سرهنگ جمشید محبت‌خانی،‌ رئیس یگان حفاظت محیط‌زیست سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اینکه آتش در مرز بین استان خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد و در مناطق حفاظت شده «دنا» و «خائیز» رخ داده است، گفت: این حادثه در اثر رعد وبرق حوالی عصر روز گذشته حادث شد. به جز مناطق حفاظت‌شده «دنا» و «خائیز»، ‌منطقه آزاد «علمدار» که از مناطق آزاد است نیز دچار حریق شد.

سرهنگ محبت‌خانی با اشاره به اینکه احتمال وقوع حادثه از قبل اطلاع‌رسانی شده بود، افزود: امسال به علت شدت نزولات جوی،‌ مراتع از رویش گیاهی بسیار خوبی برخوردار شدند. اما این مساله هم یک فرصت و هم تهدیدی برای مراتع است و کوچکترین بی‌احتیاطی عمد و یا غیرعمد توسط عامل انسانی و یا بلایای طبیعی،‌ می‌تواند مراتع را تهدید کند.

وی با تاکید بر اینکه به نیروهای امداد آماده‌باش داده شده بود، تصریح کرد: گستره آتش در این منطقه به حدی وسیع بود که امدادرسانی با سختی روبرو شد، اما خوشبختانه در ساعت 8 صبح امروز آتش در این مناطق اطفا شد.

وی درباره میزان خسارت وارد شده در اثر این آتش‌سوزی نیز گفت: میزان خسارت‌ها تاکنون برآورد نشده است و اطلاع‌رسانی پس از رسیدن گزارش‌های میدانی اعلام خواهد شد.

رئیس یگان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه احتمال وقوع رعد و برق در عصر امروز هم وجود دارد و ممکن است مجددا شاهد آتش‌سوزی در این مناطق باشیم، اظهار داشت: نیروهای حفاظت همچنان در حال آماده‌باش هستند و احتمال وقوع مجدد آتش‌سوزی در عصر امروز بالا است.

وی در ادامه افزود: منطقه حفاظت شده «خائیز» بیشتر از پوشش مرتعی برخوردار است تا پوشش جنگلی،‌ به همین دلیل درخواست یک عدد بالگرد برای این مناطق تا پایان فصل گرم صادر شده است تا درصورت بروز آتش‌سوزی احتمالی، ‌با توجه به صعب العبور بودن مناطق،‌ امدادرسانی با سرعت بیشتری انجام شود.

سرهنگ محبت‌خانی در ادامه اظهار داشت: وضعیت در این مناطق به لحاظ پوشش گیاهی فوق العاده است،‌ اما به لحاظ احتمال وقوع آتش‌سوزی وضعیت مناسبی نیست و تهدیدات در این مناطق با توجه به شدت بارش‌ها طی ماه‌های اخیر افزایش یافته است.

وی با درخواست از مردم نسبت به رعایت اصول ایمنی گفت: از مردم درخواست می‌کنیم کوچکترین آتش مشاهده شده را چه در مناطق آزاد و چه در مناطق چهارگانه حفاظت شده هرچه سریع‌تر گزارش کنند و با این کار جلوی گسترش سریع آتش را بگیرند.

رئیس یگان حفاظت محیط زیست با بیان این نکته که وسایل کنترل آتش به صورت دستی  مناسب است افزود: پس از بارندگی‌های اخیر با توجه به وضعیت پوشش گیاهی ایجاد شده،‌ احتمال وقوع آتش سوزی در مناطق پیش‌بینی شده بود و در تمامی استان‌ها تیم اطفا حریق به صورت واکنش سریع تشکیل شد و مانورهای مشترکی در برخی استان‌ها نیز انجام شد،‌ اما امسال به لحاظ بارشی و پوشش گیاهی بی‌نظیر است که تهدید وقوع آتش‌سوزی در فصل گرم را نیز شدت داده است.

۲۳۵۲۳۸

hotnews • دسته‌بندی نشده • 5 سال پیش • dahio.com • 69



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها