احسان خراسانی: حکایتی جیب شده است این دنیای شبکه های اجتماعی برای هواداران لیگ برتر فوتبال. رسیدن پرسپولیس به فینال و حاشیه هایش شرایط را طوری کرده است که همچنان دوقطبی ها در فوتبال مان بیداد می کند. اینکه بالاخره پنجره ای بسته شده یا درهای زیادی باز شده اند ، طوری روی فوتبال ایران سایه افکنده که همه چیز را در هم تنیده است.
این چند هفته و پس از فروکش کردن تب لیگ قهرمانان آسیا ، دوگانه کی روش برانکو به دوگانه کل فوتبال ایران ، پرسپولیس بدل شده است. بحث داوری ها صدای خیلی از تیم ها را در آورده است و البته راهکاری که حالا فیفا برایش چاره اندیشیده یعنی کمک داور ویدئویی می تواند حلال مشکلات لیگ ایران هم باشد.
بعد از اتفاقات بازی پرسپولیس و سپاهان و اشتباه تیم علیرضا فغانی در پنالتی مربوط به پرسپولیس و علیپور ، در میان جامعه داوری نکته ای از قول تیم داوری بازی پیچید. اینکه اگر سیستم کمک داور ویدئویی وجود داشت بی تردید هیچ یک از این جنجال ها رخ نمی داد.
این جو بر سر داوری طوری شده است که البته مهدی تاج هم که این روزها سعی می کند کلا حرفی نزند و در دید نباشد ، بگوید:«لیگ برتر به زودی به سمت استفاده از کمک داور ویدئویی می رود.» 
اتفاقی که راستش امکان اجرایش در لیگ امسال چیزی نزدیک به هیچ است. اگرچه در این باره سعید فتاجی مسئول برگزاری مسابقات لیگ برتر می گوید:«طبق دستور آقای تاج ما در تلاشیم تا این امکان را برای پخش بازی های لیگ برتر ایجاد کنیم. البته مشکلات مربوط به تحریم ها سبب شده که نتوانیم از کمپانی های اصلی که این امکانات را دارند کمک بگیریم اما دنبال بومی سازی این تکنولوژی هستیم.»
این تکنولوژی برای اجرا نیاز به استفاده از ۱۲ دوربین در نقاط خاصی از زمین دارد که بتواند تمام ابعاد زمین را پوشش دهد. کاری که فیفا آن را در جام جهانی روسیه به اجرا گذاشت اما با همین سیستم هم مثلا داور بازی ایران و پرتغال همچنان اشتباهاتی فاحش را انجام داد.
با این وجود مثلا قطر اجرای این قانون را با کمک شبکه بین اسپرت و سیستم فیلمبرداری این شبکه انجام داده است. کاری که در بازی ایران و ونزئولا هم اجرا شد. 
ولی ماجرا این است که در ایران این تکنولوژی که نیاز به تصاویر دقیق دارد چگونه تامین می شود. 
همین هفته قبل بود که عادل فردوسی پور مجری برنامه ۹۰ روی آنتن از همکارانش در شبکه های استانی خواست تا اقلا در زمان پخش تصاویر حملات منجر به گل ، صحنه آهسته پخش نکنند. 
تقریبا هیچ یک از شبکه های استانی امکان ضبط دیجیتال بازی ها را هنوز ندارند و چیدمان ۱۲ دوربینه برای شان شاید چیزی شبیه به محال باشد. به همین دلیل احتمالا سازمان لیگ باید برای اینکار پیمانکاری مجزا داشته باشد و این یعنی تحمیل هزینه هایی گزاف به لیگ.
اگرچه در راه مقابله با همه این انتقادها شاید تصمیمی به صرفه باشد اما ۱۲ دوربین معمولی برای هر ورزشگاه در کنار نگارش نرم افزار مشخص و تعلیم اعضای این شبکه ها رقمی چندین میلیارد تومانی به ازای هر ورزشگاه را به لیگ تحمیل می کند ولی بخش عمده ای از این حساسیت ها را از بین خواهد برد و شاید کمک گرفتن سازمان لیگ از باشگاه های شبه دولتی برای تجهیز ورزشگاه های شان به این تکنولوژی ها و در اختیار گذاشتن تصاویر بدون حب و بغض ، به اعضای تیم داوری ، کمکی شایان می کند برای کشیدن خط بطلانی روی این همه جنجال باورنکردنی داوری.
۴۱۲۵۵

hotnewsسایر5 سال پیش • dahio.com • 95



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها