طرح پیشنهادهای مربوط به حذف محدوده زوج و فرد پایتخت و تعمیم آن به رینگ(دور) طرح ترافیک، این روزها شنیده می شود که در این زمینه پیشنهادهایی در دست بررسی قراردارد که از جمله آنها «سهمیه بندی شناور حق تردد» است.
براساس طرح زوج و فرد تردد خودروها از شمال به بزرگراه همت، از شرق به بزرگراه امام علی، از جنوب به بزرگراه بعثت و از غرب به بزرگراه‌های نواب و چمران براساس آخرین رقم سمت راست پلاک خودروها است؛ بدین معنی که اگر آخرین رقم سمت راست خودرویی فرد باشد در روزهای فرد هفته و اگر زوج باشد در روزهای زوج هفته اجازه تردد در محدوده مذکور خواهد داشت.
محدوده طرح ترافیک نیز از سمت شمال خیابان مطهری، از سمت جنوب خیابان شوش، از سمت غرب خیابان کارگر و از سمت شرق به خیابان های شریعتی و ۱۷ شهریور محدود است.
طرح زوج و فرد از سال ۱۳۸۴ در محدوده بین اتوبان‌های نواب و چمران، بعثت، امام علی و رسالت (که بعدا به همت گسترش یافت) به اجرا گذاشته شد.
اوایل آذرماه امسال زمزمه هایی مبنی بر حذف طرح زوج و فرد و تبدیل آن به رینگ دوم طرح ترافیک ازسوی برخی متولیان شهری به گوش رسید که بازتاب ها و مخالفت هایی به دنبال داشت.
اکنون با آنکه هنوز دو ماه از طرح این موضوع سپری نشده است حرف و حدیث هایی از پیشنهادهای مربوط به نحوه اجرای طرح مذکور به گوش می رسد.
برخی منابع طی روزهای گذشته اعلام کرده اند که براساس یکی از طرح های پیشنهادی قرار است محدوده زوج و فرد به «منطقه کاهش آلودگی هوا» تغییر نام یابد.
برپایه گزارش منابع مختلف، در نتیجه آخرین مذاکرات اعضا و کارشناسان شورای ترافیک شهر تهران، مهمترین گزینه روی میز در این زمینه، پیشنهاد «سهمیه‌بندی شناور حق تردد» است.
طبق این پیشنهاد همه خودروها فارغ از اینکه پلاک آنها زوج یا فرد باشد برای تعداد مشخصی از روزهای سال مجاز هستند به طور رایگان در محدوده دوم (زوج و فرد سابق) تردد داشته باشند و برای بیش از آن باید عوارض روزانه پرداخت کنند.
همچنین به صورت غیررسمی اعلام شده که نرخ عوارض پیشنهادی برای روزهای مازاد بر سهمیه مجاز نیز یک‌سوم تا یک‌دوم مبلغ فعلی طرح ترافیک پیشنهاد می شود.
مدافعان این طرح های پیشنهادی معتقدند که در صورت تصویب نهایی این طرح پیش‌بینی می‌شود که نتایجی مشابه طرح ترافیک جدید در محدوده دوم نیز مشاهده شود، یعنی حجم ترددها کاهش یابد و تاثیر بیشتری بر کاهش آلودگی هوا نیز داشته باشد.
به عقیده طرفداران اجرایی شدن این پیشنهادها، در صورت اجرای چنین طرحی درآمدهای شهرداری کاهش خواهد یافت زیرا هزینه های پرداختی شهروندان کمتر می شود.
همچنین از دیگر پیشنهادهای مطرح‌شده به عنوان جایگزین زوج و فرد می‌توان به عوارضی شدن کامل مجوز تردد در محدوده دوم، حذف محدوده زوج و فرد و گسترش مرزهای محدوده طرح ترافیک، و نیز مجاز شدن صرف خودروهای دارای معاینه فنی برتر اشاره کرد.
البته این طرح و همه پیشنهادهای مشابه آن هنوز در مرحله کارشناسی است و برای اجرایی شدن نیاز به تصویب در شورای ترافیک شهر، شورای اسلامی شهر تهران و سپس تایید فرمانداری دارد.
آنطور که پیشنهاد دهندگان این طرح ها گزارش می دهند: به لحاظ آماری، تعداد خودروهای با پلاک فرد بیشتر از خودروهای دارای پلاک زوج است اما در شرایط فعلی تعداد روزهای مجاز برای خودروهای زوج ۵۰ درصد بیشتر از پلاک‌های فرد است که این موضوع ناعادلانه بودن طرح زوج و فرد فعلی را می‌رساند.
براساس گزارش ها همچنین وسعت محدوده زوج و فرد برابر با ۱۳ درصد از مساحت شهر تهران است، اما نزدیک به ۲۰ درصد از جمعیت شهر تهران در این محدوده سکونت دارند.
به گزارش ایرنا اوایل آذر امسال محسن پورسیدآقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام کرده بود: براساس تصمیم شورای ترافیک و شورای شهر تهران مقرر شد در صورت موفقیت آمیز بودن اجرای طرح ترافیک، این طرح به محدوده زوج و فرد نیز تسری یابد.
وی زوج و فرد را طرحی اشتباه خوانده بود که در بلندمدت نه فقط آلودگی هوا را کاهش نداده بلکه موجب گرایش مردم به خرید خودرو ارزان قیمت اما با پلاک مخالف شده است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران گفته بود: مطالعات تسری طرح زوج و فرد به طرح ترافیک در حال انجام است و در صورت تصویب در شورای ترافیک تهران، طرح زوج و فرد حذف و به حلقه دوم طرح ترافیک تبدیل می‌شود.

۴۲۴۲

hotnewsسایر5 سال پیش • dahio.com • 146



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها