سینماسینما، سحر آزاد: یکی از اعضای بخش هیات انتخاب سیزدهمین جشنواره سینما حقیقت با بیان این‌که به طور کلی آثار ارسال شده به این بخش از کیفیت مناسبی برخوردار بودند، تنوع موضوعی را از ویژگی‌های جشنواره برشمرد.

کوروش عطایی، یکی از کارگردان‌های مستند «در جستجوی فریده» که در سینماهای هنروتجربه به نمایش درآمد و امسال نیز به عنوان نماینده ایران در رقابت اسکار حضور دارد، یکی از اعضای هیات انتخاب بخش مستندهای بلند سیزدهمین جشنواره سینماحقیقت بود.

او درباره کیفیت آثار این بخش به سایت هنروتجربه گفت:«در مجموع آثار امسال از کیفیت مناسبی برخوردار بودند و کیفیت فیلم‌ها از حد متوسط، بالاتر بود. یکی از ویژگی‌هایی که آثار امسال داشتند، این بود که تنوع موضوعی فیلم‌ها خوب بود اما آنچه در مجموع درباره مستندها می‌شد، دید این بود که جای مستندهای جسورانه‌تر و مستقل‌تر خالی است که البته یک دلیل به سختی سرمایه در سینمای مستند و سختی تولید برمی‌گردد که به چالشی تبدیل شده است که فیلم‌سازان مستقل‌تر کمتر بتوانند کار کنند».

او در توضیح بیشتر این موضوع عنوان کرد:«خیلی از مستندها، آثاری هستند که از سوی نهادهای مختلف و با حمایت آن‌ها ساخته می‌شوند که در نوبه خود موضوع بدی نیست اما آنچه دیده می‌شود این است که در سال گذشته فیلم‌سازان و تهیه‌کنندگان مستقل کمتر تولید داشته‌اند».

عطایی در پاسخ به این پرسش که تولید کمتر مستندهای مستقل به این دوره مربوط می‌شود یا در سال‌های قبل هم وجود داشته است، گفت:«فکر نمی‌کنم مربوط به این دوره باشد و در چند سال اخیر این اتفاق افتاده است که می‌توان گفت به شکلی روی روند انتخاب سوژه‌ها و موضوع‌هایی که فیلم درباره آن ساخته می‌شود، تاثیرگذار بوده است. در مجموع در میان فیلم‌هایی که انتخاب شده‌اند، تعدادی فیلم خوب رو به بالا داشتیم».

او با بیان این‌که به آینده سینمای مستند امیدوار است و به‌نظرش مستندها رشد خیلی خوبی در این سال‌ها داشته‌اند، درباره نقش جشنواره سینماحقیقت در جریان سینمای مستند نیز عنوان کرد:«جشنواره سینماحقیقت نقش کلیدی در رشد سینمای مستند ایران دارد. طی سیزده سال برگزاری این رویداد سینمایی، قطعا یکی از عوامل اصلی پیشرفت مستندسازی خود جشنواره سینماحقیقت بوده چون محلی برای عرضه شدن، دیده شدن و معرفی فیلم‌سازان جدید است و الان به یک جشنواره خیلی خیلی پویا تبدیل شده که هم مخاطب حرفه‌ای و هم مخاطب عام دارد و این ویژگی خیلی مثبتی برای این جشنواره است».

عطایی در ادامه گسترش جشنواره در شهرها و سینماهای مختلف را راهی برای عمومی‌تر شدن سینمای مستند و آشنایی بیشتر مردم با این نوع فیلم‌ها دانست.

او سپس به وجه اقتصادی و توجه به صنعت سینمای مستند در جشنواره سینماحقیقت اشاره کرد:«وجه بین‌المللی جشنواره خیلی پررنگ است اما هنوز جای زیادی برای رشد دارد تا فیلم‌سازان، خریداران، مدیران شبکه‌ها و جشنواره‌های مختلف به این بهانه به ایران بیایند و از این طریق به بخش مالی و صنعت سینمای مستند هم کمک شود. در این زمینه جشنواره خوب بوده است. ضمن اینکه الان جشنواره سینماحقیقت در میان جشنواره‌های مستند دنیا جای خودش را باز کرده و شناخته شده است».

عطایی با بیان این‌که معتقد است جشنواره سینماحقیقت بهترین جشنواره‌ای است که در ایران برگزار می‌شود، افزود:«این جشنواره یک نقطه خیلی مثبت در میان رویدادهای ایرانی است. خیلی از فیلم‌های درجه‌یک دنیا در آن نمایش داده می‌شود و خیلی از فیلم‌سازان ایرانی اینجا معرفی می‌شوند. در بخش بین‌الملل هم هر ساله مهمانان خوبی به آن دعوت می‌شوند و به محلی برای گردهمایی فیلم‌سازان تبدیل شده است. از همه مهم‌تر اینکه حداقل طی این سال‌ها از حاشیه‌ها به‌دور بوده و دنبال زرق و برق سلبریتی و…نیست که طبیعتا به دلیل ذات فیلم‌های مستند است که این رویداد هنری‌تر و فرهنگی‌تر برگزار می‌شود و همین نکته خیلی مثبت آن است».

منبع: سایت هنروتجربه

hotnews • دسته‌بندی نشده • 4 سال پیش • dahio.com • 69



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها