به گزارش خبرآنلاین، در حالی که سخنان همتی در خصوص قطعی بودن شکستن تحریم‌ها در رسانه های داخلی و خارجی بازتاب فراوانی داشت، نتایج سفر روحانی به عراق زیر ذره بین تحلیلگران بین المللی قرار گرفت. در این فضا اخبار تازه ای در خصوص تمدید معافیت نفتی هشت کشور خریدار نفت از ایران منتشر شد تا امیدواری نسبت به بهبود وضعیت و حرکت دوباره به سوی ثبات بیش از پیش افزایش یابد. داستان به مذاکرات فشرده مقامات هندی و آمریکایی پیرامون خرید نفت هند از ایران باز می‌گردد.

 امریکا که هدف اصلی خود را صفر کردن صادرات نفت ایران عنوان کرده است، حالا با بحرانی که گریبان ونزوئلا و بازار نفت را گرفته، به نظر می رسد شرایط تازه ای را به اجبار مورد قبول قرار داه است.

گزارش های رسیده حاکی از آن است که آمریکا احتمالا برای ۸ کشور اجازه بدهد که کماکان نفت از ایران خریداری کنند. آمریکا پیش از این به این هشت کشور معافیت تحریمی داده بود. دولت آمریکا روز سه‌شنبه اشاره کرد که معافیت تحریمی احتمالا حتی بعد از شش ماه تمدید خواهد شد. البته گفته شده بود که این معافیت تحریمی، در پایان به قطع کامل خرید نفت از ایران منجر خواهد شد.

 این اما تنها روزنه باز شده در میان انبوه تلاش ها برای تحریم همه جانبه ایران از سوی امریکا نیست.

 معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز امروز خبری را اعلام کرد که قرار گرفتنش در کنار اخباری مبنی بر تمدید معافیت نفتی ایران نشان از تغییر مسیر تحریم ها دارد.

مقیمی با اشاره به سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری شرکت رنو در ایران، اظهار کرد: در پی مذاکرات و رایزنی‌های صورت گرفته و همچنین با توجه به میزان سرمایه‌گذاری که شرکت رنو در کشور کرده، این نوید را خواهیم داد که این شرکت خودروسازی دوباره به ایران باز خواهد گشت و برای این مهم نیز مکانیزمی در نظر گرفته‌ایم که تولید رنو را دوباره در ایران آغاز خواهیم کرد.

شکست تحریم قطعی است

 در عین حال سفر روحانی به عراق و توافق برای تجارت دو جانبه خود نشان دهنده آن است که دستاوردی ملموس در این حوزه از آن ایران شده است.

 همتی، رییس کل بانک مرکزی که این روزها به یکی از خبرسازترین مردان دولت دوازدهم بدل شده است، در خصوص دستاوردهای این سفر گفته است : با روندی که در روابط اقتصادی و تجاری ایران و عراق می بینم و آنچه که با سایر همسایگان نظیر ترکیه، آذربایجان، افغانستان و…درحال شکل گیری است می توانم خبر از شکل گیری یک تحول در ترکیب کالاها و خدمات صادراتی و مقاصد تجاری ایران بدهم.

همتی افزود: شکست سیاست تحریم آمریکا در عمل در حال تحقق است و به تدریج آثار آن در تغییر ساختار تجاری ایران در حال ظهور است.  رئیس کل بانک مرکزی تأکید کرد: واکنش سریع فعالین اقتصادی و پشتیبانی ارگان های ذیربط دولتی تحقق این تحول را شتاب خواهد داد. همتی تأکید کرد: حذف دلار درمبادلات منطقه ای و جهانی ایران با دیگر کشورها یکی از نتایج مهم راهبرد جدید تجاری ایران است.

 در عین حال وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در این سفر، در حوزه صنعت، معدن و تجارت ۲۱ تفاهم نامه به امضا رسید، گفت: ۱۲میلیارد دلار روابط تجاری فعلی ایران و عراق است که در این سفر تفاهم شد که این رقم تا ۲ سال آینده به ۲۰ میلیارد دلار افزایش یابد.

 روزهای بهتری در راه است

 تحلیلگران معتقدند ترک برداشتن دیوار تحریم در روزهای خبر در کنار تلاش برای مدیریت بازارهای داخلی که این روزها نتایج آن در حال آشکار شدن است، می‌تواند زمینه را برای حل مشکلاتی که در چند ماه اخیر اقتصاد ایران را تحت تاثیر قرار داده اماده کرده است.

 هر چند باید پذیرفت تحت تاثیر ریزش ارزش پول ملی، افزایش قیمت در بازارها رقم خورده است اما تخلیه حباب در بازارها که ناشی از فعالیت دلالان از یک سو و همچنین بالا بودن تقاضا در برخی بازارها از سوی دیگر است، می تواند به تعادل در بازارها نظیر خودرو و ارز کمک کند.

۲۲۳۲۲۳

hotnews • دسته‌بندی نشده • 5 سال پیش • dahio.com • 51



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها