خارش پوست می تواند ناراحت کننده باشد. خوشبختانه بسیاری از درمان های طبیعی و خانگی می تواند به کاهش خارش کمک کند. به گفته انجمن ملی اگزما (NEA)، افرادی که اغلب دچار خارش پوست میشوند دچار مشکل خواب می شوند و ممکن است افسرده یا مضطرب شوند. آنها ممکن است پوست خود را خراشیده کنند و سبب ایجاد پارگی های کوچک شوند که مستعد ابتلا به عفونت هستند.

علت خارش بدن چیست؟

علل شایع خارش پوست عبارتند از

  • نیش حشرات
  • آلرژی
  • استرس
  • و بیماری های پوستی مانند اگزما و پسوریازیس

درمان های گیاهی برای کاهش خارش بدن

  1. اضافه کردن ۲ قاشق غذاخوری سرکه به آب حمام
  2. نوشیدن ۱ الی ۲ فنجان چای گزنه
  3. ماساژ روزانه پوست بدن با روغن کنجد گرم
  4. مالیدن مقدار مساوی مخلوط گوجه فرنگی تازه و عصاره نارگیل بر روی ناحیه دچار خارش
  5. استفاده از یک قاشق غذاخوری لپه آسیاب شده که با ماست تازه مخلوط و به صورت خمیر در آمده باشد و به محل بمالید
  6. ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری عسل را با ۳ قاشق غذاخوری پودر دارچین مخلوط کنید و به ناحیه خارش بمالید
  7. عرق بید
  8. عرق کاسنی
  9. عرق شاهتره 
  10. یک فنجان جوش‌شیرین را به یک وان حمام از آب سرد اضافه کنید و نیم ساعت در آن بخوابید
  11. دو فنجان جو پرک شده به وان حمام خود اضافه کنید و به مدت حداقل ۲۰ دقیقه درون این آب قرار بگیرید
  12. یک قاشق غذاخوری از برگ ریحان خشک را به دو فنجان آب جوش اضافه کنید و چند دقیقه صبر کنید دم بکشد و به محل خارش بمالید
  13. یک قاشق غذاخوری از برگ‌های آویشن خشک را به دو فنجان آب جوش اضافه کنید
  14. روغن‌زیتون را با عسل مخلوط‌کنید و چند بار در روز بر روی بخشی که خارش می‌کند بمالید
  15. ژل آلوئه ورا را از یک برگ آن استخراج‌کنید و ژل را بر روی منطقه آسیب‌دیده اعمال کنید و پس از ۱۵ دقیقه با آب گرم بشورید
  16. چندین قطره روغن نعناع را به یک وان حمام اضافه کنید و نیم ساعت درون قرار بگیرید

سایر درمان های موجود

درمان های موجود برای خارش بدن

۱- سرد کردن محل خارش

آکادمی پوست و زیبایی آمریکا نشان می دهد که یک روش خوب برای از بین بردن خارش پوست، استفاده از یک پارچه ی سرد و مرطوب یا یخ برای ۵ تا ۱۰ دقیقه در منطقه آسیب دیده است. خنک کردن باعث کاهش التهاب می شود که ممکن است باعث خارش شود.

یکی دیگر از گزینه ها نگهداری کرم ها و لوسیون های مرطوب کننده در یخچال می باشد. 

۲- درمان با استفاده از پانسمان مرطوب

درمان با استفاده از پانسمان مرطوب (WWT) شامل استفاده از پارچه های خیس شده ساخته شده از گاز بر روی مناطق آسیب دیده پوست است. این پانسمان مرطوب پوست را آبرسانی می کند و یک مانع فیزیکی در برابر خراش ایجاد می کند. این درمان برای کودکان بسیار مفید است.

WWT همچنین به جذب دارو از جمله استروئیدهای موضعی کمک می کند. قبل از اعمال پانسمان، به آرامی داروها را اعمال کنید و سپس از مرطوب کننده استفاده کنید. مراحل زیر را برای استفاده از پانسمان های مرطوب پیشنهاد می کند:

  •  گاز را در آب گرم قرار دهید تا مرطوب شود.
  •  گاز را در اطراف ناحیه آسیب دیده پوست و ناحیه ای که می خارد قرار دهید.
  •  یک تکه خشک گاز بالای گاز مرطوب قرار دهید.
  •  یک لباس خواب نرم و پنبه ای بپوشید و مراقب پانسمان باشید.
  •  بگذارید پانسمان چند ساعت یا یک شب بماند.

یک فرد می تواند برای چند روز به منظور کنترل دردهای شدید خارش، از WWT استفاده کند. اگر خارش برطرف نشد بهتر است با پزشک یا متخصص پوست در مورد گسترش درمان یا تلاش برای درمان جایگزین صحبت کنید.

۳-  سرکه سیب

سرکه سیب حاوی اسید استیک است که هزاران سال است به عنوان یک ماده ضد عفونی کننده زخم طبیعی و ضد عفونی کننده استفاده می شود. با توجه به بنیاد ملی پسوریازیس (NPF)، سرکه سیب در از بین بردن خارش پوست مفید است. NPF توصیه می کند سرکه را با استفاده از آب به نسبت ۱ به ۱ رقیق کنید. محلول را به پوست سر اعمال کنید. بگذارید خشک شود. سپس با آب گرم شستشو دهید.

سرکه می تواند موجب سوزش در زخم های باز شود. افرادی که پوست خراشیده و خونریزی دارند باید از این درمان اجتناب کنند.

۴- جوش شیرین

جوش شیرین دارای خواص ضد قارچی است و تحقیقات نشان می دهد که یک درمان موثر برای انواع بیماری های قارچی پوست است که می توانند باعث خارش شوند (۱۰ بیماری که با حمام جوش شیرین درمان میشود) . NEA توصیه می کند یک چهارم فنجان جوش شیرین به وان حمام اضافه کنید. روش جایگزین مخلوط کردن جوش شیرین با کمی آب برای تشکیل خمیر و اعمال مستقیم خمیر بر روی مناطق خارش می باشد.

۵-  اجتناب از تحریک کننده

طبق آکادمی آمریکایی پوست، مردم باید از تحریک کننده های احتمالی جلوگیری کنند، زیرا ممکن است خارش را بدتر کنند. تحریک کننده های احتمالی عبارتند از:

آب گرم: حمام کردن در آب گرم، رطوبت پوست را از بین می برد و موجب خشکی، قرمزی و خارش می شود. کاهش درجه حرارت آب حتی تا چند درجه می تواند کمک کند.

تغییر دما و رطوبت : تغییرات شدید دما و رطوبت می تواند پوست را خشک کند و باعث خارش و پوسته شدن می شود. تهویه می تواند به حفظ رطوبت محیط های بسته در ماه های خشک تابستان کمک کند. همچنین می تواند به مقابله با اثرات خشکی حرارت مرکزی در فصل زمستان کمک کند.

محصولات آرایشی و بهداشتی معطر: برخی از محصولات مراقبت از پوست حاوی مواد افزودنی مانند عطر و رنگ مصنوعی است که می تواند باعث تحریک پوست شود. افراد مبتلا به خارش پوست یا افراد با پوست حساس باید از محصولات مراقبت از پوست بدون عطر و بدون رنگ استفاده کنند.

الیاف مصنوعی و پشم: لباس های ساخته شده از پشم یا الیاف مصنوعی در برابر پوست خشن می باشند و باعث خارش و سوزش می شوند. برخی افراد حساس تر از دیگران هستند. بهتر است افراد مبتلا به خارش پوست لباس های پنبه ای گشاد بپوشند. پنبه اجازه می دهد تا پوست نفس بکشد و مانع از گرم شدن می شود.

استرس: مطالعات نشان می دهد استرس روانی می تواند باعث ایجاد خارش شود. افرادی که در زمان استرس دچار خارش شدید می شوند، می توانند از روش های کاهش استرس خاص مانند یوگا و مراقبه ذهنی بهره مند شوند.

درمان دارویی و گیاهی خارش بدن

۶٫ هیدروکورتیزون

کرم ضد خارش یکی دیگر از راه های معمول برای درمان خارش پوست است. کرم ضد خارش که حاوی حداقل ۱ درصد هیدروکورتیزون است را مصرف کنید. این دارو پاسخ های التهابی را در بدن مهار می کند و می تواند به کاهش التهاب و خارش پوست کمک کند. کرم ضد خارش بدون نسخه در دسترس است (۱۲ تا از بهترین کرم برای درمان اگزما).

۷٫ داروهای ضد افسردگی

طبق برخی مطالعات، داروهای ضد افسردگی به کاهش خارش کمک می کنند. بعضی از این داروها باعث آزاد شدن سروتونین می شوند که می توانند گیرنده های بدن شما که باعث خارش می شوند را آرام کنند. این درمان معمولا در موارد مزمن خارش استفاده می شود.

۸- توقف خاراندن!

وقتی خارش دارید، خاراندن واکنش طبیعی است. اما خاراندن بدن مشکل را حل نمی کند. در واقع، ممکن است پوست خراش بردارد و از بهبودی آن جلوگیری کند. همچنین ممکن است خاراندن باعث عفونت شود. سعی کنید پوست خود را نخارانید. لباس های راحت بپوشید که پوست را تحریک نکنند و ناخن های خود را به طور مرتب کوتاه کنید.

۹-  مرطوب کننده های با کیفیت بالا

مرطوب کننده های با کیفیت خوب آب را در لایه های بیرونی پوست شما نگه می دارند. این مرطوب کننده ها باعث می شوند پوست کم آب نشود و خشکی پوست را کاهش داده و مانع از خارش می شوند. نمونه هایی از مرطوب کننده های با کیفیت بالا شامل مارک های Eucerin و Cetaphil می باشد.

۱۰-  خنک باشید

یک راه حل ساده برای نیش پشه که  توصیه می شود: یک پک سرد و یا یک کیسه پر از یخ. کلید اصلی سرما است. از قرار دادن منطقه آسیب دیده در معرض آب گرم اجتناب کنید. آب گرم پوست را بیشتر تحریک می کند.

۱۱-  آنتی هیستامین ها

هیستامین ها مواد شیمیایی در بدن هستند که باعث علائم آلرژی، از جمله خارش می شوند. یک آنتی هیستامین یک درمان معمول برای واکنش های آلرژیک است. با این حال، بسیاری از داروهای آنتی هیستامین باعث خواب آلودگی می شوند، بنابراین بهتر است قبل از خواب استفاده شوند. یک مطالعه از سال ۱۹۹۶ توصیه می کند که آنتی هیستامین های موضعی را مستقیما به منطقه آسیب دیده برای جلوگیری از عوارض جانبی مرتبط با آنتی هیستامین های خوراکی استفاده کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

افراد می توانند بسیاری از موارد خارش را در خانه و با روش های موثر پاک کننده و مرطوب کننده درمان کنند. با این حال، در صورت مشاهده علائم زیر باید به پزشک مراجعه کنید:

  •  خارش که بیش از ۲ هفته ادامه می یابد و یا به طور منظم بروز می کند
  •  خارش ناشی از بثورات غیر معمول، درد یا تورم
  •  نشانه های عفونت، مانند التهاب یا زخم های تند
  •  خارش که بر تمام بدن تاثیر می گذارد

علائم بالا می تواند یک بیماری را که نیاز به توجه پزشکی دارد، نشان دهد.

 www.medicalnewstoday.com

drsalamat • دسته‌بندی نشده • 5 سال پیش • dahio.com • 724



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها