واقعیت هایی که بارها بیان شده اما تاکنون با این شدت و قدرت خود را نشان نداده است. بخشی از پیامدهای اقتصادی در هنر دوران کرونا، با عرصه های دیگر مشترک است اما ضرورت ها و خلاهای جریان و فضای هنر، آسیب های بیشتری را با تمایزهایی سبب شده است.
جنبه ها و حلقه های هنر در کشور ما به تناسب رشد و گسترش نداشته است و این رشد و توسعه نامتوازن، پیامدهایی دارد که در تعطیلی فعالیت های هنری آسیب های بیشتری را به دنبال دارد. نیروی انسانی هنر در سال های اخیر رشد قابل توجهی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی هنر و فارغ التحصیلان هنر در این سال ها افزایش چند برابری داشته اند.
امروز بیش از شش هزار آموزشگاه آزاد هنری با مجوز فعالیت می کنند و هنرجویانی هم به از این آموزشگاهها به فضای هنر می آیند. اما در آن سو بستر و فضای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی به تناسب نیروی انسانی عرصه هنر توسعه نیافته است. فضاهای مناسب برای فعالیت و تولید و اجرای آثار هنری همپای نیروی انسانی رشد نکرده، اعتبار و بودجه فرهنگ و هنر هم افزایش چندانی نداشته که بتواند فرصت و امکان مناسب را برای فعالیت فراهم کند و بخش قابل توجهی از این بودجه ناچیز هم که برای رویدادها و جشنواره ها صرف می شود.
سوی دیگر ماجرا مخاطبان و خریداران معدود آثار هنری است. به نظر می رسد امروز تعداد نویسندگان و مترجمان از تعداد مخاطبان و خوانندگان کتاب کمتر نباشد و در بعضی رشته های دیگر هنری هم وضعیت تفاوت چندانی ندارد. نتایح طرح ملی مصرف فعالیت و کالای فرهنگی که سال گذشته انجام شد نشان می دهد هنوز سینما، تئاتر، هنرهای تجسمی، موسیقی و کتاب مخاطبان فعال چندانی ندارند و بخش عمده اقتصاد هنر که با مخاطب گسترده فعال و مصرف کالا و خدمات فرهنگی و هنری می تواند جریان پیدا می کند، با مساله مواجه است.
وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه ما چنان پیش نرفته است که دایره مخاطبان فعال فرهنگ و هنر گسترش یابد و تا اندازه ای با فعالان هنر در تناسب قرار گیرد. بخشی نگری و نبود همگرایی در بین نهادها و سازمان های متعدد و مختلف هم از آسیب های هنر است، نهادها و دستگاهها اگر تصمیم می گیرند اعتباری را در فرهنگ و هنر هزینه کنند به جای کمک و همراهی با نهادهای دیگر برای پرداختن به اولویت های هنر و تقویت رویدادهای معتبر موجود، جشنواره و مسابقه ای را بنیان می نهند که دوام و قوام چندانی هم ندارد. دو سال پیش استانداری کرمان با توجه به ضرورت مرمت آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان، اعتباری را اختصاص داد و آثار موزه صنعتی مرمت شد به جای اینکه جشنواره و مسابقه ای دیگر را بنیان نهد.
مرمت این آثار به عنوان سرمایه هنری ملی سر و صدایی نداشت اما ضرورت و اولویت داشت و ماندگار است.
۲۴۱۲۴۱