نوریاتو: حسن غفاری از اعضای شورای سیاست‌گذاری و یکی از داوران مسابقه خوشه گفت: ما در یک مسابقه نمی‌خواهیم فقط چند عکس را روی دیوار به نمایش بگذاریم؛ بلکه باید به سمت تولید و آموزش هم برویم.

 

حسن غفاری از اعضای شورای سیاست گذاری و هیات داوران سومین دوره جشنواره خوشه در مورد لزوم برگزاریتورهای عکاسی وعده داده شده این مسابقه به خبرنگار تجسمی خبرگزاری موج گفت: هیات داوران به همراه دبیر و مسئولان اجرایی و رییس این مسابقه در چند جلسه ای که تشکیل دادند، به این نتیجه رسیدند که این مسابقه و تورهای عکاسی آن باید به دلایل مختلفی برگزار شود.

وی تشریح کرد: یکی از این دلایل این است که گندم و آرد در فرهنگ ما دارای جایگاه خاصی هستند. نکته بعد این که تغذیه همه اقشار جامعه ما به آن وابسته است چه به طور مستقیم و با تناول نان یا غیر مستقیم و در خوراک هایی که با فرواری صنعتی این مواد تهیه می شود مانند ماکارونی. ضمن اینکه  در صنایع تبدیلی زیادی حضور دارند. بنابراین با هدف اطلاع رسانی در مورد خودکفایی کشور در گندم و لزوم مصرف بهینه برای حفظ این خودکفایی و احتمالا بستر سازی برای صادرات آن با تولید مازاد نیاز جامعه و همینطور برای فرهنگ سازی و احیاء احترامی که از گذشته به گندم و آرد نان گذاشته می شد؛ تصمیم گرفتیم که این مسابقه را در سطح وسیع و در میان همه اقشار جامعه برگزار کنیم.

غفاری اظهار داشت: به همین منظور بخشی را داریم که عکاسان حرفه ای می توانند در آن شرکت کنند و با ارئه مجموعه عکس ، شانس کسب جایزه هفتاد میلیون ریالی آن را داشته باشند در عین حالی که بخشی را هم برای افراد زیر پانزده سال داریم که می توانند با دوربین یا تلفن همراه والدینشان، اقدام به عکاسی کنند. به این ترتیب هم حرفه ای ها، هم افراد آماتور و هم علاقمندان به عکاسی در همه مقاطع سنی مخاطب قرار می دهد. بر همین اساس، آیین نامه بسیار خوب و دقیقی نوشته شده که می تواند به اکثر سوالات احتمالی افراد پاسخ دهد.

این عکاس پیشکسوت افزود: یکی از تصمیمات خوبی که در این جلسات گرفته شد، برپایی تورهای عکاسی بود که برای افراد علاقمند فضایی را بوجود بیاوریم که این روند کاشت، داشت و برداشت و تبدیل آن به مواد خوراکی را ببینند و عکاسی کنند. ما از دیرباز هم شاهد آن بودیم که بیشترین آثاری که از فضای سنتی به جشنواره ها می رسد، صحنه هایی از سفره ها، پخت و یا خوردن نان است که بیشتر در فضای غیر صنعتی رخ می دهد؛ و همه به خوبی می دانیم که این فضا تنها متناسب با مصرف خانوار است و نمی تواند تامین کننده نیاز کلان کشور در زمینه باشد، بلکه این مجتمع های کشت و صنعت بسیار وسیع هستند که این امر را به عهده دارند.

عضو شورای سیاست گذاری مسابقه خوشه ادامه داد: اهمیت این مسئله زمانی روشن می شود که بدانیم در کشور ما ورود و عکاسی از خیلی از اماکن مانند کارخانه ها و مراکز صنعتی خیلی بزرگ ممنوع است و برای عکاسی از مجتمع های کشت و صنعت نیاز به هماهنگی های خاص است. این تورها در نظر گرفته شده است و مسئولان اجرایی مشغول برنامه ریزی های مناسب برای آن هستند تا بتوانند آن را در شهرستانها هم به خوبی برگزار کنند و این فرصت تنها به عکاسان اعزامی از تهران محدود نشود.

این استاد دانشگاه گفت: ما در یک مسابقه فقط به دنبال نمایش چند عکس به روی دیوار نیستیم؛ بلکه باید به سمت تولید و آموزش هم برویم چرا که این مسابقه خاستگاهی فرهنگی دارد و باید بتواند ضمن آموزش و اطلاع رسانی، فرهنگسازی هم بکند و اهداف برگزار کنندگان به جامعه تزریق کنیم.

حسن غفاری در پاسخ به این سوال که آیا حضور در این تورها در پایان این رویداد و بخش نهایی مسابقه امتیاز یا جایزه ویژه ای را در بر دارد گفت: خیر چنین جایزه و امتیازی در نظر گرفته نشده است اما حتی کسانی که تمایلی به شرکت در مسابقه ندارند می توانند برای حضور در این تورها اقدام کنند مشروط به این که علاقمند و به عکاسی و با سابقه عکاسی باشند که البته شرایط دقیق تر و جزئی تر آن به زودی اعلام می شود. البته برگزاری این تورها با هدف زمینه سازی برای تولید عکس جهت حضور در مسابقه است که مابقی ماجرا به روحیات و ویژگی های اخلاقی شرکت کنندگان برمی گردد.

وی در مورد تاخیر در برگزاری این تورها نسبت به زمان اعلام شده گفت: ما به دوستان اجرا کننده مشورت های لازم و الزامات این رویداد فرهنگی هنری را ارائه کرده ایم و امیدواریم که آنها هم بتوانند به خوبی آن را اجرا کنند و به نتیجه مطلوب برسند.

نوشته یک مسابقه هنری باید فراتر از برگزاری یک نمایشگاه چند روزه باشد اولین بار در مجله نوریاتو | رسانه جامع هنرهای تجسمی پدیدار شد.

hotnewsعکس, فرهنگ و هنر5 سال پیش • dahio.com • 48



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها