مجیدحسن قمی  با بیان اینکه مقوله سلامت همواره درکنار ورزش خودنمایی می‌کند، گفت: ورزشکاران همواره به دنبال سلامتی و بهبود وضعیت جسمی و روحی روانی خود هستند و طبق قوانین موجود، وظیفه خطیر صیانت از حقوق ورزشکاران در این حیطه بر عهده وزارت ورزش و واحدهای تحت پوشش آن است و تبعا این نهادها نباید نسبت به وضعیت سلامتی  ورزشکاران بی‌تفاوت باشند.

هشدار نسبت به مکمل فروشی و ارائه رژیم‌های نامتعارف در باشگاه‌ها

 وی ادامه داد: به نظر می‌رسد موضوع خدمات قابل ارائه در باشگاه‌ها باید به دقت و با حضور همه ذینفعان و متولیان مرتبط ساماندهی شود، چراکه مکمل فروشی، ارائه رژیم‌های نامتعارف و غیراصولی، نسخه نویسی و تجویز دارو، استفاده از دستگاه‌های لاغری، خدمات ماساژ، فیزیوتراپی و حرکات اصلاحی امور شایعی شده‌اند که نمی‌توان به بهانه عدم وجود نیروی انسانی کافی و نبود سیستم‌های نظارتی کارآمد از آن گذشت.

 وی با بیان اینکه در تمام دنیا ضرورت حضور روانشناس ورزشی، متخصص تغذیه، متخصص تربیت بدنی و فیزیوتراپ در کنار تیم‌های ورزشی ثابت شده است، عنوان کرد: اگر قرار باشد بدون توجه به قوانین، حدود اختیارات و شرح وظایف، هر یک از این افراد در امور دیگران دخالت کنند، مطمئنا ملغمه‌ای ایجاد می‌شود که هیچ فرد و ارگانی در این میان پاسخگو نیست.

نایب رییس انجمن تغذیه ایران با بیان اینکه دخالت افراد فاقد مدارک و دارای پروانه فعالیت مرتبط، در امور پزشکی جرم محسوب شده و در دادسرای جرایم پزشکی قابل پیگیری است، گفت: لذا باید به صورت قانونی و با قاطعیت با متخلفان برخورد شود.

وی ادامه داد: مشابه این قوانین و مقررات در سیستم‌های پزشکی هم موجود است. بر همین اساس یک متخصص قلب اگرچه در بیس اولیه پزشکی با بقیه مشترک است و حتی در یک رشته تخصص دارد، ولی مطمئنا در حیطه متخصصان مغز و اعصاب، پوست و یا سایر تخصص‌ها دخالت نمی‌کند و اصلا چرایی برپایی درمانگاه‌ها و کلینیک‌های تخصصی استفاده از خدمات متفاوت در قالب یک مجموعه منسجم است و این تخصص‌ها و گروه‌های فعال مانند چرخ دنده‌های یک ساعت کار می‌کنند.

تخلف ارگان‌های ورزشی  برای بکارگیری افراد غیرمتخصص در حیطه پزشکی

نایب رییس انجمن تغذیه ایران با انتقاد از تخلف برخی از ارگان‌های ورزشی و باشگاه‌ها مبنی بر بکارگیری افراد غیرمتخصص در حیطه پزشکی، عنوان کرد: متاسفانه از زمانی که دانشگاه‌های علمی کاربردی بدون هیچ گزینش منطقی اقدام به پذیرش دانشجو در بعضی از رشته‌ها کردند، مشکلات زیادی به بار آمد که این معضلات تا جایی پیش رفت که معاون محترم وزیر بهداشت نامه ای برای جلوگیری از دخالت این فارغ التحصیلان در امور درمانی به کلیه دانشگاه های علوم پزشکی ارسال کرد.

وی ادامه داد: از سویی برخی ارگان‌های ورزشی نیز با آنکه می‌دانند تخصص‌گرایی و شایسته سالاری باید سر لوحه همه امور باشد، اقدام به برگزاری کارگاه‌های آموزشی تحت عناوین مختلف “دوره آموزشی مربی تغذیه ورزشی”، “مدیریت وزن و رژیم نویسی غذایی” و یا دوره‌های تخصصی “تغذیه ورزشی” کرده‌اند و طی آن با ارایه آموزش‌های چند ساعته و یک روزه به افرادی که اصلا با سیستم‌های پزشکی، فیزیولوژی، پاتولوژی، پاتوبیولوژی و غیره آشنایی ندارند و هیچ واحد درسی راجع به تغذیه ورزشی و اصول تغذیه نگذرانده‌اند، مجوز فعالیت در حیطه رژیم درمانی در باشگاه‌های ورزشی اعطا می‌کنند که بسی جای تعجب است.

فعالیت فارغ ‌التحصیلان تربیت بدنی در حوزه درمان ورزشی مجاز نیست

قمی در ادامه با اشاره به نامه سال ۹۵  دکتر آقاجانی – معاون درمان وقت وزرات بهداشت در این رابطه، اظهار کرد: بر اساس این نامه فعالیت فارغ ‌التحصیلان تربیت بدنی در حوزه درمان با استفاده از عناوینی مانند ورزش درمانی، تغذیه ورزشی، طب سالمندی و مشاوره ورزشی، کلینیک حرکات اصلاحی و… و. مجاز نیست.

ضرورت برخورد با مکمل فروشی و تجویز رژیم‌های نامتعارف در باشگاه‌ها

این متخصص تغذیه با اشاره به فعالیت حدود ۱۵ هزار باشگاه ورزشی ثبت شده در کشور، تصریح کرد:‌ تمامی این باشگاه‌ها نیازمند بکارگیری افرادی در رابطه با مسایل تغذیه‌ای، فیزیوتراپی و روحی و روانی ورزشکاران خود هستند که بسیاری از آنها نیز از افراد متخصص استفاده می‌کنند، ولی این مساله به معنای بی توجهی به تبعات بکارگیری افراد غیرمتخصص و دارای مدارک غیرمرتبط با هر یک از تخصص های مورد لزوم از جمله تغذیه در بخش رژیم درمانی نیست؛ چرا که یکی از مواردی که لازم است حتما ساماندهی شود، بحث مکمل فروشی و تجویز رژیم‌های نامتعارف و غیرمنطقی در بسیاری از باشگاه‌هاست که باید آحاد مردم نیز در این خصوص آگاهی‌های لازم را کسب کنند و تا حد امکان از خرید و مصرف داروها و مکل‌هایی که بدون هیچ تاییدیه‌ای در برخی باشگاه‌ها به فروش می‌رسند خودداری کنند.

وی با هشدار نسبت به این موضوع عنوان کرد: ‌این مساله تنها به تغذیه محدود نمی‌شود. دخالت افراد غیرمتخصص در امور فیزیوتراپی و حرکات اصلاحی و راهنمایی‌ها و دخالت‌ها توسط افراد بدون صلاحیت در این حوزه نیز ممکن است مشکل‌زا و خطر آفرین باشد.

نایب رییس انجمن تغذیه ایران با تاکید بر اینکه با توجه به قوانین وزارت بهداشت دخالت در امور پزشکی توسط افراد غیرمتخصص، جرم محسوب می‌شود، اظهار کرد: بنده در عجبم که فدراسیون پزشکی ورزشی با وجود عقد تفاهم ‌نامه با  انجمن تغذیه ایران، چرا از متخصصین تغذیه مرتبط برای حضور در باشگاه‌ها استفاده نمی‌کند و چرا دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی تغذیه و رژیم درمانی ورزشی را بدون مشورت با انجمن‌های علمی و صنفی مرتبط با تغذیه برگزار می‌کند. سوال اصلی من این است که چرا وزارت ورزش و جوانان نسبت به دخالت افراد غیرمتخصص در امور پزشکی ورزشی حساس نیست و با برگزارکنندگان این دوره‌های غیرمجاز برخورد نمی‌کند؟

با وجود مکاتبه و هشدار، با متخلفین برخورد نمی‌شود

قمی با بیان اینکه این دوره‌ها برای آموزش افراد غیرمتخصص و فاقد مدرک تحصیلی مرتبط برای بار چندم است که از سوی کمیته ملی المپیک در حال برگزاری است، عنوان کرد: دفعه قبل نیز مکاتبات مختلفی در ارتباط با برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی تغذیه برای افراد فاقد مدرک دانشگاهی علوم تغذیه، با  تمام سطوح از وزیر ورزش تا رییس کمیته ملی المپیک و رییس فدراسیون پزشکی ورزشی انجام شد، ولی واکنش و اقدامی جدی و درخور برای جلوگیری از برگزاری این دوره‌ها صورت نگرفت و متاسفانه این دوره‌ها مجددا در حال برگزاری است.

وی تاکید کرد: وظیفه و مسئولیت انجمن تغذیه ایران به عنوان یکی از متولیان سلامت جامعه و رصدکننده تخلفات در حوزه تغذیه، پیگیری، مذاکره و مکاتبه با ارگان‌های ذیربط و صدور و انتشار پیام‌های هشدار دهنده برای آگاه‌سازی عموم جامعه نسبت به تبعات منفی برگزاری این دوره‌هاست که هم در بار اول و هم این‌بار انجام شد، ولی متاسفانه شاهد هیچ واکنشی از سوی ارگان‌های ورزشی نبودیم.

آموزش اصول تغذیه و رژیم درمانی در کارگاه‌های چند روزه امکانپذیر نیست

 وی با بیان اینکه آموزش اصول تغذیه‌ ورزشی به مربیان در یک دوره یک روزه و یا چند روزه امکان‌پذیر نیست، ‌ گفت: دانشجویان تغذیه در مقطع کارشناسی با گذراندن بیش از ۱۳۸ واحد درسی و در طی چهار سال و سپس شرکت در دوره‌های کارآموزی و رزیدنتی بر همه جنبه‌های تغذیه‌ای مراجعه کنندگان سر پایی و بستری اشراف پیدا می‌کنند و در مقاطع ارشد و دکترا نیز به این مباحث عمق بیشتری می‌دهند. حال چگونه می‌توان در عرض چند ساعت و یا در طی یک روز معجزه کرد و اصول تغذیه رژیم درمانی را به افراد فاقد مدرک مرتبط آموزش داد.

آسیب جدی به ورزشکاران در صورت عدم ساماندهی و نظارت بر باشگاه‌ها

وی با بیان اینکه ورزشکاران جزو نخبگان جامعه هستند که سرمایه و زمان خود را وقف ورزش می‌کنند، ‌گفت: ورزشکاران و خانواده‌ها موفقیت و سلامت خود را به  باشگاه‌ها و مربیان ورزشی می‌سپارند. بنابراین آزمون و خطا در این جایگاه جایز نیست؛ چراکه با کوچک‌ترین بی‌دقتی آسیب جدی جبران‌ناپذیر جسمی، روحی و مادی به شخص و خانواده وی وارد می‌شود.

توزیع و تجویز مکمل‌ها در باشگاه‌های ورزشی مجاز نیست

قمی در ادامه چالش بعدی را بازار نابسامان تولید و توزیع مکمل‌های ورزشی عنوان کرد و گفت:‌ اغلب مکمل‌های موجود در بازار غیرمجاز بوده و همچنین توزیع و تجویز آن‌ها در باشگاه‌های ورزشی مجاز نیست که همین مساله آثار سوء و خطرناکی بر سلامت افراد و ورزشکاران بر جای می‌گذارد.

نایب رییس انجمن تغذیه ایران تاکید کرد: اقدامات غیرکارشناسی و غیرمنطبق با قوانین و آیین‌نامه‌های موجود و سپردن کار به افراد فاقد صلاحیت و غیرعلمی، علاوه بر ایجاد بارحقوقی برای افراد، باعث تشویش اذهان عمومی نیز می‌شود.

وی گفت: سازمان‌های صادرکننده این مدارک و مجوزهای نامعتبر در قبال اعطای مدارک به افراد فاقد صلاحیت در سطح باشگاه‌ها و دخالت‌های غیراصولی آنان در امور پزشکی و سلامت جامعه مسئول بوده و باید پاسخگو باشند.

وی با اشاره به مکاتبات پیشین صورت گرفته بین انجمن تغذیه و فدراسیون پزشکی ورزشی و انعقاد تفاهمنامه، اظهار کرد:‌ بر اساس مفاد این تفاهم نامه  فدراسیون می تواند اسامی باشگاه‌های ورزشی خود در سراسر کشور را برای جذب متخصصین تغذیه به انجمن تغذیه معرفی کند. بنابراین عملکرد فعلی فدراسیون برای برگزاری دوره‌های آموزشی تغذیه و رژیم ورزشی و صدور مدرک برای افراد فاقد صلاحیت لازم و همچنین عدم رغبت برای جذب متخصصین و دانش‌آموختگان علوم تغذیه در باشگاه‌ها و تیم‌های ورزشی قابل توجیه نیست.

قمی با اشاره به جذب روانشناس، فیزیوتراپ و متخصص تغذیه در اکثر باشگاه‌ها و تیم‌های ورزشی دنیا با هدف ارتقای عملکرد ورزشکاران، تصریح کرد: در ۱۵ هزار باشگاه ثبت ‌شده ما حتی ۱۰۰۰ متخصص و دانش‌آموخته علوم تغذیه هم جذب نشده، این در حالیست که بارها طی مکاتبات از وزارت ورزش خواسته شده که از متخصصان و فارغ التحصیلان تغذیه استفاده کنند.

بکارگیری غیرقانونی دستگاه‌های لاغری در باشگاه‌های ورزشی

این متخصص تغذیه در خاتمه همچنین با انتقاد از بکارگیری غیرقانونی دستگاه‌های لاغری در بسیاری از باشگاه‌های ورزشی کشور، عنوان کرد: بکارگیری این دستگاه‌ها نیازمند رعایت اصول و اندیکاسیون‌های و کنترا اندیکاسیون‌های خاصی است و افراد غیرمتخصص، صلاحیت و اجازه کار با این دستگاه‌ها را ندارند. با این وجود متاسفانه همانگونه که نظارت صحیحی بر فعالیت آرایشگاه‌ها برای استفاده غیرمجاز از خدمات زیبایی و پوست وجود ندارد، در باشگاه‌های ورزشی هم نظارت دقیقی بر فعالیت غیرقانونی مربیان فاقد مدرک مرتبط در حوزه استفاده از دستگاه‌های لاغری و یا تجویز مکمل‌های ورزشی وجود ندارد.

۲۳۵۲۳۲

hotnews • دسته‌بندی نشده • 5 سال پیش • dahio.com • 70



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها