در همین راستا کارشناس مسئول سلامت مدارس مرکز بهداشت کرمانشاه  در گفت و گو با خبرنگار ایسنا توصیه هایی برای والدین دارد که عمل به آنها می تواند منجر به تهیه وسایل استاندارد شده و حفظ سلامت دانش آموزان را به همراه داشته باشد.

الهه صادقی با اشاره به شروع خرید مدارس و دغدغه والدین برای انجام یک خرید استاندارد، گفت: با توجه به اینکه بیش از نیمی از روز دانش آموزان با کیف و کفش و لباس فرم مدرسه سر کار دارند، ضروری است برخی نکات در خصوص استاندارد این وسایل و نحوه خرید آنها مدنظر قرار گیرد.

شلوار “لی” برای دانش آموزان نخرید

صادقی در خصوص ویژگی های لباس فرم مدرسه اظهار کرد: لباس فرم مدرسه باید آزاد باشد، چرا که دانش آموز ساعات طولانی آن را به تن دارد و در این میان در زنگ تفریح و ورزش دوندگی و فعالیت بسیار دارد، بنابراین بسیار مهم است که لباس فرم مدرسه نهایت راحتی را داشته باشد.

وی با تاکید بر استفاده از شلوارهای نخی برای دانش آموزان، گفت: شلوارهای لی راحتی و آزادی عملی که باید برای دانش آموزان را ندارد، بنابراین توصیه می شود والدین حتما برای دانش آموزان شلوارهای نخی خریداری کرده و برای دانش آموزان ابتدایی حتما به جای کمربند از کِش استفاده کنند.

وی افزود: لباس دانش آموزان ابتدایی باید دو جیب بزرگ داشته باشد تا دانش آموز بتواند وسایل همراه مانند لیوان و دستمال و یا خوراکی خود را در آن قرار دهد.

صادقی بر شسشوی روزانه لباس زیر دانش آموزان تاکید کرد و افزود: به خاطر فعالیت بسیار دانش آموزان، باید لباس زیر و جوراب آنها بصورت روزانه شسته و اتو شود.

وی یادآور شد: توصیه می شود مقنعه دانش آموزان دختر نیز رنگ روشن بوده و حداقل دو بار در هفته شسته شود.

به سایز درج شده روی کفش اکتفا نکنید/ فقط بعدازظهر کفش بخرید

این کارشناس سلامت در ادامه در تشریح ویژگی های کفش دانش آموزان، بر خریداری کفش در ساعات بعدازظهر تاکید کرد وافزود: صبح ها پای افراد حدود نیم سایز کوچکتر است، بنابراین توصیه میشود حتما کفش در بعدازظهرها خریداری شود.

وی افزود: همچنین توصیه اکید این است که دانش آموز هنگام خرید کفش حضور داشته باشد و به هیچ عنوان به سایز درج شده بر روی کفش اکتفا نشود، چرا که بعضا برخی کفشها قالب کوچک و یا بزرگتر از سایز درج شده دارند و نیاز است که دانش آموز حتما هردو لنگ کفش را پوشیده و از اندازه بودن آن مطمئن شود.

صادقی یادآور شد: والدین همچنین نباید به حرف مغازه دار مبنی بر اینکه “کفش بعدا جا باز می کند” توجه کنند، چرا که تا زمانی که کفش اندازه پای دانش آموز شود و به اصطلاح جا باز کند، پای دانش آموز به اندازه کافی آسیب می بیند.

وی یادآور شد: در زمان خرید کفش دانش آموز باید جورابی که همیشه می پوشد را نیز به پا داشته باشد تا اندازه کفش مناسب انتخاب شود.

صادقی تصریح کرد: کفش استاندارد کفشی است که قسمت جلوی آن پهن بوده و حداقل سه سانت پاشنه داشته باشد.

وی یادآور شد: وجود سه سانت پاشنه برای کفش دخترانه و پسرانه ضروری است و پاشنه های کوتاهتر و یا بلندتر از آن موجب فشار بر ستون فقرات شده و آسیب هایی را برای دانش آموزان به همراه دارد.

این مسئول در خصوص تنگ و یا گشاد بودن کفش هم هشدار داد وافزود: کفش تنگ مشکلاتی مانند میخچه، خستگی زودرس و درد مفاصل را به همراه دارد و کفش گشاد هم با درآمدن مدام از پای دانش آموز اذیت کننده است.

صادقی، “چرم” را بهترین جنس کفش عنوان کرد وافزود: به دلیل قیمت بالای این نوع کفش، والدین می‌توانند از جنس کفش هایی که به چرم طبیعی نزدیکترند برای دانش آموزان خریداری کنند.

کیف “چمدانی” نخرید/ وزن کیف و وسایل آن باید ۱۰ درصد وزن دانش آموز باشد

این کارشناس سلامت در ادامه کیف را هم وسیله ای مهم در سلامت دانش آموزان دانست و افزود: ساعات طولانی کیف بر روی دوش دانش آموزان قرار دارد، بنابراین ضرورت دارد این وسیله متناسب با وزن و توانایی دانش آموز در حمل آن خریداری شود.

صادقی، “کوله پشتی” را بهترین نوع کیف برای دانش آموزان عنوان کرد و افزود: کوله پشتی با دو بند بر روی دوش دانش آموزان حمل شده و این امر موجب می‌شود فشار کیف و وسایل آن بر روی ستون فقرات تقسیم شود.

وی در خصوص خرید کیف های شانی و دستی هشدار داد و افزود: این کیف ها فشار یک طرفه به بدن وارد کرده و موجب آسیب به ستون فقرات می‌شوند.

صادقی خاطرنشان کرد: حتی خرید کیفهای چمدانی و چرخدار هم توصیه نمیشود، چرا که دانش آموزان برای بالارفتن از پله مجبور به حمل این کیف ها با دست هستند و زمانی که عجله دارند کشیدن این نوع کیف ها میتواند موجب آسیب در دستان آنها شود.

این کارشناس سلامت در خصوص میزان وزن کیف هم گفت: وزن هر کیف با وسایل درون آن باید ۱۰ تا ۱۵ درصد وزن دانش آموز باشد، بطور مثال یک دانش آموز ۳۰ کیلویی نهایتا باید کیفی به وزن سه تا چهار کیلوگرم را حمل کند، چرا که حمل کیف های سنگین میتواند موجب قوز زدن و یا کشیدگی شانه شود.

صادقی یادآور شد: عرض کوله پشتی هم نباید از شانه های دانش آموزان بیشتر باشد و توصیه می شود بند کوله پشتی ها حتما پهن بوده و از پد اسفنجی برای قسمتی از بند که روی شانه قرار می‌گیرد، استفاده شود.

وی در خصوص ارتفاع کوله پشتی هم یادآور شد: کوله پشتی مناسب است که قسمت بالای آن مماس بر شانه دانش آموز بوده و قسمت پایین تا خط نشیمنگاه بوده و پایین‌تر نباشد.

این کارشناس سلامت در خصوص چیدمان وسایل در کوله پشتی هم گفت: بهتر است وسایل سنگین در قسمت عقب کوله پشتی قرار گرفته و به ترتیب پس از آن وسایل سبک قرار داده شود.

وی از والدین خواست تا تمام وسایل مدرسه را حتما از نوع سبک آن انتخاب کنند، به عنوان مثال جامدادی‌های پارچه ای خریداری کرده و ظروف تغذیه دانش آموز را از نوع سبک آن انتخاب کنند.

۲۳۵۲۳۲

hotnews • دسته‌بندی نشده • 5 سال پیش • dahio.com • 87



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها