به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین این روزها که شور حسینی سراسر ایران و عراق و کشورهای شیعه نشین را فراگرفته است، نمایش عظیمی از ارادت شیعیان به امام حسین(ع) برپاست و راهپیمایی بزرگ اربعین که گفته می شود در دنیا بی نظیر است، در جریان است.

از ایران هم نزدیک به ۳ میلیون زائر در پیاده روی اربعین شرکت کرده اند. برای حضور در این تجمع بزرگ انسانی، زائران نیاز دارند تا دانستنی های کاربردی درباره رفتارهای بهداشتی، امنیتی و حتی اقامتی در عراق را فراگیرند. به طور مثال زائران باید بدانند وقتی سرما خوردند باید چگونه رفتار کنند.

یا زنانی که به صورت انفرادی قصد سفر اربعین دارند باید بدانند پیاده روی تنها ممکن است برای آنها مخاطراتی به همراه داشته باشد و باید به همراه هیات های عزاداری مشخصی، عزم سفر کنند. همچنین هشدارهایی درباره حفاظت از مدارک، آمادگی جسمی و نظایر آن منتشر شده است که نشان می دهد سفر اربعین با وجود حضور چند میلیون زائر، چندان هم کار راحت و مانند سفرهای زیارتی عادی نیست.

البته مخاطراتی هم در کمین زائران اربعین است. مخاطرات امنیتی و غیرامنیتی که نیاز است زائران اربعین نسبت به آنها هم آمادگی و اطلاع کافی داشته باشند. به طور مثال، هشدار رگولاتوری درباره احتمال کلاهبرداری از زائران با سرویس های ارزش افزوده موبایلی یکی از هشدارهای کاربردی است که زائران را در مقابل از دست دادن اعتبار و نقدینگی شان، مصون می کند.

همچنین توصیه های امنیتی برای زائران اربعین که می گوید زائران باید به مأموران عراقی اعم از نیروهای نظامی، انتظامی، حشد الشعبی (بسیج مردمی) و لواء الخدمه احترام گذاشته و به تذکرات امنیتی و حفاظتی آنان توجه و از هرگونه برخورد کلامی غیرمعمول و رفتار خلاف ادب با مأموران اجتناب کنند، مسئله مهمی است. زائران باید بدانند با توجه به وضعیت ویژه (کنترل‌های ضدتروریستی) کمال همکاری با نیروی نظامی انجام گیرد و هنگام بازرسی‌های امنیتی، با حوصله و خونسردی کامل با آنان همکاری شود.

همچنین زائران باید بدانند فیلم‌برداری از اماکن، ادوات نظامی و اماکن مقدسه در کشور عراق ممنوع است، زائران جدّاً از این امر خودداری کنند و از همراه بردن داروهای ممنوعه و نیز مواد مخدر حتی به مقدار خیلی کم و برای مصرف شخصی یا به عنوان دارو، اجتناب شود که این امر علاوه بر ممنوع‌بودن، از سوی دولت عراق یکی از جرم‌های سنگین محسوب می‌شود.

آنها همچنین از به همراه داشتن یا خرید هرگونه وسایل غیر مجاز و نظامی مانند شوکر، باطوم، دستبند پلیس، جلیقه‌های مخصوص حمل سلاح و خشاب و غلاف اسلحه، سلاح سرد و غیره خودداری کنند.

پیاده روی طولانی و فشاری که ممکن است به بدن زائران وارد شود هم نکته دیگری است که لازم می شود آنها نسبت به مسایل مربوط به ورزش طولانی مدت پیاده روی در مسیر طولانی نجف تا کربلا هم توجه داشته باشند. به طور کلی ۲۰ توصیه در این باره به زائران ارائه می شود که در این توصیه ها نسبت به مسایلی از این دست هشدارهای لازم داده شده است.

همچنین زائران باید بدانند پیاده روی اربعین، یک عزاداری در کمال آرامش است و زائران از عجله در ورود به مرزها خودداری کنند چون باعث مشکلات زیادی اداری و حتی جانی برای آنها میشود. همچنین حجت الاسلام صحبت الله رحمانی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و نظارت بر امور عتبات عالیات سازمان حج و زیارت نیز به زائرانی که وارد خاک عراق شده اند و یا قصد سفر به این کشور را دارند، با توجه به شرایط عراق توصیه کرد: از سفر به شهرهای «سامرا» و «کاظمین» خودداری کنند و یا سفر خود را به عراق چند روز به تاخیر اندازند.

خودروی شخصی در سفر اربعین

برخی از زائران به دلیل مشکلات حمل و نقل عمومی قصد دارند با خودروی شخصی به سفر اربعین مشرف شوند. برای این گروه از زائران هم توصیه های زیادی انجام شده است. هر چند منوچهر سلمان زاده، مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری کشور، گفته است محدودیتی برای ترانزیت با خودروهای شخصی وجود ندارد، ولی باید توجه داشت شرایط سفر به عراق در آستانه اربعین حسینی، متفاوت از گذشته و سایر روزهای عادی سال است.

یک توصیه دیگر هم به زائران گوشزد می کند بیش از یک شب در کربلا توقف نکنند زیرا در اربعین باید رعایت حال مردم عراق هم بشود و درست نیست زائران بیش از یک‌شب در خانه‌های آن‌ها اقامت کنند، زائران باید مشکلات مردم عراق را هم در نظر بگیرند تا افراد بیشتری بتوانند برای زیارت بروند.

۲۳۵۲۳۱

hotnews • دسته‌بندی نشده • 5 سال پیش • dahio.com • 17

برچسب‌ها



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها