ندارد. به جای اینکار با انبوه‌سازان به فکر تولید مسکن ارزان باشید. باید ریشه‌ای و بنیادی با مشکل مسکن برخورد شود، نه فقط یه برنامه کوتاه‌مدت و آن هم تاثیری در کاهش قیمت مسکن ندارد و موجر با خیالی راحت‌تر و با انتظاری بیشتر ار مستاجر قیمت رو نه تنها کاهش نمی‌دهد، بلکه افزایش هم می‌دهد. فقط می‌تونم بگم یک خورده به فکر قشر پایین جامعه باشید حقوق کارمندا و کارگرا کفاف کرایه خونه رو نمی‌ده، کاشکی یه کار کارشناسی می‌کردن ببینند کشورهای دیگه چطور مشکل مسکن رو حل کردن شما که کلا برنامه‌هاتون طی این چهار دهه شکست خورده تو رو خدا بریئ تو کشورهای دیگه که برنامه داشتند تحقیق و مشورت بگیرید این مشکل رو رفع کنید. »

یکی از کاربران خبرآنلاین نوشت: «بانک‌ها خودشون عامل اخلال در بازار مسکن هستند. حالا می‌خوان بازار اجاره رو هم به هم بریزند؟ »

کاربری نیز خاطرنشان کرد: «قبلا مردم وام می‌گرفتند خانه بخرند، حالا وام می‌گیرند که خانه اجاره کنند. حتما چند سال دیگر وام می‌گیرند که چادر بخرند که در آن زندگی کنند. »

۲۲۳۲۲۵

hotnews • دسته‌بندی نشده • 5 سال پیش • dahio.com • 53



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها