مریم یعقوبی: اما تلاش برای حفظ بازارهای بین‌المللی، عبور از محدوده تحریم‌ها و اتمام پروژه‌های تعهد داده‌شده توسط این وزارتخانه از یک‌سو و پاسخ به شایعات، تهمت‌ها و اخبار کذب در خصوص استعفا، قیمت و سهمیه‌بندی بنزین و دستگاه پوز در دفتر وزیر، دعوا با روحانی و فرار مدیر مالی وزارتخانه … و درنهایت پاسخگویی به سؤالات نمایندگان مجلس که بعضاً به‌صورت روزانه شده است از سوی دیگر زمانی برای وزیر نفت جهت رسیدگی به امور نفتی کشور نگذاشته است.

اگرچه سؤال و پیگیری امور محوله به وزرا و دولت، مسئولیت و حق هر نماینده مجلس است اما پشتوانه طرح این سؤال از اهمیت بالاتری نسبت به خود سؤال برخوردار است. این اواخر سؤالاتی در مجلس از وزیر نفت پرسیده می‌شود که شائبه پیگیری منافع و عناد شخصی با وزیر به جهت قطع این منافع را به واقعیت نزدیک می‌کند.

البته ناگفته نماند تعداد این نمایندگان از انگشتان یک دست نیز کمتر است اما همین تعداد هم برای هدر دادن انرژی و زمان وزیر نفت به‌عنوان کلیدی‌ترین وزیر کابینه برای حل مشکلات نفتی کشور کافی است.

برای بررسی دغدغه‌های وزیر نفت طی دو سال گذشته به‌روزهای نخست سال ۹۶ و معرفی زنگنه به‌عنوان وزیر نفت دولت دوازدهم برمی‌گردیم.

سال ۹۶ توسط رهبر معظم انقلاب سال اقتصاد مقاومتی،‌ اقدام و عمل نامیده شد. رهبر معظم انقلاب در پیامی از عملکرد وزارت نفت قدردانی کردند. بیژن زنگنه در واکنش به این قدردانی با انتشار نامه‌ای مراتب تشکر خود از رهبر انقلاب را مطرح کرده و اظهار داشت: اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در سال پیشِ‌رو، تلاش مجدانه برای عقد قراردادهای جدید نفتی (برای توسعه میدان‌های نفتی و گازی با اولویت میدان‌های مشترک)، از مهم‌ترین اولویت‌های صنعت نفت خواهد بود که با اتکای به خداوند قادر متعال و استظهار به عنایات و حمایت‌های حضرت‌عالی، (با حداکثر اتکای به مشارکت شرکت‌های داخلی اکتشاف و تولید، پیمانکاران، صنایع و سازندگان داخلی و تقویت این ظرفیت‌ها و نیز ادامه همکاری راهبردی با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی معتبر داخلی باهدف ارتقا و انتقال فناوری ملی)، امید است در این مسیر گام‌هایی مستحکم بردارد.

این تعهد به محضر رهبر انقلاب به‌عنوان سرلوحه اقدامات دو سال آینده وزارت نفت تعریف شد.

پرده اول: سوال از جنس مجلس برای تخریب عملکرد

درست یک هفته بعدازاین موضوع بود که حاجی دلیگانی، نماینده مجلس، این پرسش را مطرح کرد که با توجه به توان فنی و مالی شرکت‌های داخلی در توسعه میدان آزادگان، چرا توسعه این میدان را در قالب قراردادهای جدید نفتی به شرکت توتال داده‌اید؟

 زنگنه در پاسخ به این نماینده مجلس که سابقه طولانی در طرح پرسش‌های عجیب‌وغریب از وزارت نفت را در کارنامه خود داشت عنوان کرد: هیچ اصراری در واگذاری این میدان به شرکت خاصی وجود ندارد بلکه وزارت نفت ضمن برگزاری مناقصه، توسعه این میدان را به هر شرکتی چه داخلی یا خارجی که توان فنی و مالی آن برای وزارت نفت اثبات شود، خواهد سپرد که البته با توجه به حجم منابع مالی موردنیاز چندین میلیارد دلاری و نیز پیچیدگی فنی این میدان که موجب شده ضریب بازیافت آن زیر ۵ درصد باشد، طی سالیان گذشته هیچ شرکت داخلی نتوانسته موفقیتی در این امر داشته باشد.

نکته جالب‌توجه آن است که پس از قانع شدن نمایندگان از پاسخ‌های بیژن زنگنه به ۲ سؤال این نماینده مجلس، در همان روز حاجی دلیگانی در صداوسیما حضور پیدا می‌کند و این بار بدون حضور مسئولین از گم‌شدن ۳ کشتی بنزین وارداتی پرده‌برداری می‌کند!

در همین رابطه روابط عمومی شرکت پالایش و پخش روز دوشنبه در اطلاعی خاطرنشان کرد: گم‌شدن سه کشتی بنزین وارداتی در اواخر سال ۱۳۹۵ کذب محض بوده و دروغ مضحکی است و واردات بنزین از طریق گمرک و با اسناد مورد تأیید سازمان استاندارد صورت پذیرفته و در صورت وجود مستنداتی در این زمینه لازم است به مراجع قانونی ذی‌ربط ارجاع شود تا پیگیری‌های بعدی به عمل آید. و این بخشی از هجمه‌های پی‌درپی به زنگنه و وزارتخانه متبوعش بود.

سناریوی تخریب عملکرد وزارت نفت توسط همان گروه کوچک نمایندگان مجلس که گاها خواسته‌هایی از جنس مشاوره و مدیریت بر شرکت‌های نفتی یا به هر ترتیب ارتباط با وزارت نفت را داشتند شروع به اجرا شد.

پرده دوم: صحنه‌گردانی چند تن از نمایندگان برای حذف ظریف و زنگنه از کابینه دولت دوازدهم

خشاب‌گذاری مجدد خادمی علیه زنگنه

اداره کل روابط عمومی وزارت نفت درباره اظهارات هدایت‌الله خادمی، نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی پیرامون پرونده صادرات گاز ایران به ترکیه اطلاعیه‌ای صادر کرد.

در اطلاعیه اداره کل روابط عمومی وزارت نفت آمد: در پی مصاحبه اخیر آقای هدایت الله خادمی، نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی پیرامون صادرات گاز ایران به ترکیه و طرح پاره‌ای نظرات در مورد ارتباط پرونده کرسنت با این موضوع و همچنین موضوع واردات گاز از ترکمنستان توضیحاتی جهت اطلاع ایشان، یادآوری می‌شود: آقای خادمی در مصاحبه اخیر خود در حالی مدعی قیمت گاز صادراتی ایران به ترکیه شده و آن را اعلام و با سایر کشورها مقایسه کرده‌اند که اگر آن را تکذیب نکنند و فرض بر صحت گفتار ایشان باشد در این صورت خواسته یا ناخواسته به افشای اسناد و موضوعات محرمانه کشور اقدام کرده‌اند.

تلاش برای حذف زنگنه از کابینه

خادمی به این اقدام خلاف منافع امنیتی کشور اکتفا نکرد و با همفکران خود طرحی برای حذف زنگنه از وزارت نفت آماده کردند. این طرح در روز اخذ رأی اعتماد وزیر نفت از مجلس رونمایی شد

هدایت الله خادمی، نماینده ایذه و باغملک به‌عنوان مخالف با وزیر پیشنهادی نفت توضیحاتی مطرح کرد:

من با ۳۰ سال سابقه نفتی به مردم می‌گویم که افزایش تولید نداشتیم بلکه بازگشت به تولید داشتیم درست مثل وقتی‌که به مسافرت می‌روید شیر آب و گاز را می‌بندید و وقتی برگشتید دوباره شیر را باز می‌کنید. تحریم کار ما را متوقف کرد و پس از برداشته شدن تحریم‌ها دوباره تولید را برگرداندیم پس کاری انجام‌نشده است.

ادعای استخدام نمایندگان مجلس توسط زنگنه

در جلسه نوبت بعدازظهر مجلس نوبت به بررسی وزیر نفت شد که هدایت الله خادمی نماینده ایذه پشت تریبون رفت تا از دلایل مخالفتش با زنگنه را بیان کند او در جریان مخالفتش با این وزیر پیشنهادی ادعایی را مطرح کرد که با واکنش لاریجانی و نمایندگان مواجه شد.

خادمی ادعا کرد: وزیر نفت نمایندگان بازمانده از مجلس را به استخدام وزارتخانه درآورده است و خطاب به وزیر نفت گفت شما گفتید که ژنرال‌ها را وارد نفت کرده‌اید فقط یک ژنرال به ما معرفی کنید که بدانیم ژنرال کیست.

ظریف، زنگنه و قاضی‌زاده در آستانه جدایی از دولت

سه وزیر کلیدی در دولت دوازدهم ماندگار می‌شوند؟ این سؤالی است که این روزها محافل سیاسی و رسانه‌ای کشور را به خود اختصاص داده است.

پرده سوم: آغاز فاز تخریب شخصیتی زنگنه

با رأی اعتماد مجلس به زنگنه و تصدی دوباره کرسی وزارت توسط وی فاز بعدی سیاه‌نمایی‌ها علیه ژنرال نفت کشور آغاز شد. درست یک سال بعد از روی کار آمدن دولت دوازدهم جمع‌کردن رأی برای استیضاح وزیری که بیشترین سابقه حضور در صنعت کشور را به نام خود ثبت کرده است کلید خورد.

علیرغم همه دستاوردهای ملی و بین‌المللی در حوزه نفت، نمایندگان مجلسی که مخالفت خود را با حضور زنگنه در کابینه با تمام قوا فریاد زده بودن شروع به تخریب شخصیتی زنگنه کردند.

استیضاح زنگنه کلید خورد

عضو هیئت‌رئیسه مجلس اعلام کرد طرح استیضاح بیژن زنگنه وزیر نفت در مجلس کلید خورد.احمد امیرآبادی نماینده مردم قم و عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی اعلام کرد طرح استیضاح بیژن زنگنه وزیر نفت در مجلس کلید خورد.

وی در این زمینه توضیح داد: تعدادی از نمایندگان مجلس قبلاً طرح استیضاح وزیر نفت را ارائه کرده بودند که آقای وزیر با حضور در جلسه کمیسیون انرژی به نمایندگان استیضاح‌کننده قول‌هایی برای پیگیری موارد موردنظر آنان را داده بود.

این بار کریمی قدوسی که عنوان سلطان تکذیب در بین نمایندگان مجلس را به خود اختصاص داده وسط میدان آمد. جواد کریمی قدوسی اواخر سال ۹۷ مدعی شده بود که استعفای ظریف قبول‌شده و رفتن زنگنه وزیر نفت هم حتمی است.

پاسخ زنگنه به کریمی‌قدوسی: بگرد تا بگردیم

بیژن نامدار زنگنه در پایان نشست هیئت دولت و در جمع خبرنگاران درباره ادعای کریمی قدوسی مبنی بر کناره‌گیری وی و تعدادی از وزرا گفت: بگردند تا بگردیم. استعفای ظریف هم به هم خورد.

پیش‌ازاین هم کسری نوری سخنگوی وزارت نفت درباره اظهارنظر کریمی قدوسی مبنی اینکه «زنگنه هم می‌رود»، گفته بود: به آقای کریمی قدوسی بگویید زنگنه استعفا نمی‌دهد.

خیز دوباره خادمی برای حمله به زنگنه

نمایندگان مجلس پس از استماع توضیحات وزیر نفت در پاسخ به سؤال هدایت الله خادمی قانع شدند.

هدایت الله خادمی در نشست علنی نوبت عصر (سه‌شنبه، ۳ اردیبهشت‌ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان سؤال خود از بیژن زنگنه درباره علت اینکه چرا سیاست‌های گاز کشور چه در بخش خدمات گازرسانی به روستاها و بخش‌های مختلف کشور و چه در گرفتن سهم بازار گاز دنیا غیرعادلانه و ضد منافع ملی بوده است، پس از استماع توضیحات وزیر قانع نشد و سؤال به رأی گذاشته شد و با ۱۱۲ رأی موافق، ۵۴ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۵ نماینده حاضر در جلسه قانع شدند.

یارگیری جدید برای تخریب وزیر نفت

ماجرای انتقادات عجیب و غریب برخی نمایندگان مجلس به همین جا ختم نشد. حال زمان ورود یک نیروی تازه نفس و معتبرتر به صحنه بود. نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با انتشار پستی در فضای مجازی در خصوص مندرجات نامه خود به حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی توضیح داد.

احمد توکلی رئیس هیئت‌مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت با انتشار پستی در صفحه توییتر خود درباره محتوای نامه‌اش به حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی رئیس قوه قضائیه توضیحاتی داد و نوشت: «در نامه به آقای رئیسی، خواستم دستور دهند هشت اعلام دیده‌بان علیه مسئولان سریع رسیدگی شود.» ازجمله شکایت ما از آقایان عبدالله پوری‌حسینی، بیژن زنگنه، رئیس سازمان غذا و دارو، روسای سابق و اسبق بانک مرکزی و مدیان نظارتی ایشان، عباس آخوندی و دانشگاه تهران

ترور شخصیتی زنگنه این بار توسط یک دستگاه پوز

هدایت‌الله خادمی اما دست‌بردار نبود و با اشاره به انتشار اخباری درباره اتفاقات اخیر در دفتر وزیر نفت و ورود یک نهاد امنیتی به مسائل رخ‌داده در دفتر زنگنه، اظهار داشت: طبق شنیده‌ها در دفتر وزیر نفت برای نیروی‌های خدماتی حسابی بازشده است. مسئولان دفتر زنگنه از مراجعه‌کنندگان دفتر، افراد دارای قرارداد با وزارت نفت، مؤسسان شرکت‌های نفتی و گازی و موارد این‌چنینی درخواست واریز مبلغی به‌حساب نیروهای خدماتی جهت انجام کارشان را داشتند و در ادامه نیروهای خدماتی این مبالغ واریزی به حسابشان را تحویل مسئولان دفتر آقای زنگنه می‌دادند و حتی آنجا برای این کار دستگاه کارت‌خوان گذاشته بودند.

تقویت تیم تخریب با تعدد دستگاه‌های پوز

پس از گذشت قریب ۲ ماه ابوترابی همان ادعا را تکرار و البته تعداد پوزهای مکشوفه را نیز به سه دستگاه افزایش داد. با این روند دور از انتظار نیست که در اظهارنظرهای بعدی این آقایان تعداد دستگاه‌های پوز مکشوفه به ۳۰ یا ۴۰ برسد! همان‌گونه که جای تعجب ندارد اگر از زبان آن‌ها اعلام شود که موفق به کشف تونلی از دفتر وزیر نفت تا خزانه بانک مرکزی شده‌اند!

باوجوداین فشارها بیژن زنگنه از موضع خود برای صحت و دقت در امور محوله و حفظ جایگاه ایران در فضای بین‌الملل کوتاه نیامده و همچنان بر دفاع از حقوق مردم و منافع کشور پافشاری کرد. این پافشاری تا بدان جا پیش رفت که زنگنه اقدام به افشای درآمدها و امکانات بابک زنجانی برای تخریب عملکرد وزارت نفت و شانتاژ برخی توسط زنجانی کرد.

وزیر نفت در گفتگویی اعلام کرد: «فضا را باز نمی‌کنم که یکسری بیایند دوباره بابک زنجانی درست کنند. حتماً چنین اجازه‌ای نمی‌دهم، بارها گفته‌ام تا زمانی که این امانت دست من است با همه وجود تلاش می‌کنم که از این امانت مردم حفاظت کنم؛ حتی به قیمت جانم که هیچ، به قیمت آبرویم؛ نمی‌گذارم از این پول ببرند و من بمانم.

پرده چهارم: حضور بابک زنجانی در تیم مخالفان وزیر نفت

حال نوبت شخص بابک زنجانی بود تا به میدان آمده و با وزیر نفت پنجه در پنجه افکند. زنجانی که مشخص نیست با چه پشتوانه‌ای کمر به حذف زنگنه از عرصه نفت کشور بسته است دریکی از جلسات رسیدگی به پرونده خود خطاب به وزیر نفت تأکید کرد: به‌زودی جای ما عوض خواهد شد و من آزاد و شما زندانی می‌شوید!

اگرچه وکیل بابک زنجانی این موضوع را تکذیب کرد اما ذات مسئله رودررویی بابک زنجانی، کاسبان تحریم و مسببان لو رفتن اطلاعات استراتژیک نفتی کشور نشان از تفکری مسموم در پشت پرده این ماجراها دارد.

تفکری مسموم که درست در سر بزنگاه احتمال حذف ایران از بازارهای نفتی دنیا سر راه وزیر نفت قرارگرفته و با تلاش برای شکستن اراده و تمرکز وی سعی در تخریب چهره بین‌المللی این عضو کابینه و القاء عدم ثبات در وزارت نفت به مشتریان خارجی دارند.

اگرچه نقاب میهن‌دوستی و نگرانی برای منافع ملی کشور این روزها بیش‌ازپیش بر صورت دلواپسان مشاهده می‌شود اما با قدری تأمل در نگارش و مدل اجرای سناریوی تخریب زنگنه به‌عنوان مرد نخست نفت کشور و در کنار وی ظریف به‌عنوان نماینده دولت در امور دیپلماسی می‌توان حرکت بعدی دلواپسان و مخالفان دولت را پیش‌بینی کرد.

حساسیت زمانی و سیاسی اتفاقاتی که حول محور مدیران نفتی کشور رخ می‌دهد تا جایی برای دلواپسان و مخالفان دولت اهمیت دارد که اخبار نادرست و تحریف‌شده‌ای را به رسانه‌های حامی خود ارسال کرده و از دور اثرگذاری آن را در ایجاد بی‌اعتمادی به وزیر نفت مشاهده می‌کنند. ابداع پستی با عنوان مدیر مالی وزارت نفت و انتشار خبر دستگیری وی در هنگام خروج از کشور نیز ازاین‌دست اقدامات است که می‌توان به‌راحتی منشأ ، حامی و مبدع آن را پیدا کرد.

حلقه مخالفان زنگنه روزبه‌روز تنگ‌تر و آسیب‌های ملی و عمومی آن‌ها به جایگاه نفتی ایران در عرصه‌های خارجی بیشتر می‌شود اما باید منتظر ماند و دید آیا زنگنه همچنان بدون توجه به این هجمه‌ها مشغول انجام تعهدات خود به مقام معظم رهبری در نوروز ۹۶ است یا در حال آماده‌سازی دفاعیه درخور این هجمه‌ها است؟

ماه گذشته و در بحبوحه پایان معافیت نفتی برخی مشتریان ایران، عزت‌ا… ضرغامی، فعال سیاسی اصولگرا و رئیس اسبق صداوسیما در صفحه رسمی خود در توئیتر نوشت: «گویا آقای زنگنه هنوز نگران عواقب قضایی دور زدن تحریم‌ها برای فروش نفت است. ولی مطلعم که اخیراً این مشکل حل‌شده و ایشان اختیار عمل بالایی دارند. چرا وزارت نفت هنوز آرایش جنگی ندارد؟»

واکنش زنگنه به این موضوع جالب‌توجه بود و او اعلام کرد که اطلاعات سری دور زدن تحریم را حتی پیش خواص نیز نمی‌تواند افشا کند. وزیر نفت نوشت: «تاکنون عده زیادی واکنش نشان داده‌اند و من هم اگر بخواهم با ادبیات آقای ضرغامی سخن بگویم، باید به‌صراحت اعلام کنم که وزارت نفت حدود یک سال است که نه‌تنها آرایش جنگی گرفته، بلکه درگیر جنگی خشن با یک تجاوزگر بی‌رحم و بی‌منطق شده است. جنگی که در هنگامه آن البته با کمین‌های متعدد روبه‌رو شده و نه‌تنها از تک‌تیراندازها، بلکه از آتش توپخانه‌های مستقر در درون کشور نیز رنج و آسیبی بسیار دیده است و می‌بیند. متأسفانه نوع این جنگ به‌گونه‌ای است که وزارت نفت نه می‌تواند از دستاوردهای خود به علن سخن بگوید و نه می‌تواند، روش‌ها و حتی کلیات عملیات خود را حتی برای خواص تشریح کند. در طول این مدت، دشمن، از راه‌های مختلف بسیار کوشیده است که ما را به حرف زدن و افشای رازها وادارد».

پشت پرده حملات به زنگنه چیست؟

جلال میرزایی نماینده اصلاح طلب مجلس در یادداشتی نوشت:درحالی که این روزها با افزایش فشارهای کاخ سفید علیه ایران، وزارت نفت به یکی از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین وزارتخانه‌های دولت و به تعبیری خط مقدم نبرد با فشارهای امریکا تبدیل شده، جریانی خاص در جناح مخالفان دولت، عزم خود را جزم کرده که به هر نحو، عملکرد این وزارتخانه را تحت‌الشعاع اقدامات تخریبی خود قرار دهد.

وی در این یادداشت اشاره کرده است بر این اساس در تحلیل انگیزه این جریان و پشتوانه سیاسی‌اش باید تاکید کنیم که این جریان به هیچ عنوان تنها نیست و اگرچه هسته مرکزی مخالفت‌ها با آقای زنگنه را تشکیل می‌دهد اما عده‌ای دیگر نیز با این جریان همراهی می‌کند.

وی در ادامه نوشت: به یاد بیاوریم آن حدود ۷۰ نماینده‌ای که سال گذشته در نامه‌ای به سران قوا خواستار برخورد با وزیر نفت شده بودند و به نظر می‌رسد پس از آنکه این جریان از آن اقدامات تخریبی ناامید شد و دید که از این طریق جواب نمی‌گیرد، دور تازه‌ای از اقدامات علیه وزیر نفت را در حدود یک هفته تا ۱۰ روز اخیر آغاز کرده است. این درحالی است که انتقادهای این جریان بسیار سطحی است. چنان‌که بحث کارتخوان را مطرح کرده‌اند اما اشاره‌ای نمی‌کنند که این حراست وزارت نفت بوده که این تخلف را شناسایی و با آن برخورد کرده است.

در دوران تحریم چرا مجلس آرایش جنگی به خود نمی گیرد؟

اما این آرایش جنگی و سپر دفاعی کشور که به گفته زنگنه از سال پیش شکل‌گرفته فعلاً بیش از حملات خارجی مورد حملات داخلی قرارگرفته و انگشت‌شماری از این حملات تصادفاً توسط کسانی صورت می‌گیرد که با حضور زنگنه در وزارت نفت دستشان از منافع کلانی کوتاه شده است. حال باید از این افراد پرسید اگرچه به‌ناحق، حق‌دارند به خاطر منافع کلان خود مبارزه کنند اما آیا وقت آن نیست آن‌ها هم آرایش جنگی برای حفظ منافع کشور به خود گرفته و برای مدتی حتی موقت دست از جنگ با زنگنه بردارند؟ شاید نگاهی به تقدیر رهبر معظم انقلاب از عملکرد وزارت نفت بتواند این واقعیت را برای این دسته از مخالفان زنگنه روشن کند که مورد تأیید رهبر انقلاب قرار گرفتن خود بزرگترین مهر تأیید بر اقدامات زنگنه است. حال شاید این توقع زیادی نباشد که از این حق به جانبان و منتظران حذف زنگنه بخواهیم حداقل در این برهه از زمان که نیاز به انسجام و همدلی لازمترین ملزومات برای کشور است قدری احقاق ق خود را به تعویق انداخته و زنگنه را رها کنند تا چراغ خاموش بتواند به جنگ تحریم‌های نفتی رفته و حقوق بین المللی کشورمان را دنبال کند.

۲۲۶۲۲۶

hotnews • دسته‌بندی نشده • 5 سال پیش • dahio.com • 64



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها